Gå til innhold

Skal lage en enkel flashvideo.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg husker ingenting fra flash programmering.

Jeg skal lage en liten flashvideo der det skal være ett kart i bakgrunn. Så skal det tegnes opp en rute på kartet. Denne ruten skal, når man trykker "play" tegnes opp sakte men sikkert.

Kan noen gi meg en liten gjennomgang på hvordan man går fram for å gjøre dette.

Om noen av dere lurer på noe, så er det bare å spørre.

Håper på svar, da dette skal brukes til en nettside som skal sees av potensielle sponsorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I flash har du som regel 100 måter å nå det samme resultatet på, men her er en.

(du skriver du ikke husker noe fra flashprogrammering, men antar du kan basics om keyframes, frames, stage og layers ;))

• Legg kartet ditt i det underste laget.

• Lag ett tomt lag over. I dette, nye, laget tegner du stien/vein slik du vil den skal se ut oppå kartet når animasjonen er ferdig.

• Marker denne streken og trykk F8, velg MovieClip. Gi den ett navn, f.eks. "vei".

I denne filmen ser du hvordan du kan få streken til å "vokse" fram. Er veldig basic, men fungerer til en liten ting som dette. Bare gjør det rett på stage. (prøv den gjerne ut før du setter i gang med det egentlige prosjektet så du forstår hvordan det fungerer).

• Når du har den animasjonen ferdig, lager du ett nytt lag, i den første og siste framen (som du nå må passe på er keyframes) legger du til koden:

stop();

(trykk alt+F9 for å få opp actions vinduet).

• Lag ett nytt lag hvor du lager en boks som er like stor som flashfilmen skal være, altså boksen skal fylle hele "stage" så alt blir borte.

• Marker boksen, trykk F8, og velg Button, skriv inn ett navn og trykk "OK".

• Pass på at denne bare ligger i første framen av filmen din.

• Dobbelklikk på button du lagde og dra den første keyframen til den 4 (hvor det står "hit"). Når du går ut fra button igjen vil den være lyseblå og gjennomsiktig, det betyr du har laget en usynelig knapp.

Om du lager prosjektet i ActionScript2, som er enklest her:

Marker button din, tryk alt+F9, og lim inn.

on (release) {
  gotoAndPlay(2);
}

Og dermed er du ferdig.

Om du abosultt vil lage den i ActionScript 3, skal jeg skrive koden, men den blir litt lenger og involverer instance-names :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...