grim Skrevet 3. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2009 Allright, skal ha meg gps til bilen. Budsjettet ligger og vaker rundt 2000. Har funnet tre aktuelle kandidater. Er det noen som kan peke ut de sterke/svake sidene til disse tre. Evt. påpeke alternative modeller? Har funnet noen tester, men blir ikke helt klok. Skulle gjerne lest en mer utfyllende test av TomToms modell. Navigon Garmin Garmin TomTom Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 7. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Navigon virker som en spennende GPS. Har selv snust litt på Navigon 8410. Tomtom er jo et kjent merke, med mange gode funksjoner. Liker spesielt mapshare på tomtom, som lar deg forandre på gatenavn, sperring, bytte retning på enveiskjøring, legge til rundkjøring osv. Forandringene legger seg til kartet ditt med det samme. Smart funksjon. Hadde Navigon hatt noe av det samme, hadde jeg nok prøvd Navigon. Jeg valgte selv GO950, da jeg har erfaring med tomtom, og vet det er et trygt valg. Eneste negative jeg har erfart med tomtom, er at det enkelte plasser her i Norge, er litt smårusk i kartene. Edit: Er mye lettere å legge til POI på tomtom. Til Navigon må man ha ekstraprogram for å få det til. Er litt mer knotete. Men alt i alt, blir du nok fornøyd uansett hva du velger av disse Endret 7. desember 2009 av DaWiEn Lenke til kommentar
grim Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. desember 2009 Har snust litt mer på saken nå. Og det blir ikke Navigon 7310, fordi 6310 er en oppdatert modell. På de internasjonale sidene til Navigon står begge oppført, og man kan bli forledet til å tro at 7310 er en bedre modell. Den har tilsynelatende raskere prosessor og mer minne. Men etter en kjapp prat med en tysk supportmedarbeider kom det frem at 7310 er på vei ut av markedet. Den noe raskere prosessoren målt i mhz som står i denne er også av en eldre arkitektur, og dermed tregere enn den i 6310. Til Navigon må man ha ekstraprogram for å få det til. Er litt mer knotete. Vet du om man kan legge inn poi som man finner på tomtoms forum? Det kan man jo på Garmin har jeg skjønt. For Garmins del er 765T nesten litt utdatert, den noe nyere og tynnere 1490T har 5" skjerm og ligger i samme prissjikte som GO750 og 6310. Den har ikke FM-sender og mp3, men det er heller ikke nødvendig for min del. TomToms 930T pushes nokså billig nå, men det er jo en utgående modell som har fått mye pes for festet sitt. Så med et budsjett på drøye 2000 er det i realiteten bare 3 modeller som er aktuelle dersom man tar testresultater med i betraktningen. Mios S568 Spirit ser bra ut på papiret, men kommer alltid til kort i test. Det står med andre ord mellom Navigon 6310, TomTom Go750T og Garmin 1490T. Jeg heller mot Navigon pga. design og billigere kartoppdateringer. Men dersom noen føler for å argumentere heftig for TomTom eller Garmin er jeg åpen for det. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 9. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) De nye X50 fra Tomtom, har fått nye og bedre vindusfester, heldigvis. Når det gjelder å legge inn poi på Navigon, kan man legge inn det meste med poiwarner, som desverre koster penger. Det er en av grunnene til at jeg ikke kjøpte Navigon. Når det gjelder Garmin, er de svært enkle å bruke. Minuset, er at det ikke er så mange innstillinger man kan gjøre selv. Her er tomtom overlegne. Man har heller ikke gjeldende hastighet i navigasjonsvinduet, slik som tomtom har. Man må bla seg til en egen skjerm for å se hastigheten. Endret 9. desember 2009 av DaWiEn Lenke til kommentar
nestenfjell Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Garmin HAR gjeldande hastigheit i navigasjonsvinduet.Alle Nye Garmin nuvi har gjeldande hastigh. + eldre toppmodellar. Kart oppdateringar (Lifetime) for tusenlappen, som du kan laste ned resten av levetida til gps. God robust holder. Ville før hatt nuvi 765 enn nuvi 1490. Garmin har ein tendens til å stappe nye ting i nye modellar som me ikkje viste me mangla. Masse nye ting i Garmin = masse nye problem. Endret 12. desember 2009 av nestenfjell Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 Jeg tenker på den hastigheten du kjører i. Ikke hastighet på veien. Det har ikke Garmin i navigasjonsvinduet. Lenke til kommentar
nestenfjell Skrevet 15. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2009 (endret) Til og med min Garmin 200 har hastigheitsvisning i Navigasjonsvinduet, Og det har alle nye Garmin nuvi 12xx 13xx 14xx seriar og.I tillegg veit eg at også nuvi 205/255 har hastigheitsvising i nav.vinduet. Bilde av nuvi 200.(Skjermdump av min Garmin 200) 94.bmp Endret 15. desember 2009 av nestenfjell Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 16. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 Beklager. Hadde ikke dette på mine Nuvier. En 660 og en 760 Lenke til kommentar
Ruhell Skrevet 16. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 Hei! Har Garmin 765, og vil ikkje anbefale denne. Skal du til ei kjent adresse funker den utmerka (om kartet stemmer for området), og er kjapp og ganske god. Greit å ha musikk på minnekort som går via radiosender inn på bilstereoen. Veimeldinger funker, men lite elegant layout. Ulempen er at den ikkje viser POI's før du har zooma in til 50m skala, dvs at i praksis når du køyrer ser du ikkje bensinstasjoner, mat, hotell, fornøyelsparker - whatever. Du må søke spesifikt etter dei, då kjem den du velger opp, men ikkje dei andre. Med andre ord elendig til feriekøyring der ein vil ta ting litt på sparket, og vil sjå kva som er i det aktuelle området. Garantert IKKJE Garmin på meg neste gong om dei ikkje forandrer drastisk på filosofien sin.. Prøvde ein Navigon eit eller ana hos ein kjenning - den såg elegant ut Rune Lenke til kommentar
nestenfjell Skrevet 16. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2009 Er einig i at poi visninga til garmin Nuvi er dårlig. På min 200 ser eg Egendefinerte Poi på Zoom nivå 120m , då dukkar poi opp ca 350 m foran bilen. Visning av Garmins innebygde poi på zoom nivå 50m er i grunnen heilt meiningslaust.Einaste mogelegheit du har er å setta avstandsvarsling (med lydløs lyd er best) for å få dei til å visa i andre zoom nivå(Egendefinerte Poi) Garmin legg til fungsjonar du ikkje har spurt etter, men ikkje etterspurte (og etterlenkta) forandringar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå