hwestby Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg skal finne ut hvor mange det finnes av hver enkelt kategori type fra et dataark jeg har knotet frem og tilbake med masse forskjellig, men ikke kommet i mål Option Explicit Function antallmedlemskap() 'Deklarer variabler Dim rekke Dim kolonne Dim rfAntallBarn Dim rfAntallvoksen Dim rfBedrift Dim Medlemskap Dim antallVoksen Dim antallBarn Dim antallBedrift Dim antall Dim telt 'Gjør klar for iterasjon rekke = Range("g2").Row kolonne = Range("g2").Column 'Beregner data Do While Cells(rekke, kolonne).Value <> "" 'Henter medlemskapstyper og gjør disse om til tallverdier Medlemskap = Cells(rekke, kolonne + 1).Value Select Case Medlemskap Case Is = "Voksen" antallVoksen = 1 Case Is = "Barn/Ungdom" antallBarn = 1 Case Is = "Bedrift" antallBedrift = 1 Case Else antall = 0 End Select telt = telt + 1 rekke = rekke + 1 Loop Range("SumVoksen").Value = "=Sum(antallVoksen)" Range("SumBarn").Value = telt Range("SumBedrift").Value = telt End Function Jeg vil altså skrive ut antall forekomster av hver verdi i feltene for de, henholdsvis SumVoksen, SumBarn og SumBedrift, any help? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Bruk en pivot-tabell til dette. Den er tjue ganger kjappere, og den tar høyde for data som koden din ikke har forutsett (om ikke annet, skrivefeil i medlemskaptype). HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
hwestby Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Bruk en pivot-tabell til dette. Den er tjue ganger kjappere, og den tar høyde for data som koden din ikke har forutsett (om ikke annet, skrivefeil i medlemskaptype). HTH. Beste hilsen Harald Takker så meget for hjelpen...men pivot-tabell...litt blank der og Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 http://tinyurl.com/ya38bcl Lenke til kommentar
hwestby Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 http://tinyurl.com/ya38bcl Haha herlig..takker så meget... Utarbeid en makro som går igjennom medlemslisten og skiver ut de medlemmene som ikke har betalt medlemskontingenten i et nytt regneark. Ta med de data som du anser som relevante for å kunne benytte det nye regnearket som grunnlag for å sende ut brev til de som ikke har betalt medlemskontingenten. Hvordan ville du løst dette da? Virker som om du har solid peiling på dette, fant en side hvor du hadde bidratt og.. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Unnskyld at jeg blir gretten, men det du spurte om var "Jeg skal finne ut hvor mange det finnes av hver enkelt kategori type fra et dataark". En makro er absolutt ikke den beste løsningen i Excel til dette. Neste gang du spør om noe forklarer du ordentlig hva oppgaven er og hvorfor. Lenke til kommentar
hwestby Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Unnskyld at jeg blir gretten, men det du spurte om var "Jeg skal finne ut hvor mange det finnes av hver enkelt kategori type fra et dataark". En makro er absolutt ikke den beste løsningen i Excel til dette. Neste gang du spør om noe forklarer du ordentlig hva oppgaven er og hvorfor. Beklager det, for å oppklare så skal jeg skrive makroer, er i grunnen det oppgavene går ut på her, og da tenkte jeg at jeg måtte skrive i VB, og det må jeg vel fortsatt for Pivot blir mye sær kode, og skulle vel ideelt sett hatt det renere! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå