notorious88 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hallo. Er det noen som vet om det er mulig å kreve erstattning etter trampoline-fall i gymtime? For 5 år siden falt jeg, hadde vondt som F... i korsrygg flere dager, (fikk papirer fra skolen om at dette hadde skjedd!). et par år senere begynte jeg å plages for fullt. gikk til fysioterapaut og kiropraktor. mr-røntgen fant til slutt skade i korsrygg, husker ikke hva de kalte det, men noe med lumbago tror jeg. (2 brist neders i korsrygg). De sa at skaden aldri ville bli helt bra, men bedre med tiden.... De 2 siste årene har jeg vært mye sykemeldt på grunn av smerter. smerten kommer å går hele tiden det er snakk om videregående skole. mvh Dan Lenke til kommentar
notorious88 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Du kødder nå? nei, hvorfor tror du det? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Fem år etter. Og det var vel ikke slik at skolen tvingte deg opp eller foranlediget fallet på noen måte? Lenke til kommentar
RIP Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 er vel 10år som er foreldingsfristen for helseskader? Lenke til kommentar
notorious88 Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Fem år etter. Og det var vel ikke slik at skolen tvingte deg opp eller foranlediget fallet på noen måte? det er jo førsta nå jeg har begynt å slite. å ja, det va jo i en gymtime der vi måtte hoppe på den jævla driten.. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Ser du noe skole kunne forhindret i hendelsen der du fikk skaden? Skjedde det noe som ikke burde skjedd, eks mangel på tilstrekkelig dempemadrasser for fall etc... Det nytter nok lite å gå på trampolinen i seg selv, gymtimene er jo til for fysisk forstring og det er vanskelig å få til uten at folk må bevege kroppene sine. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Fem år etter. Og det var vel ikke slik at skolen tvingte deg opp eller foranlediget fallet på noen måte? Synes det er veldig dumt med slike svar som ikke begrunnes i noe annet enn en persons personlige mening. Edit: Var du til lege og sjekket deg rett etter hendelsen? Edit2: Jeg tror ihvertfall... har ikke skolen gjort noe uaktsom, for eksempel og brukt en defekt trampoline eller noe så har du desverre ikke krav på noe form for erstatning fra skolen. Hvis du var til lege rett etter hendelsen uten at legen foretok seg noe for å oppdage skaden er det snakk om feilbehandling. Da kan du vel søke om pasientskadeerstatning, det er ihvertfall det jeg tror. Endret 7. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Flames Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det er fullt mulig for deg å kreve erstatning. Jeg har selv fått erstatning etter at en tur utendørs i gymtimen på ungdomsskolen gikk galt for meg. Såvidt jeg vet er man forsikret for alt som skjer så lenge det er i skolens regi, så ta kontakt med legen din og henvend ham til forsikringsselskapet til skolen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det er fullt mulig for deg å kreve erstatning. Jeg har selv fått erstatning etter at en tur utendørs i gymtimen på ungdomsskolen gikk galt for meg. Såvidt jeg vet er man forsikret for alt som skjer så lenge det er i skolens regi, så ta kontakt med legen din og henvend ham til forsikringsselskapet til skolen. Man er nok ikke forsikret på videregående på samme måte som grunnskole men kanskje det er mulig å bruke reiseforsikringen. Lenke til kommentar
Flames Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Jo, det er man. Fra utdanningsdirektoratet: Elever i offentlig grunnskole og videregående skole, samt barn i skolefritidsordningen (SFO), er i dag yrkesskadedekket etter folketrygdloven § 13-10. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Jo, det er man. Fra utdanningsdirektoratet: Elever i offentlig grunnskole og videregående skole, samt barn i skolefritidsordningen (SFO), er i dag yrkesskadedekket etter folketrygdloven § 13-10. Høres bra ut, ikke noe er bedre enn at jeg tok feil... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Snakk med legen/fysioteraputen som behandler deg! De kan sikkert henvise deg videre/forklare gangen videre! Du kødder nå? Om du ikke kan svare bedre på et ærlig spørsmål uavhengig av hvor dumt du måtte oppleve det så la vær! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det er fullt mulig for deg å kreve erstatning. Jeg har selv fått erstatning etter at en tur utendørs i gymtimen på ungdomsskolen gikk galt for meg. Såvidt jeg vet er man forsikret for alt som skjer så lenge det er i skolens regi, så ta kontakt med legen din og henvend ham til forsikringsselskapet til skolen. Man er nok ikke forsikret på videregående på samme måte som grunnskole men kanskje det er mulig å bruke reiseforsikringen. Jo, det er man. Fra utdanningsdirektoratet: Elever i offentlig grunnskole og videregående skole, samt barn i skolefritidsordningen (SFO), er i dag yrkesskadedekket etter folketrygdloven § 13-10. Dette er ikke det samme som å si at man er forsikret. Det vil si at man går inn under særordningene i folketrygdloven som gir høyere ytelser dersom man får en yrkesskade. Det folketrygdloven § 13-10 sier er at elever som blir skadet på skolen likestilles med arbeidstakere som blir skadet på jobb i forhold til ytelser fra NAV. At elever i offentlig skole kan få div. stønader følger for øvrig av yrkesskadetrygdloven. Elever i den offentlige skole er derimot ikke pliktig forsikret etter lov om yrkesskadeforsikring. Man bør holde yrkesskadeforsikring separat fra folketrygd-/yrkesskadetrygdlovens regler om yrkesskade. Elever er for øvrig ulykkesforsikret gjennom skolen, men dette ble innført i 2007 -- tre år etter at TS ble skadet. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 notorious88: Først og fremst: Det er visst enkelte her som ikke vet stort om det du spør etter - nemlig jusen i denne saken - men som uttaler seg bastant allikevel fordi de tror deres personlige meninger er relevante. Gudene vet hvorfor de tror det, men det viktige er uansett at du ikke bør høre på dem. Andre, bl.a. Flames, har derimot hjelpsomme innspill, ser jeg. Dernest: Du skal ikke se bort ifra at du kan kreve erstatning fra skolen, men det er ikke mulig å konkludere med det ene eller annet - det sentrale er om skolen/gymlæreren handlet uaktsomt, f.eks. ved at øvelsen rett og slett var for farlig, ved at det ikke ble gitt god nok veiledning i forkant eller ved at det ikke ble ført godt nok tilsyn under hoppingen. Jeg kan her vise til en sak fra Høyesterett som gjaldt skade ved bruk av trampett i gymtime: "Som et generelt utgangspunkt legger jeg til grunn at skolen har plikt til å sørge for at gymnastikkundervisningen skjer under forsvarlige forhold, slik at risikoen for at elevene skal bli påført skade reduseres så langt som mulig. Dette vil særlig ha betydning ved bruk av apparater som er forbundet med slike generelle risikomomenter som trampett, som elevene heller ikke vil være vant til fra dagliglivets aktiviteter." Hvis du mener skaden din var resultat av uforsvarlig organisering av gymtimen, er det kanskje en god idé å skaffe rettslig bistand fra advokat. Lykke til! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Som frevild nevner er det mange momenter som spiller inn, bla. om dere fikk ordentlige instruksjoner, om sikkerhutstyr var godt nok (f.eks. matter rundt trampolinen), om du gjorde som du fikk beskjed om , eller prøvde egne sprell osv. Erstatning er ihvertfall ikke umulig basert på det du har skrevet så langt, så en adviokat er nok rette person å høre med. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) bare litt nysjerig . hva skal du med erstatning? alle vil ha penger.. Endret 7. desember 2009 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 bare litt nysjerig . hva skal du med erstatning? alle vil ha penger.. Synes absolutt at de som får slike plager grunnet situasjon i skolen skal få erstatning, både for tort og svie og enorme utgifter på behandling, synes dere det er feil? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Er vel mine skattepenger som betaler hans mer eller mindre selvforskylte ulykke, så må si jeg er litt skeptisk. (Dette er ikke ment som noe kritikk av TS) Endret 7. desember 2009 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Er vel mine skattepenger som betaler hans mer eller mindre selvforskylte ulykke, så må si jeg er litt skeptisk.(Dette er ikke ment som noe kritikk av TS) Wow, da hadde jeg heller vært mer bekymret for å betale 100 000 000 kr for å få besøk av Obama eller flere milliarder til en ny Opera for "folket" der prisene starter på flere hundre kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå