IHS Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Det er over 2 milliarder kristne i verden. Det tallet du presenterer er ikke basert på din definisjon av hva en kristen er. Jeg er medlem av statskirken, men jeg anser meg ikke som en kristen. Jeg er en av de ca. 2 milliardene du henviser til. Og jeg er sikkert ikke den eneste i hele verden. Nei tallet er hentet fra wikipedia > Christianity - Number of followers - 2,100,000,000 – 2,200,000,000 Morsomt hvordan IHS i alle andre sammenhenger er så ivrig etter å påpeke at diverse grupper ikke er kristne fordi de ikke er helt enige med IHS i alt, men når det gjelder å skryte av hvor stor kristendommen er, da er ALLE gode nok for IHS. Rubbel og bit, smått og stort, blir regnet med. Har du vært inne i en kirke en gang, da er du god nok kristen! Mens i andre sammenhenger ekskluderes du som kristen hvis du har en mening som avviker fra IHS sin endelige sannhet. Interessant, eller hva? Noe millioner fra eller til spiller ingen rolle i denne sammenhengen, Kalahari Endret 28. januar 2010 av IHS Lenke til kommentar
O3K Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Nei tallet er hentet fra wikipedia > Christianity - Number of followers - 2,100,000,000 – 2,200,000,000 Og hvor tror du folka som skrev det tallet i artikkelen fikk tallet ifra? Gud sjøl? Ifølge Wikipedias artikkel om religion i Norge så er 78.9% medlemmer av statskirken (anno 2007). http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Norway Nominal religion in Norway is mostly Protestant (Evangelical-Lutheran) with 78.9% belonging to the state Evangelical Lutheran Church of Norway.[1] [1] . ^ Statistics Norway, numbers from 2007 De har da igjen hentet de tallene fra statistisk sentralbyrå. Men statistisk sentralbyrå har ikke gått rundt og spurt hver eneste norske statsborger som er medlem av statskirken om de personlig mener de faktisk er kristne. Tallene kommer rett og slett fra antallet medlemmer. Så ifølge din definisjon av en kristen, så er jeg ikke kristen. Men samtidig er jeg en av de rundt 2 milliardene du referer til. Så, hva er jeg? Lenke til kommentar
Kaptein Potetmos Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Kristendommen er "størst" (noe den ikke er, men iaf. ganske stor) fordi i den største spredningstiden drepte man alle som var mot det. Thread answered. Lenke til kommentar
Ziera Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Den er størst fordi det er vestlige kristne som teller hvor mange som er kristne. Det er da viktig at kristendommen fremstår som størst. Spør du en muslim i saudia arabia kan han vise til noen helt andre tall hvor Islam er størst. Det er veldig viktig at vår religion er størst, da føles det ut som om den er mest riktig. Hvorfor kristendommen er så stor som den er? Er et helt annen spørsmål. Hovedgrunn nr 1. Det var den kristne verden som koloniserte Amerika. Trekk fra alle som lever i amerika så er vi plutselig en lilleputt religion. Endret 29. januar 2010 av Ziera Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vi kan også se på splittelsen, Konstantinopel og Bysants, her har vi to "kristelige" retninger som er helt uenige i hovedprinsipper som ligger til grunn for troen. Likevel kalles de begge "kristne". Det handler ikke om hvor mange som faktisk er kristne, men hvor mange som lever under den forestilling at de er det. Gir man inntrykk av at klammene er så åpne, som de er i det vestlige samfunn spesielt, er det ikke tvil om at en hel del som vedkjenner "noe uttenfor" som grobrunn for sin kristne tro. En kristen tro som slettes ikke er kristen overhodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå