Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Benzodiazepin avhengighet - noen gode råd?

Timeo

Anbefalte innlegg

Begynte å få diazepam hos legen, så gikk jeg over til oxazepam etterhvert, deretter, etter ca. ett år, så sluttet legen brått å gi meg benzodiazepiner. Siden jeg hadde erfart at dette var det eneste som hjalp meg mot angst og uro, og siden jeg var provosert over legen som både gav meg piller lenger enn anbefalt og også bare sluttet brått (som heller ikke er å anbefalle), så begynte jeg å bruke det illegalt, alt jeg kom over av benzodizepin preparater, men hovedsakelig clonazepam. Etter noen måneder begynte det å gå ut over økonomi og jeg ble også alvorlig syk dersom jeg ikke fikk tak i "dagens dose", så jeg fikk meg en ny lege og kontaktet han. Ble satt på nedtrapping over en og en halv måned med oxazepam. Noe som fungerte helt til jeg var ferdig nedtrappet (30mg, 20mg, 10mg), da begynte jeg å bruke ulovlige medisiner igjen. Og nå står jeg på 50mg daglig, og vet liksom ikke helt hvordan dette skal gå. Jeg vet at siden det er noe som gir meg en følelse av å mestre hverdagen, så er det så godt som umulig å tenke at jeg skal trappe ned og aldri bruke dem igjen. Har prøvd det meste av c-preparater mot angst, men ingenting fungerer. Kjenner også at det er vanskelig å fortsette å bruke disse pillene, siden jeg våkner midt på natten av mangel på medisiner, og det er mens jeg står på noe jeg oppfatter som en rimelig høy dosering. Planen til legen er å "stabilisere meg på 50mg", og jeg vet ikke hva planene deretter går ut på. Har oppfattet det sånn at jeg muligens bare må stå på en viss dose, for å unngå fremtidige problemer. Har en frykt for å plutselig havne i en situasjon der jeg ikke lenger har tilgang på medisiner, siden jeg har lest at abstinensene kan bli så alvorlig at man kan dø av det. Vet at man kan være syk i månedsvis etterpå, og jeg synes det blir for ille med bare en dag uten. Er det noen som har vært i samme situasjon og har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uff ser den altså. er sykt mange som har blitt avhengige av benzoer og folk har det tøft med å slutte men får det til. Leste loggen til en som trappet ned gradvis selv siden legen hans fortsatte og skrive ut og skrive ut. Han fikk gradvis tilbake livskvaliteten, men brukte noe liknende som ikke gjorde han sløv og tiltaksløs, men inneholdt noe så kroppen ikke fikk abstinenser. (ja å leve med angst var faktisk veldig befriende i forhold til fangeskapet til benzoer)

De sier at symptomene ved å slutte er svært like å gå av heroin, så jeg skjønner godt at det er tøft. Fint at du skriver litt rundt det, det er ikke noe å skamme seg over men kan hjelpe folk som har leger som er glade i å skrive ut resepter. Jeg hadde ytret et ønske til legen om nedtrapping og bedt om hjelp til dette. Benzoer ble introdusert som et vidundermiddel i psykiatrien til de begynte å se langtidsvirkningene av det hvor folk sakte men sikkert blir "kjemisk lobotomerte" (tror dette er fullt reversibelt, men kroppen vil naturligvis ha det tøft med abstinenser. Nedtrappingen skal gå saaaakte.

Ønsker deg lykke til og alt godt. Før en logg over hvordan du føler deg og dosering så det blir lettere å gå mot målet, hva enn du setter deg lavere doser, helt av, annen medisin osv.

(Har selv angst men har lært meg å leve med det, det har heldivis avtatt noe med alderen. Har spist en del bikkjebein selv (xanor) men ikke ofte nok til at jeg har fått noen avhengighet og kutta det helt ut av frykt for å ikke klare å leve uten)

Lenke til kommentar
Tre råd:

1) Ikke begynn.

2) Ikke ta mer.

3) Avsnitt!

Råd nr.2 kan føre til at jeg dør hvis jeg er riktig uheldig, så et ganske dårlig råd dersom noen andre skulle lese tråden. Ikke gi råd om medisinske problemstillinger du ikke har kjennskap til i det hele tatt.

Gjest: Xanor er farlig. Farligere enn heroin etter min mening. Og abstinensene fra de fleste benzoer (sobril er litt svakere) er lignende heroin og alkohol, bare at man ikke dør av å slutte å bruke heroin eller alkohol, man blir bare veldig syk. Hvis man bare slutter å bruke noe muskelavslappende og anti-epilektisk sånn som f.eks. rivotril, så kan krampene føre en person inn i koma eller bare ødelegge hjernen.

Det jeg ønsker av legen er nedtrapping til en fornuftig dosering, og deretter bruke benzoer 2-4 ganger i uken, for på den måten går det ann å bruke de og fremdeles ha en positiv effekt uten å lide av å bli tilvendt doseringen eller få "rebound". Bare å slutte helt etter en langvaring nedtrapping fungerer jo ikke, sånn som jeg har erfart det. Og grunnen til at det ikke fungerer er at jeg rett og slett ikke vil slutte helt, uansett hvor skadelig det måtte være, for jeg har hatt masse positive erfaringer. F.eks. begynte jeg å gå i fjellet, få hobbier, bli litt mer sosial, fikk tilbake tiltrekningen jeg hadde på damer når jeg var yngre og ikke hadde angst osv. Så hvis legen sier "nei, aldri mer", så kjøper jeg det bare på gaten uansett hvor snill og lovlydig jeg gjerne vil være, for jeg er drit lei av å ha angst for ingenting og ønsker å fungere i samfunnet igjen, f.eks. begynne å studere eller lignende, istedenfor å bare sitte hjemme og være uføretrygdet.

Men vet jo ikke om dette vil funke, siden jeg jo er avhengig og har fått en lei tendens til å måtte bruke piller hver dag for å bare ikke føle meg syk fra å ikke bruke piller.

Føles ganske håpløst.

Noe annen medisin er ikke aktuellt. Har prøvd det meste, og vet at hverken anti-depressiva, anti-psykotika eller noe annet har hatt noe som helst positiv effekt, men at dette heller er medisiner med egenskaper du tilskriver benzodiazepiner: Sløvhet og tiltaksløshet. Hvis jeg skal ha noe som helst effekt av disse medisinene må jeg i såfall bruke så mye av de at jeg tilbringer mesteparten av døgnet så neddopet at jeg ikke får gjort noe som helst og helst bare vil sove.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Borger_*
Tre råd:

1) Ikke begynn.

2) Ikke ta mer.

3) Avsnitt!

Råd nr.2 kan føre til at jeg dør hvis jeg er riktig uheldig, så et ganske dårlig råd dersom noen andre skulle lese tråden. Ikke gi råd om medisinske problemstillinger du ikke har kjennskap til i det hele tatt.

Gjest: Xanor er farlig. Farligere enn heroin etter min mening. Og abstinensene fra de fleste benzoer (sobril er litt svakere) er lignende heroin og alkohol, bare at man ikke dør av å slutte å bruke heroin eller alkohol, man blir bare veldig syk. Hvis man bare slutter å bruke noe muskelavslappende og anti-epilektisk sånn som f.eks. rivotril, så kan krampene føre en person inn i koma eller bare ødelegge hjernen.

Det jeg ønsker av legen er nedtrapping til en fornuftig dosering, og deretter bruke benzoer 2-4 ganger i uken, for på den måten går det ann å bruke de og fremdeles ha en positiv effekt uten å lide av å bli tilvendt doseringen eller få "rebound". Bare å slutte helt etter en langvaring nedtrapping fungerer jo ikke, sånn som jeg har erfart det. Og grunnen til at det ikke fungerer er at jeg rett og slett ikke vil slutte helt, uansett hvor skadelig det måtte være, for jeg har hatt masse positive erfaringer. F.eks. begynte jeg å gå i fjellet, få hobbier, bli litt mer sosial, fikk tilbake tiltrekningen jeg hadde på damer når jeg var yngre og ikke hadde angst osv. Så hvis legen sier "nei, aldri mer", så kjøper jeg det bare på gaten uansett hvor snill og lovlydig jeg gjerne vil være, for jeg er drit lei av å ha angst for ingenting og ønsker å fungere i samfunnet igjen, f.eks. begynne å studere eller lignende, istedenfor å bare sitte hjemme og være uføretrygdet.

Men vet jo ikke om dette vil funke, siden jeg jo er avhengig og har fått en lei tendens til å måtte bruke piller hver dag for å bare ikke føle meg syk fra å ikke bruke piller.

Føles ganske håpløst.

Noe annen medisin er ikke aktuellt. Har prøvd det meste, og vet at hverken anti-depressiva, anti-psykotika eller noe annet har hatt noe som helst positiv effekt, men at dette heller er medisiner med egenskaper du tilskriver benzodiazepiner: Sløvhet og tiltaksløshet. Hvis jeg skal ha noe som helst effekt av disse medisinene må jeg i såfall bruke så mye av de at jeg tilbringer mesteparten av døgnet så neddopet at jeg ikke får gjort noe som helst og helst bare vil sove.

Her vil du finne veiledning for nedtrapping av benzoer: http://www.benzoinfo.dk/nedtrapning/

Lenke til kommentar

Benzoer er ikke noe annet enn en kjemisk neuro-transmitter som virker som agonister på Gaba-reseptorene i cellene dine i kropp og hjerne. Når virkningen er forbi, blir det liggende rester av stoffet igjen i cellemembranene som da fungerer som isolatorer istedenfor agonister og forhindrer overføringen av signalene mellom pre-synapsen og post-synapsen, noe som bare forsterker angsten flere titalls ganger etter at du har brukt dem en stund.

I likhet med andre giftstoffer som lagres i kroppen, så gjelder det å få renset disse ut slik at overføringen av signaler igjen blir mulig på en naturlig måte. Dette kan du gjøre ved å spise rensende urter som f.eks Storborre og trene mye slik at du svetter ut svineriet. Pass på å drikke mye vann, gjerne 2 - 4 liter om dagen.

Kroppen kan produsere Gaba på en naturlig måte ved å omdanne dette fra aminosyren Glutamin. Dette kan du få i ren form, ellers kan det skilles ut fra proteiner som man spiser i form av pulver eller proteinrik mat. For at aminosyrene skal omdannes til signalstoffer og få dem ut i cellene er det viktig å aktivere blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Dette kan enkelt gjøres ved å være fysisk aktiv, dvs. trene. Pass også på å også spise Omega fettsyrer siden disse smører cellemembranene og gjør dem mottagelig for signaloverføring.

Med andre ord: Den beste medisin er å spise sunn mat og drive med fysisk aktivitet hver eneste dag. Trening i korte økter fordelt utover dagen gir kroppen de substansene den trenger for at du skal føle deg rolig og kontrollert.

Begynn gjerne dagen med en tallerken havregrøt med frukt istedenfor sukker og ta en treningsøkt like etterpå. Gå lange fjellturer i helgene, ta med proteinrik mat og begynn å leve og nyte livet igjen på en naturlig måte istedenfor å innta det svineriet som legemiddelindustrien tjener enorme summer på.

Disse "medisinene" er ikke noe annet enn kjemiske kopier av naturlig substanser som kroppen selv kan produsere samt at de forgifter kroppen og ødelegger menneskeliv..

En joggetur tilsvarer 2 Valium, så det er bare å sette i gang...

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Det aller lureste er selvsagt å få en henvisning til en behandlingsplass som f.eks. Borgestadklinikken (Bruker bare den som eksempel siden det er den jeg kjenner best til, men det finnes mange andre). En innleggelse er kanskje ikke nødvendig, men det er mange som går til behandling slike steder uten å bli innlagt også. De vet hva de gjør og kan hjelpe bedre enn noen andre.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

var selv avhengig, alvorlig

deførste tre ukene gikk bra, så smeller det muligens, iallefall med meg med kramper angst osv, men tro meg dette går over å forsvinner somrekgel til slutt, hadde spist hver dag i fem år, man kan slite med å sove opptil et år etterpå, men tro meg dette går over, å selv om det høres lenge ut går det fortere enn man tror.

hilsen tidligere avhengig.

Lenke til kommentar

var selv avhengig, alvorlig

deførste tre ukene gikk bra, så smeller det muligens, iallefall med meg med kramper angst osv, men tro meg dette går over å forsvinner somrekgel til slutt, hadde spist hver dag i fem år, man kan slite med å sove opptil et år etterpå, men tro meg dette går over, å selv om det høres lenge ut går det fortere enn man tror.

hilsen tidligere avhengig.

de første ukene består jo som jeg glemte å skrive av sterk angs ofte å deprisjoner osv, men de forsvinner somregel til slutt når du lærer de å kjenne.

Lenke til kommentar

Hei

Du trenger ikke legges inn for å avvendes med benzo, du kan gjøre dette ved en poliklinikk eller også med legen din hvis du følges godt opp.

Regelen er først stabilisering, så langsom nedtrapping, og anbefalt er 5mg ned pr måned. Ved abstinenssymptomer er det et viktig poeng å ikke øke opp igjen dosen, men heller vente med å gå ytterligere ned.

Abstinensplagene er kjent å sitte lenge i og at de kan gå i bølger, siden de kan komme tilbake selv etter at man har sluttet å ta benzo.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har brukt bzd-derivater i over 30 år pga. invalidiserende angst men sluttet med de i april.

Jeg må begynne med dem igjen for jeg blir 100 prosent suicidal uten pga. uutholdelig angst.

Lenke til kommentar

Jeg brukte Stesolid for en del år siden, og da hadde jeg en regel om å aldri ta dem to dager på rad, for å unngå avhengighet. Hadde dem dog alltid med meg, det hadde en beroligende effekt. Men regner med at det i praksis ikke er relevant for trådstarter med den avhengigheten du har.

Det som derimot er veldig relevant, er å finne ut hvorfor du trengte disse medisinene i utgangspunktet. Det er alltid en grunn til at man får angst, selv om man ikke ser noen årsak selv. Da tenker jeg ikke bare på årsaker før du begynte på medisinene, men også hvordan du har hatt det etterpå. Jeg ville fått mye verre angst av å vite at jeg var hekta på benzoer. Når du sier du har snakket med lege, er det en allmenlege du snakker om? Dette høres ut som noe som bør tas tak i av psykiater og psykolog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...