Gå til innhold

Hva er det beste programmet for å redigere video?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hiver inn en post her istedenfor å starte en ny tråd.

 

Lite spørsmål, jeg har aldri redigert, har ikke engang et kamera selv, men skal invistere i et trv33 nå.

 

Med andre ord jeg er HELT blank. Hva er det beste redigerings programmet for meg? Har ikke noe problemer med å sette meg inn i programmer, hvis de er relativt brukervennlige, så det kan gjerne være noen funksjoner der liksom. Snakker ikke i den gata som den som følger med xp.

 

Men hva anbefaler dere til en skikkelig rookie som ALDRI har tenkt tanken på å redigere en film en gang? ;)

Lenke til kommentar

Hva som er "best" for hver enkelt er ikke lett å si. Alle programmene har sine sterke og svake sider. Uansett, ikke svi av noen kroner på å kjøpe programvaren før du har prøvd den på din maskin. Last ned demoversjoner og prøv før du bestemmer deg. Jeg har brukt Premiere en del men synes nå at Vegas 4.0 og Avid XPress DV er mye raskere og mer stabilt. Studio 8 er også et helt greit program selv om renderingstiden til DVD format er ca 4 ganger lengre enn andre programmer. Det er også stor forskjell på hvilke filformater programmene takler. Mitt råd er derfor prøv, ikke løp og kjøp !

Lenke til kommentar

Hvis du er helt ny på redigering, står du egentlig litt fritt til å velge - du har ikke vanene inne :)

 

Skal du bare ha noe helt enkelt og ikke krever så veldig mange muligheter, vil jeg anbefale Pinnacle Studio 8 - Dette er et utrolig enkelt program å bruke. Selve programmet koster under 1000 kroner også. Men her har du en del begrensninger på hva du kan få til, og programmet er ikke av de aller mest stabile ved lange prosjekt.

 

Ønsker du flere muligheter og MYE kraft, vil jeg anbefale Edition eller Avid Xpress DV. Dette er begge program som gir deg full kreativ frihet og er stabile og ikke minst raske program. Litt høyere brukerterskel, men begge har greie Tutorials med i pakken. Edition 5 vil i tillegg utnytte hele kraften i maskinen din da den bruker kraften fra både prosessor og skjermkort. Koster ikke mer enn 7590,- inkl mva heller.

 

www.edition.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...