Gå til innhold

Hvorfor er kristendommen størst?

Anbefalte innlegg

"kristendommens hat mot jøder" har aldrig eksistert.

På samme måte som Nero ga de kristne skylden for brannen i Roma, ga de kristne europeerne jødene skylden for Svartedauen. Anklager om at jødene forgiftet brønnene var vanlig. Ser du en veldig, veldig åpenbar parallell?

Kilde ?

"Because 14th century healers were at a loss to explain the cause, Europeans turned to astrological forces, earthquakes, and the poisoning of wells by Jews as possible reasons for the plague's emergence." - Wikipedia.

J. M. Bennett and C. W. Hollister, Medieval Europe: A Short History (New York, NY: McGraw-Hill, 2006), p. 326.

Seeeer du parallelleeeeeeen? :innocent:

Innrømmer du at de kristne er akkurat like irrasjonelle som sine fanatikerkollegaer? Eller lar du være å svare på denne?

Hvordan får du "Europeans" til å bli de kristne ?

Fordi en overveldende konsensus av "Europeans" hevdet å tilhøre Kristendommen i det 13. århundre. Hvilket definerer en kristen.

"kristen, vanlig betegnelse på en som bekjenner seg til Kristus, dvs. som tilhører den kristne religion." - SNL.

"A Christian is a person who adheres to Christianity" - BBC.

Helt feil definisjon av hvem som er kristen.

Du kan ikke bare si at du er kristen, og så er du en kristen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med andre ord en reklame selger altså. (Snakk så folk skjønner deg vet du)

Du reklamerer for jesusen din, som deler ut evigliv til alle som er stupide nok til å tro på rene påstander i en gammel bok...

Vel lykke til med det og med djevle utdrivelsene den katolske kirken bedriver. Tipper at kirken din kommer til å få mange tilhengere når de støter på deg ja... :)

Lenke til kommentar
Du kan gjerne komme med definisjonen av en kristen, IHS.

En kristen er en som videre formidler Jesu Kristi kjærlighet.

En som sprer Jesu Kristi kjærlighet i verden.

Med andre ord en reklame selger altså. (Snakk så folk skjønner deg vet du)...

Kjærlighet er ikke reklame. Kjærlighet er livgivende varme.

Lenke til kommentar
Helt feil definisjon av hvem som er kristen.

Du kan ikke bare si at du er kristen, og så er du en kristen.

Alle eksisterende leksikon er uenige med deg. Om du har noen andre ord du bruker som i virkeligheten betyr noe helt annet enn det resten av verden har blitt enige om, så ville det vært lurt å si i fra nå.

vrangforestilling ? anekdote ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Anekdote

Ikke bruk sitater fra en Wikipedia-artikkel uten kilder når et poeng skal bevises. Og det gjelder spesielt når vi snakker om norsk Wikipedia.

"anekdote, i eldre tid et skrift som bygger på muntlig fortelling. Nå kort, oftest spøkefull fortelling som illustrerer en sak eller har et klart poeng. Innslag av anekdotiske beretninger forekommer i mange romaner." - SNL.

"non-scientific observations or studies, which do not provide proof but may assist research efforts" - dictionary.com

"anecdotal evidence; information obtained from personal accounts, examples, and observations. Usually not considered scientifically valid but may indicate areas for further investigation and research."

Fortellingen om Israel Zolli møter disse kriteriene.

Hitler vant valget i november 1932 og var rikskansler fra januar 1933. Ingen viste på det tidspunktet hva som var i vente. Først fra og med 1937 gikk den romersk katolske kirke mot nazistene.

Mein Kampf kom i 1925. De visste utmerket godt hva Hitler stod for. Dessuten er bildet fra 1938 :roll:

Jeg godter meg fortsatt over denne :new_woot:

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Hitler vant valget i november 1932 og var rikskansler fra januar 1933. Ingen viste på det tidspunktet hva som var i vente. Først fra og med 1937 gikk den romersk katolske kirke mot nazistene.

Mein Kampf kom i 1925. De visste utmerket godt hva Hitler stod for. Dessuten er bildet fra 1938 :roll:

Hva stod det om nazistenes ideologi i Mein Kampf ?

1938 ? Kilde ?

Lenke til kommentar
Den katolske kirke har tonnevis å være skamfull for etter den andre verdens krig......

Sprøyt, RWS

I takknemlighet til paven, konverterte Israel Zolli (lederen for Romas synagoge 1939 - 1945) til den romersk katolske kirke etter krigen. I 1954 utgav han en bok hvor han beundrer pave Pius XII (1939-1958)

http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Zolli

Joda. Folk med vrangforestillinger finnes overalt. Poenget mitt er uansett at du skal ha bedre dokumentasjon enn en anekdote når du skal motbevise RWS' utsagn.

vrangforestilling ? anekdote ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Anekdote

Det er vel du som har en vrangforestilling og ikke Israel Zolli

JTA > Vatican document shows Pius XII saved Jews

Vårt land > Hitler planla å drepe paven

Ikke bruk sitater fra en Wikipedia-artikkel uten kilder når et poeng skal bevises. Og det gjelder spesielt når vi snakker om norsk Wikipedia.

"anekdote, i eldre tid et skrift som bygger på muntlig fortelling. Nå kort, oftest spøkefull fortelling som illustrerer en sak eller har et klart poeng. Innslag av anekdotiske beretninger forekommer i mange romaner." - SNL.

"non-scientific observations or studies, which do not provide proof but may assist research efforts" - dictionary.com

"anecdotal evidence; information obtained from personal accounts, examples, and observations. Usually not considered scientifically valid but may indicate areas for further investigation and research."

Fortellingen om Israel Zolli møter disse kriteriene.

Gjelder det alle jøder som blir kristne ?

Lenke til kommentar
Kjærlighet er ikke reklame. Kjærlighet er livgivende varme.

Før jeg påpeker hvorfor du tar feil; kan du gi din private, hemmelige definisjon av reklame?

Hva stod det om nazistenes ideologi i Mein Kampf ?

Her har du et enormt utvalg av sitat fra Hitler der han understreker hva han synes om jøder. De første jødediskriminerende lovene dukket opp i april 1933.

1938 ? Kilde ?

Jeg vet at Hitler besøkte Roma i 1938. Jeg finner ingen kilder som nevner andre utvekslinger med Vatikanet med unntak av en slags seremoni som ble utført i 1933. Men ettersom Nazi-flagget står i bakgrunnen kan man i hvertfall fastslå at bildet er fra etter 1935.

PS: Jeg har litt ekstra sladder på katolikkene.

"Feelings were sharpened by this Pope's own personal history: that he was a teenage member of the Hitler Youth." - BBC.

Nå snakker vi om den nåværende paven.

Gjelder det alle jøder som blir kristne ?

Enhver enkeltfortelling om jøder som konverterer til Kristendom er anekdoter, forutsatt at de blir brukt for å illustrere et poeng.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Enhver enkeltfortelling om jøder som konverterer til Kristendom er anekdoter, forutsatt at de blir brukt for å illustrere et poeng.

Alle de første kristne var jøder som konverterer til Kristendom. Er også det bare anekdoter for deg ?

Så at det bilde ble tatt 1938 var bare noe du fant på selv, for å plassere bilde etter 1937, året da kirken gikk mot nazistene. Må du forfalske historien, for å bevise din løgn ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Alle de første kristne var jøder som konverterer til Kristendom. Er også det bare anekdoter for deg ?

Nei.

Så at bilde ble tatt 1938 var bare noe du fant på selv,

Nei. Jeg har forklart at min iherdige innsats i å finne eksempler på formelle utvekslinger mellom Hitler og Vatikanet bortsett fra 1933 og 1938 har vært uten resultat.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Så at det bilde ble tatt 1938 var bare noe du fant på selv, for å plassere bilde etter 1937, året da kirken gikk mot nazistene. Må du forfalske historien, for å bevise din løgn ?

Nei.

Var det da noen andre en deg, som skrev i innlegget ditt, at bilde ble tatt 1938 ?

Romas jøder gjemte seg i Vatikanet og berget derved livet under andre verdens krig. Det var derfor Israel Zolli (lederen for Romas synagoge 1939 - 1945) ble kristen etter krigen.

Men dette er ting du ikke skjønner fordi du hater de kristne og kirken.

PS: bilde ble tatt 1933 og kirken tokk ikke imot Hitler i 1938.

Lenke til kommentar
Var det da noen andre en deg, som skrev i innlegget ditt, at bilde ble tatt 1938 ?

Nei. Det var en logisk konklusjon jeg tok etter å ha samlet data.

Hvor har du dét fra?

Man ser Nazi-flagg i bakgrunnen. Nazi-flagget ble ikke representasjon for Tyskland i formelle sammenhenger før 1935.

Romas jøder gjemte seg i Vatikanet og berget derved livet under andre verdens krig. Det var derfor Israel Zolli (lederen for Romas synagoge 1939 - 1945) ble kristen etter krigen.

Ja. Jeg går med på at pave Pius ikke hadde noe til overs for Hitler. Men et betydelig antall kardinaler (f. eks. bildet) så gjerne at jødene ble utryddet.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Nei.

Nei. Det var en logisk konklusjon jeg tok etter å ha samlet data. Man ser Nazi-flagg i bakgrunnen. Nazi-flagget ble ikke representasjon for Tyskland i formelle sammenhenger før 1935.

Ja. Jeg går med på at pave Pius ikke hadde noe til overs for Hitler. Men et betydelig antall kardinaler (f. eks. bildet) så gjerne at jødene ble utryddet.

1935 ? Hvorfor skrev du da 1938 ?

så gjerne at jødene ble utryddet ? Enda en grov løgn fra din side.

Du har et grenseløst hat mot de kristne og kirken.

Lenke til kommentar
1935 ? Hvorfor skrev du da 1938 ?

Nei. Jeg har forklart at min iherdige innsats i å finne eksempler på formelle utvekslinger mellom Hitler og Vatikanet bortsett fra 1933 og 1938 har vært uten resultat.
Man ser Nazi-flagg i bakgrunnen. Nazi-flagget ble ikke representasjon for Tyskland i formelle sammenhenger før 1935.

Jeg ser uansett ikke den egentlige relevansen med denne diskusjonen. Mein Kampf var på trykk i 1925. Ingenting var hemmelig.

så gjerne at jødene ble utryddet ? Enda en grov løgn fra din side.

Jeg begynte å se etter eksempler på paver som har gitt ordrer om forfølging av jøder, men jeg oppdaget til min overraskelse at det har aldri har vært noen. Jeg ble nettopp kvitt meg en vrangforestilling om forholdet mellom Vatikanet og jøder.

Du har et grenseløst hat mot de kristne og kirken.

Du må forklare meg hvorfor.

Lenke til kommentar

Først en anekdote

St. Kristoffer var den sterkeste av alle i landet og ville ikke tjene noen andre enn en som var sterkre en ham selv. Så han tokk tjeneste hos Kongen i landet. Etter en tid, oppdaget han at Kongen var redd for Djevelen. Derfor bestemte han seg for å tjene ham isteden for Kongen. Men etter en tid oppdaget han at Djevelen var redd for Kristus så han bestemte seg for tjene Kristus isteden for Djevelen. Da han ikke greide å finne Kristus, spurte han en prest, om hvor han kunne finn Kristus. Presten ba ham vente på Kristus ved en elv i nærheten.

Ettersom dagene gikk og Kristus ikke kom, bar Kristoffer folk over elven fra den ene til den andre siden, da det ikke var noen bro over elven. En sen kveld var det en liten gutt som ville bli båret over. Kristoffer tokk ham på sin skulder og gikk ut i elven. Da han var kommet halveis over, var det som om han bar hele verden på sin skulder. Da forstod han at det var Kristus han bar på og overga seg til Ham.

http://no.wikipedia.org/wiki/St._Kristoffer

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...