Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port Forwarding issues

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg har slitt med dette problemet i hele dag, og klarer ikke finne en løsning på det. Håper noen med litt mer ekspertise kunne kaste lys over saken.

Tenkte jeg skulle spille litt wow med et par kamerater igjen, og fikk client og account.

Problemet som oppsto da jeg prøvde å logge meg var at routern min ikke ga tilgang til Port 1119 ifølge Blizzard. Greit!

Forwarde en port, null stress tenkte jeg. Men her ble det komplisert.

For det første sitter jeg på en laptop i et trådløst nettverk. "Hovedmaskinen" som er koblet til routern og også koblet til et telenor modem som av en eller annen grunn også fungerer som en trådløs router.

Jeg fikk ikke tilgang til D-link routern fra min data, men med den andre maskinen kom jeg inn og fikk åpnet porten, sjekket det med PFPortChecker og porten var åpnet. Det var den desverre ikke for min laptop. Klarte aldri å få tilgang til D-link siden, men da jeg brukte min eksterne ip-adresse kom jeg inn på Thomson routern sin side (Telenor antar jeg)

Jeg gjorde som jeg skulle og åpnet port 1119 for Wow. Men akk... Jeg var like langt..

Fortsatt forteller PFPortChecker at porten ikke er åpnet og fortsatt får jeg ikke logget inn i wow. Håper noen har støtt på dette problemet før, eller allerede kan løsningen før de har lest dette ferdig.

Setter pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter bak en Cisco-router med ganske strikt ACL, og Cisco støtter heller ikke UPnP. Jeg har hatt kompiser på besøk, som aldri har hatt noe problem med å spille WoW på nettet her.

Er du sikker på at du ikke har en lokal firewall (enten Windows sin, eller tredjeparts) som er slått på? For siden WoW ikke hoster noe selv, vil jo dette være en connection som initieres fra innsiden, og det skal i utgangspunktet derfor ikke være nødvendig å måtte åpne porter...

Du sier du har to routere? Og ut ifra det du skriver, har begge routere også trådløst nett? Hvilket trådløst nett kobler du deg i så fall på med laptopen?

Lenke til kommentar

Det de aller fleste gjør feil er at de forwarder porten i ruter1(telenor ruteren din) til PC IPen, og gjør det samme i ruter2(dlinken din). Det er feil. Telenor ruteren vil ikke ha noe forhold til din PCs IP, fordi det er noe Dlink ruteren har gitt ut.

Du har 2 muligheter:

NAT porten i telenor ruteren til Dlink ruterens EKSTERNE IP (ikke det samme som du ser på gateway på din PC) + NAT porten i Dlinken til din PC.

Her er et eksempel. Merk at IPadressene her ikke er de samme som hos deg, for jeg husker ikke hva telenor bruker som standard.

--------

80.202.34.22 (WAN internett IP)

modemruteren

10.0.0.1 (LAN IP, gateway for din Dlink ruter)

NAT 1119 til 10.0.0.2 (Dlink ruteren)

--------

--------

10.0.0.2 (WAN IP i forhold til modemruteren)

Dlinken

192.168.0.1 (LAN IP, gateway for din PC)

NAT 1119 til 192.168.0.2 (din PCs IP)

--------

Alternativ 2:

Sett Dlink ruteren til å fungere som aksesspunkt, dersom du kan det på den. All NATing på hele nettverket vil da styres fra modemruteren og du kan NATe den direkte til din PCs ip. Din PCs IP ville da i eksempelet over vært noe sånt som 10.0.0.2 eller 10.0.0.3 osv.

Selvfølgelig er det et alternativ 3, å koble PCen direkte til modemruteren, ikke via Dlinken. Da vil det fungere som i alternativ2 at du kan bare NATe direkte fra modemruteren.

Får du det ikke til så kan jeg fikse det over remote control mot en symbolsk kompensasjon for min tid. (krever da at du har alle passord til ruterene klare). PM meg i så tilfelle om du trenger sånn hjelp.

Merk at det er ikke garantert at du kan nå modemruteren mens du er koblet gjennom Dlinken. Hvis så tilfelle må du koble midlertidig direkte til modemruteren får å konfigurere den først.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...