fuschiah Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Mannen min er norsk og har jobbet som sjømann på et skip reiser rundt om i verden siden 1998. Rundt 2005-2006, kjøpte et nytt selskap/firm det gamle selskapet hvor min mann jobber for mange år så alt for ledelse og ansatte gikk til omsorgen for det nye selskapet, inkludert min mann. Nylig ble det sagt at det nye selskapet planlegger å fjerne alle de norske mannskapet å ansette bare utlendinger og arbeidere fra andre land fordi de er betalt billigere og selskapet ønsker å gjøre noen kostnadskutt for å spare penger, betyr at eliminere det norske mannskapet fordi de er ganske dyre og bli dyrt lønn. Mitt spørsmål er, kan det nye selskapet som kjøpte den gamle selskap med mannen min lett ryde bort eller fjerne alle de norske mannskapene nettopp av den grunn alene? Er det lovlig her i Norge og hva kan min mann og den andre ansatt gjøre i tilfelle dette endelig skjer neste år? Takk for forhand. ( eg er ikkje norske så beklager om det er litt vanskelig å forstå) Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Mannen min er norsk og har jobbet som sjømann på et skip reiser rundt om i verden siden 1998. Rundt 2005-2006, kjøpte et nytt selskap/firm det gamle selskapet hvor min mann jobber for mange år så alt for ledelse og ansatte gikk til omsorgen for det nye selskapet, inkludert min mann. Nylig ble det sagt at det nye selskapet planlegger å fjerne alle de norske mannskapet å ansette bare utlendinger og arbeidere fra andre land fordi de er betalt billigere og selskapet ønsker å gjøre noen kostnadskutt for å spare penger, betyr at eliminere det norske mannskapet fordi de er ganske dyre og bli dyrt lønn. Mitt spørsmål er, kan det nye selskapet som kjøpte den gamle selskap med mannen min lett ryde bort eller fjerne alle de norske mannskapene nettopp av den grunn alene? Er det lovlig her i Norge og hva kan min mann og den andre ansatt gjøre i tilfelle dette endelig skjer neste år? Takk for forhand. ( eg er ikkje norske så beklager om det er litt vanskelig å forstå) Dette hørtes snodig ut, man har vel anledning til å permitere/nedskjære så fremt det er økonomisk nødvendig, men å gjøre det samme for å frigjøre en stilling på en slik måte at de skal kunne utnytte rimeligere arbeidskraft høres ikke helt rett ut nei. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 At selskapet han opprinnelig jobbet i er kjøpt opp for 3-4 år siden har neppe noen stor betydning. Når det gjelder oppsigelser, så er det litt informasjon i kapittel 15 i arbeidsmiljøloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html Du sier ikke noe om han jobber for et norsk firma eller ikke, vil tro det har betydning. Lenke til kommentar
fuschiah Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 det nyt selskap som kjøpt er nørsk også Lenke til kommentar
fuschiah Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 annen ide? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå