Gå til innhold

Hvorfor er kristendommen størst?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvorfor kristendommen er den største religionen i verden, når den er upålitlig, usannsynlig, og dem som tror på det har lagt sunn fornuft på hylla? Jeg vil finne det mye lettere å tro på Deism eller Theism enn kristendommen, så hvorfor er da så mange som setter troa på kristendommen?

Video som forklarer litt på Deism og Theism.

Og er det slik at kristne tror at resten av verden tror feil, hinduer tror resten av verden tror feil og muslimer tror resten av verden tror feil osv?

Takker for svar :)

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristendommen er vel størst fordi den er forkynnende og misjonerende og har som mål å spre seg til flest mulig mennesker for på den måten å frelse dem fra en evighet i helvete. Og så begynte vel kristne med dette ca. 600 år før muslimene, og judaistene, hinduistene og buddhistene osv. har ikke en tilsvarende misjonerende religion. Kristendommen ser også ut til å være størst i de rikeste og mektigste delene av verden, sånn som europa og usa, så på den måten har nok også kristendommen en økonomisk fordel ved å spre aktiveteten sin, noe som også blir underbygget ved å ha en tradisjon der kristne selv betaler penger for å spre kristendommen.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar feil så innførte Konstantin religionsfrihet i det vestlige romerriket og drepte Bonaficius i det østlige riket når han nektet å etterfølge dette vedtaket. Konstantin brukte deretter kristendom som en måte å samle riket på, og tegnet blant annet kors på skjoldene før en avgjørende krig. Seieren var et slags bevis på at kristendommen var mektigere enn andre guder. Kristendom ble også en prestisjefylt ting i samfunnet, og mange konverterte for å ta nytte av de høye posisjonene det medbrakte.

Lenke til kommentar

I tillegg så er store deler av verden kristen fordi det er resultatet av tvangsomvendelse, spesielt i Sør-Amerika. Bli halshogd eller bli kristen var alternativene de hadde. DU trenger ikke engang gå utenfor dørstokken for å finne liknende hendelser i Europa. Norge hadde sin norrøne mytologi fram til Olav den Hellige kom og tvang landet til å underkaste seg kristendommen.

Lenke til kommentar

Hvilken kristendom er det snakk om her, katolismen har ca. 1 milliard tilhengere, og den er størst.

Viss man deler kristendom i de 35 000 grenene er det ikke spesielt mange som følger samme regler eller tro,

Det begynner jo uansett snart å nærme seg 1 milliards hinduer også, men igjen så er det flere grener, samme med islam, flere grener, det blir feil å si at kristendom er størst når det er så enorme forskjeller innad i religionen(e)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg lurer på hvorfor kristendommen er den største religionen i verden, når den er upålitlig, usannsynlig, og dem som tror på det har lagt sunn fornuft på hylla? Jeg vil finne det mye lettere å tro på Deism eller Theism enn kristendommen, så hvorfor er da så mange som setter troa på kristendommen?

Du har fått med deg at kristendommen er en del av det videoen beskriver som theisme? Med andre ord litt mer sammensatt og organisert enn generell theisme. Kristendommen har informasjon om hva Gud ønsker og hvordan vi bør forvalte verden. Det er jo ingen poeng å tro på en gud som samhandler med universet om man ikke ønsker å hjelpe (evt. forstyrre) guden eller til nøds passe seg for å ikke komme i unåde.

Lenke til kommentar
Kristendommen er vel størst fordi den er forkynnende og misjonerende og har som mål å spre seg til flest mulig mennesker for på den måten å frelse dem fra en evighet i helvete. Og så begynte vel kristne med dette ca. 600 år før muslimene, og judaistene, hinduistene og buddhistene osv. har ikke en tilsvarende misjonerende religion.

Jeg tror det kan være fordi kristendommen er svært praktisk og enkel i forhold til religioner flest. Egentlig ingen regler å følge, og tilgivelse uansett hva du gjør.

Kristendommen ser også ut til å være størst i de rikeste og mektigste delene av verden, sånn som europa og usa, så på den måten har nok også kristendommen en økonomisk fordel ved å spre aktiveteten sin, noe som også blir underbygget ved å ha en tradisjon der kristne selv betaler penger for å spre kristendommen.

Jeg er uenig. At kristendommen har fotfeste i de rikere hjørnene av verden har ikke bidratt til utbredelse av kristendommen siden kolonitiden. Jo rikere land, jo færre barn. Jo færre barn, jo færre nye kristne.

Lenke til kommentar
Jeg tror det kan være fordi kristendommen er svært praktisk og enkel i forhold til religioner flest. Egentlig ingen regler å følge, og tilgivelse uansett hva du gjør.

Nonsens. Hele Norge ble kristent i løpet av noen få tiår etter Olav Den Hellige truet alle med døden dersom de ikke gjorde det. Mer effektiv måte å spre religion på er vanskelig å finne.

Jeg er uenig. At kristendommen har fotfeste i de rikere hjørnene av verden har ikke bidratt til utbredelse av kristendommen siden kolonitiden. Jo rikere land, jo færre barn. Jo færre barn, jo færre nye kristne.

Du er kanskje ikke klar over alle de som har blitt sendt fra de rike landene til de fattige landene for å misjonere, du, da? Dette var del av måten de rike landene også ble rikere på, ved at de byttet religion mot land (When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible and they had the land. - Desmond Tutu).

Lenke til kommentar
Dette var del av måten de rike landene også ble rikere på, ved at de byttet religion mot land (When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible and they had the land. - Desmond Tutu).

+ 1

Lenke til kommentar

Nonsens. Hele Norge ble kristent i løpet av noen få tiår etter Olav Den Hellige truet alle med døden dersom de ikke gjorde det. Mer effektiv måte å spre religion på er vanskelig å finne.

Kristendom spredte seg som ild i tørt gress rundt Middelhavet i årene etter kristus. Jeg føler meg svært sikker på at det oppdraget ville vært vanskeligere om Kristendommen hadde krevd menneskeofre til gudene. Misjonærene brukte verken lemlestelse eller mord.

Du er kanskje ikke klar over alle de som har blitt sendt fra de rike landene til de fattige landene for å misjonere, du, da? Dette var del av måten de rike landene også ble rikere på, ved at de byttet religion mot land (When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them, we had the Bible and they had the land. - Desmond Tutu).

Lenke til kommentar
[..]Jeg vil finne det mye lettere å tro på Deism eller Theism enn kristendommen, så hvorfor er da så mange som setter troa på kristendommen?[..]

Kristendom er teistisk religion(engelsk: theism). Vi har ikke svært mange deistiske religioner, fordi enhver skaper som ikke aktivt regulerer noe i universet i prinsippet er identiske, og det å navngi identiske situasjoner ulikt er vanskelig. Men vi har blant annet brahmismen(brahmoism), som et eksempel på en deistisk religion.

Panteisme, teisme, deisme, ateisme.. Alle disse er forskjellige hovedsyn, der kristendommen, humanistene og brahmistene er forskjellige spesifikke grupperinger. Det blir altså ganske galt nyansert å si at det er lettere å være en teist enn en kristen, for dersom man er en kristen, så er man en teist.

Lenke til kommentar

@Magnus_L:

Så du mener kun ca. de siste 80 årene? Det var en ekstremt poengløs ting å si, i såfall. Hva er vitsen med å diskutere hvorfor kristendommen er størst når man bare tar med 80 år av dens eksistens? Ut av nesten 2000!

Og for tiden er det fremdeles en god del rike, kristne misjonærer som drar til forskjellige deler av verden for å spre kristendommen, så argumentet ditt er fremdeles dødt.

Lenke til kommentar
Kristendom spredte seg som ild i tørt gress rundt Middelhavet i årene etter kristus. Jeg føler meg svært sikker på at det oppdraget ville vært vanskeligere om Kristendommen hadde krevd menneskeofre til gudene. Misjonærene brukte verken lemlestelse eller mord.

?? med hensyn på utheving.

Jeg undrer helt på om du mener dette?

Isåfall tror jeg jaggu jeg må lese kristendommens historie om igjen.

Lenke til kommentar
@Magnus_L:

Så du mener kun ca. de siste 80 årene? Det var en ekstremt poengløs ting å si, i såfall. Hva er vitsen med å diskutere hvorfor kristendommen er størst når man bare tar med 80 år av dens eksistens? Ut av nesten 2000!

Timeo brukte presens.

Og for tiden er det fremdeles en god del rike, kristne misjonærer som drar til forskjellige deler av verden for å spre kristendommen, så argumentet ditt er fremdeles dødt.

Men fordelen med rikdom har ikke lenger noen avgjørende rolle for effektiviteten til misjonen.

?? med hensyn på utheving.

Jeg undrer helt på om du mener dette?

Isåfall tror jeg jaggu jeg må lese kristendommens historie om igjen.

Når brukte vedkommende misjonærer mord eller lemlestelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...