PantZman Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg spør deg utifra hva du har skrevet tidligere. Når du blir spurt om den ene eller andre skrudde personen er kristen sier du som regel nei da de har et annet syn eller tolkning av samme skriften enn deg selv. Du sier i ene setningen at det er 2 milliarder kristne på jorden for så i neste settning plukke ut at den ene og andre gruppen ikke er ekte pga de har en annen tolkning på religionen. Dette har vært diskutert opp og ned i tidligere tråder men det kan se ut som du har skiftet taktikk. Tror det er latterlig få kristne som er så kristne at dem ber om tilgivelse for den minste lille synd som det står om i bibelen. Det finnes nesten like mange syn og tolkninger på kristendommen som det finnes mennesker som tilber den. Jeg har i hele mitt liv vært bekjent med bare en håndfull mennesker jeg vil betegne som ekte kristne. En klassekamerat (medlem av en annen gren kristendom, men fulgte de levereglene mer enn de fleste), en kateket (Borgund Kirke) og ei barnehagetante (også en særegen kristen gren). Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) .... syndere som også er registrert i den norske kirke, er de ekte kristne? PantZman, du har missforståt fullstendig. Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Forstår du nå, hvor galt bilde du har av hvem som er kristen ? ...Du sier i ene setningen at det er 2 milliarder kristne på jorden for så i neste settning plukke ut at den ene og andre gruppen ikke er ekte pga de har en annen tolkning på religionen.... Tror det er latterlig få kristne som er så kristne at dem ber om tilgivelse for den minste lille synd som det står om i bibelen. Det finnes nesten like mange syn og tolkninger på kristendommen som det finnes mennesker som tilber den. Jeg har i hele mitt liv vært bekjent med bare en håndfull mennesker jeg vil betegne som ekte kristne. En klassekamerat (medlem av en annen gren kristendom, men fulgte de levereglene mer enn de fleste), en kateket (Borgund Kirke) og ei barnehagetante (også en særegen kristen gren). Ufattelig du tror fortsatt at en kristen er en som følger et sett leveregler og begrenser det til en kateket og en barnehagetante. Er det virkelig så vanskelig å forstå, at en kristen, overhode ikke er en person som ikke gjør noe galt ? Kristne ber Gud om generel tilgivelse. Ikke om noen spesielle synder som måtte være omtalt i bibelen. Du har et ekstremt galt bilde av hvem som er kristen, derfor ender du opp med så få kristne rundt deg. Det er nettopp kravet til enkelte grupper, om å følge moseloven eller deler av den, som gjør dem til falske-kristne. Slik har det vært siden Kristendommen oppstod. For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, PantZman NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Endret 21. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Forstår du nå, hvor galt bilde du har av hvem som er kristen ? Som jeg sa, det enkleste du kan gjøre for å ikke angre på noe er å la være å gjøre det du angrer på.... Personlig gjør jeg ikke ting jeg angrer på (det er lenge siden jeg satte skylden på andre for ting jeg har gjort) og trenger derfor ikke noen gud å vedkjenne mine synder til... Kristendommen fremstår for meg som en religion der du må godta sykdommen for å bli frisk... en sykdom du slipper å forholde deg til hvis du ikke tror på dette vissvasset. Mye bedre å respondere naturlig på ting og tang enn å dra over seg disse sinnsvake "syndene" som de kristne hele tiden tror de begår for å få frelse fra guden sin.. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Forstår du nå, hvor galt bilde du har av hvem som er kristen ? Som jeg sa, det enkleste du kan gjøre for å ikke angre på noe er å la være å gjøre det du angrer på.... Personlig gjør jeg ikke ting jeg angrer på (det er lenge siden jeg satte skylden på andre for ting jeg har gjort) og trenger derfor ikke noen gud å vedkjenne mine synder til... Det er mange som tror at de ikke synder mens de i virkelighten synder mot sine medmennsker og derigjennom Gud hver eneste dag. For å være på den sikkre siden ber de kristne om en generel tilgivelse. I steden for å gå rundt å innbille seg at de ikke gjør noe galt, RWS Endret 21. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Hvordan var det da du var så sikker på at folka i dette bildet ikke er kristne? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Hvordan var det da du var så sikker på at folka i dette bildet ikke er kristne? Dette skal ikke forstås dit hen, at kristne utnytter den frihet de har fått, til å torturere sine medmennesker, Magnus_L Jesus Kristus satte de kristne fri, for at de skulle kunne elske sine medmennesker av hele sitt hjerte. Og ikke ved pålagte regler og forskrifter. Endret 21. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Det er ikke slik at kristne ikke synder, alle kristne synder som resten av verden. Det som gjør dem kristne og skiller dem fra verden forøvrig, er at de vedkjenner seg sin synd og ber Gud om tilgivelse, noe verden ikke gjør. Altså, synd er ikke til hinder for medlemskap i kirken, snarere en forutsetning. Hvordan var det da du var så sikker på at folka i dette bildet ikke er kristne? Det er et veldig godt poeng. Den katolske kirke har i "Guds navn" sagt og gjort utrolig mye grusomt i historien. Fordi DKK tror at de har fått makt fra Gud til å gjøre hva de vil uten å noensinne kunne ta feil, har de tatt seg enorme friheter til alt mulig gjennom historien. Endre de ti bud, for eksempel, fra slik den står i Bibelen til deres egen versjon, tilbe mennesker som om de var guder, gi syndsforlatelse, sende folk til helvete og himmelen, torturere mennesker, osv., osv. Dette gjorde DKK for ikke mange hundre år siden, og hadde de makten i dag, tror jeg de ville gjort det samme. Maktsyke mennesker som kledde seg i en kristen eller katolsk svøpe for å skjule sine egentlige hensikter, var det heller ikke få av verken da eller nå. Sant skal sies at det i Åpenbaringsboken i Bibelen ble forutsagt (skrevet ned i omkring 90 e.Kr.) at alt dette skulle skje med deler av kristenheten etter Jesu himmelfart, og det skjedde. Deler av den skulle falle fra og blande masse inn fra andre religioner, samt at de skulle hevde å ha makten til å forandre "tider og lover", som ukedager, helligdager, o.l., samt loven i Bibelen aka. de ti bud. Til og med at denne frafalne menigheten (som blir beskrevet som en horekvinne, Jesu opprinnelige brud) skulle pryde seg med gull og edelstener, kostbarheter og skarlagenrøde klær med et beger full av vin. Dette er skremmende nøyaktig. Og det er tragisk hvordan DKKs historie har bidratt til at så mange har vendt seg bort fra alt som har med kristendom å gjøre, i den tro at DKK, som den størte "kristne" gruppen, representerer kristendommens kjerne!! (Angående horekvinnen og DKK, kan man lese om dette i Johannes Åpenbaring 17, der det brukes symboler for konger, kongeriker, folkemasser, tidsperioder og makter). PS: Jeg vil gjerne understreke at det finnes mange gudhengitte og fromme katolikker, det er ikke det jeg indikerer. Jeg omtaler selve pavemakten eller systemet. Naturligvis finnes det også hyklerske protestanter som kaller seg kristne for vinnings skyld. Men DKK har satt spesielle merker i historien. Endret 21. desember 2009 av Mennesket Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Den katolske kirke har i "Guds navn" sagt og gjort utrolig mye grusomt i historien. Fordi DKK tror at de har fått makt fra Gud til å gjøre hva de vil uten å noensinne kunne ta feil, har de tatt seg enorme friheter til alt mulig gjennom historien. Endre de ti bud, for eksempel, fra slik den står i Bibelen til deres egen versjon, tilbe mennesker som om de var guder, gi syndsforlatelse, sende folk til helvete og himmelen, torturere mennesker, osv., osv. Dette gjorde DKK for ikke mange hundre år siden, og hadde de makten i dag, tror jeg de ville gjort det samme. Maktsyke mennesker som kledde seg i en kristen eller katolsk svøpe for å skjule sine egentlige hensikter, var det heller ikke få av verken da eller nå. Sant skal sies at det i Åpenbaringsboken i Bibelen ble forutsagt (skrevet ned i omkring 90 e.Kr.) at alt dette skulle skje med deler av kristenheten etter Jesu himmelfart, og det skjedde. Deler av den skulle falle fra og blande masse inn fra andre religioner, samt at de skulle hevde å ha makten til å forandre "tider og lover", som ukedager, helligdager, o.l., samt loven i Bibelen aka. de ti bud. Til og med at denne frafalne menigheten (som blir beskrevet som en horekvinne, Jesu opprinnelige brud) skulle pryde seg med gull og edelstener, kostbarheter og skarlagenrøde klær med et beger full av vin. Dette er skremmende nøyaktig. Og det er tragisk hvordan DKKs historie har bidratt til at så mange har vendt seg bort fra alt som har med kristendom å gjøre, i den tro at DKK, som den størte "kristne" gruppen, representerer kristendommens kjerne!! (Angående horekvinnen og DKK, kan man lese om dette i Johannes Åpenbaring 17, der det brukes symboler for konger, kongeriker, folkemasser, tidsperioder og makter). Som den Adventist du er forveksler du den katolske kirken med det gammle Israel (Jesu opprinnelige brud) Åpenbaringsboken ble skrevet før år 70 e.Kr. og moseloven er opphevet. Ingen har utbredt kristendommen mer i verden en den katolske kirken. Endret 21. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Det var det jeg lenge har mistenkt, IHS er katolsk!! For en flammende forsvars tale av de "ekte" kristne... Men seriøst, det er hevt over enhver tvil at den katolske forbryter syndikatet som kaller seg en kirke har mye å svare for og mye på samvittigheten... At de har samvittighet til å i det hele tatt snakke om at kristne har blitt forfulgt er mer enn jeg begriper, for er det noen som har tatt forfølger rollen mer enn seriøst så er det de katolske forbryterne... Verdens største syndikat i dekke bak jesus er hva jeg oppfatter den katolske kirken som!! Kanskje vi burde gjøre som den godeste Dan Brown skrev om i boken Engler & demoner, nemlig å fjerne hele syndikatet fra miniputt staten vatikanet.... Etter at vi har tømt kjelleren der de oppbevarer alle bevisene mot dem... Katolikker gjør meg kvalm!! Så skinnhellige at det ryker etter dem mens de dreper ti tusner av mennesker med sinnsvake kondom regler... For ikke å snakke om alt det andre gale de har gjort oppover, i "guds" navn! For en klubb! Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Dette skal ikke forstås dit hen, at kristne utnytter den frihet de har fått, til å torturere sine medmennesker, Magnus_L. Men for alt vi vet er det godt mulig at personene på bildet vedkjente syndene sine. Hvorfor kan de ikke kalles kristne? Endret 22. desember 2009 av Magnus_L Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, PantZman NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Mens Jesus (angivelig) ennå levde, sa han (Matt 5:17): "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Men når Jesus (angivelig) er korsfestet og ute av bildet åpner det seg en ny arena for opportunister som den misogyne, homofobe Paulus som har misbrukt Jesu (angivelige) lære og formet en ny religion i sitt bilde. (Og attpåtil er de frekke nok til å ta i bruk liket på korset som firmalogo. ) So dark the con of man, indeed. Ettersom det tydeligvis er Paulus' rettesnor du følger, IHS, så burde du vel for skams skyld slutte å kalle deg kristen? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Dette skal ikke forstås dit hen, at kristne utnytter den frihet de har fått, til å torturere sine medmennesker, Magnus_L Jesus Kristus satte de kristne fri, for at de skulle kunne elske sine medmennesker av hele sitt hjerte. Og ikke ved pålagte regler og forskrifter. Men for alt vi vet er det godt mulig at personene på bildet vedkjente syndene sine. Hvorfor kan de ikke kalles kristne? Fordi de ikke elsker sin neste. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, PantZman NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Mens Jesus (angivelig) ennå levde, sa han (Matt 5:17): "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Han oppfyllte loven på veiene av alle de kristne. Han tokk også lovens strengeste straff på veiene av alle de kristne. Derfor må ikke de kristne følge moseloven eller deler av den. It's been taken care of Endret 22. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Jeg vil bare poengtere at Guds bud angivelig eksisterte før synden kom inn i verden, før Moseloven, ofringene, osv. Ellers så hadde ikke synd eksistert; synd er jo lovbrudd, og synden kom med djevelen som var den første lovbryteren. Så står det i Bibelen hvordan Gud, før synd hadde kommet inn i denne verden, velsignet den sjuende dagen og lyste den hellig (som opprinnelig var det vi kaller lørdag). Den sjuende dagen ville fortsatt å ha vært spesielt tilsidesatt, hellig, selv om synden ikke hadde kommet inn i verden. Og igjen vil jeg poengtere hvordan Jesus ikke opphevde loven og profetene, men stadfestet dem eller oppfylte dem. Han oppfylte det ofringsseremoniene pekte fram til; det ekte Lammet ble slaktet, og dermed trengte man ikke slakte dyr som symboliserte dette. Jesus oppfylte også kravene i Guds bud på en fullkommen måte, slik at vi kan få tilgivelse og nåde. Men akkurat som det fremdeles er påbudt å kjøre med bilbelte, selv etter en benådigelse fra en politimann, så er det fortsatt påbudt å gjøre sitt beste i å holde Guds bud. Forskjellen er at man kan få tilgivelse om man faller, ikke at man er fri til å bryte dem alle og gjøre som en vil. Dersom helligdagsbudet ikke gjelder lenger, gjelder heller ikke budene om å drepe, lyve, stjele, drive hor, begjære, osv. Det betyr at man kan si en tror på Jesus, og virkelig tro at Jesus eksisterer, og samtidig leve som en Hitler og så komme til Himmelen. Satan tror naturligvis på både Gud og Jesus, og han kommer vel neppe til Himmelen. "Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: 'Du skal elske din neste som deg selv', da gjør dere rett. Men gjør dere forskjell på folk, da synder dere, og loven anklager dere som lovbrytere. For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle. For han som sa: 'Du skal ikke bryte ekteskapet,' han sa også: 'Du skal ikke slå i hjel'. Om du ikke bryter ekteskapet, men slår i hjel, da er du en lovbryter." (Jak 2,8-11) Endret 22. desember 2009 av Mennesket Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Dette skal ikke forstås dit hen, at kristne utnytter den frihet de har fått, til å torturere sine medmennesker, Magnus_L Jesus Kristus satte de kristne fri, for at de skulle kunne elske sine medmennesker av hele sitt hjerte. Og ikke ved pålagte regler og forskrifter. Men for alt vi vet er det godt mulig at personene på bildet vedkjente syndene sine. Hvorfor kan de ikke kalles kristne? Fordi de ikke elsker sin neste. De elsket ikke sin neste i handlingens øyeblikk, nei. Vil det si at de diskvalifiserer seg som kristne? Eller kan de kalles kristne igjen så snart de begynner å elske sine neste igjen? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Han oppfyllte loven på veiene av alle de kristne. Han tokk også lovens strengeste straff på veiene av alle de kristne. Derfor må ikke de kristne følge moseloven eller deler av den. It's been taken care of Dette strider mot det Jesus selv skal ha sagt. Såpass burde du vite. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Han oppfyllte loven på veiene av alle de kristne. Han tokk også lovens strengeste straff på veiene av alle de kristne. Derfor må ikke de kristne følge moseloven eller deler av den. It's been taken care of Dette strider mot det Jesus selv skal ha sagt. Såpass burde du vite. Sagt hvor da ? Endret 24. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Det overrasker meg overhodet ikke at du later til å aldri ha lest hele bibelen, men bare plukker de sitatene som passer deg fra tid til annen. En av historiene bibelen presenterer, sier klart og tydelig at Jesus Kristus mente at de eldre lovene skulle følges, og ingenting om at det nå var greit å se bort fra dem. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Det overrasker meg overhodet ikke at du later til å aldri ha lest hele bibelen, men bare plukker de sitatene som passer deg fra tid til annen. En av historiene bibelen presenterer, sier klart og tydelig at Jesus Kristus mente at de eldre lovene skulle følges, og ingenting om at det nå var greit å se bort fra dem. Hvilken historie da ? For de kristne er moseloven et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra, cuadro NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke! NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven. NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven? NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden. NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter. Endret 24. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 25. desember 2009 Del Skrevet 25. desember 2009 (endret) Du skal kunne svare deg frem til dette selv, IHS: Hva hjelper det andre har sagt og skrevet, på det Jesus selv sa? "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Beklager, men dine sitater virker ikke "over" dette på noen måte. Eller strekker dette seg dithen at du ikke vet forskjellen på å oppheve, eller oppfylle? .. Endret 25. desember 2009 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå