Finnduz Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Heisann, Jeg sliter med at folk her i huset ikke forstår at det går an og dele. Sønnen min tar opp hele hastigheten med nedlastninger fra dag til natt samtidig som han sitter og spiller / ute / trening osv. Lurer på om det er noen løsninger hvor jeg kan begrense linjehastigheten og fordele den på noen måte? Hva må jeg gjøre for og evt få til dette på lettest mulig måte. Mvh. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 logg deg inn på routeren din og bytt litt instillinger. Vanligivs 192.168.0.1 eller 193.168.0.1 eller bare skriv ipconfig i cmd. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Få en raskere nettlinje? Eller bare be sønnen din om å slutte å laste ned. Lenke til kommentar
Finnduz Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Nopros, vi har for tiden 10mbit og det er mere enn nok. Betaler ikke for at han skal laste ned hele dagen, men vi er flere. Joda, har nok prøvd og snakke gutten til alvor og det er derfor jeg velger og ta dette skrittet. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 sett begrensninger på pakker inn/ut på porter i routeren. Lenke til kommentar
Finnduz Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Finner ingen innstillinger der jeg kan gjøre dette. Vet ikke om dette kan hjelpe men, har en Linksys WRT160N Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) De fleste standard rutere har ikke støtte for slik type begrensninger. Kort og godt er det avansert og/eller dyrt å sette opp en løsning som deler kan dele båndbredden dynamisk. Der er mulig, men det krever både bra teknisk innsikt i nettverk samt sansynligvis innvestering i ny maskinvare, så deter ikke aktuellt for de fleste. Det er dog mange metoder for å begrense båndbredden statisk, altså eksempelvis å begrense maskinen hans til halvparten av båndbredden maksimum. Da skal det jo være plenty igjen til andre brukere for vanlig bruk. Så lenge det bare er hovedsakelig èn "problembruker" så bør dette fungere som en bra løsning. Om ruteren din ikke har mulighet for å sette slike begrensninger (som den sikkert ikke har), så kan du installere netlimiter på maskinen hans. Dette kan også passordbeskyttes om nødvendig (dog det er alltid best å bli enige om et kompromiss heller enn å tvinge en sik løsning nedover hodet på noen). Best å snakke om det først og forklare hvorfor du trenger å gjøre dette, før du legger ned vetoretten som husets herre Netlimiter kan forresten begrense trafikken basert på programmet som brukes også, så det er fullt mulig å begrense kun nedlastingsprogrammene, slik at full hastighet fremdeles kan oppnås for bruk til vanlige ting som ikke legger beslag på linjen på lenge sikte (laste en nettside, streame en video på youtube osv.) -Stigma Endret 3. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg hadde kuttet ned på guttens goder hvis han ikke hører på deg. Mindre i uke/måneds lønn f.eks. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Bare lagde en sjapp guide i Flash til deg jeg se om du forstår den, åpne den zippa mappa.. og deretter har du mulighet til å gjøre masse konfigurasjoner innpå routeren.guide_til_router_demo.zip Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Fint presentert guide Frank, men OP har jo ikke sagt hva ruter han har, og de fleste standard ruterene som ISPene leverer ut har ikke de samme mulighetene for slik type ratelimiting. EDIT: beklager, så han har skrevet det litt lenger ned i tråden, men det er jo fremdels ikke samme ruter... EDIT2: Tok en rask titt på manualen til denne ruteren: http://downloads.linksysbycisco.com/downlo..._UG_A-WEB,0.pdf Den virker relativt avansert, så jeg vil tro at du har en mulighet for å sette en begrensning rett i ruteren der et sted. Jeg orker bare ikke gå gjennom hele manualen for å finne hvor det er Kanskje noen med samme modell kan fortelle deg. -Stigma Endret 3. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Meninga med guiden var vel egentlig å vise han hvordan han fant IP-en sin slik at han kan komme på router log-in ;D Standard passordene pleier som regel å være Password/passord, 123456, admin Lenke til kommentar
jocke Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 @Finnduz: Er han koblet til routeren vha trådløst eller kabel? Om han er koblet til kabel, er det relativt enkelt for deg å sette opp QoS, slik at all trafikk fra andre PC'er, vil bli prioritert over trafikk fra hans PC. Du kan da sette opp at port 1-3 bak på routeren, skal få høy prioritet, mens port 4 (som da blir hans PC), skal få lavest prioritet. Dette vil da medføre at han vil kunne bruke hele linjen, men så fort det genereres annen trafikk på de andre portene, vil denne trafikken prioriteres. Jeg har ikke brukt denne spesifike routeren, så jeg kan ikke si noe om hvor bra det vil fungere på akkurat denne i praksis. Men det er en Cisco-produsert router, så vil tro at den skal klare jobben helt fint. Lenke til kommentar
Finnduz Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 fant noen QoS innstillinger ja. Tror kanskje dette vil gjøre jobben, tror jeg fikk satt opp alt rett, så nå er det bare og vente for å se hva som skjer. Takker for alle tilbakemeldinger som har kommet så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå