Gå til innhold

Hvordan sette ulike størrelser på C: og D: reservert av systemet?

zoomit

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt en ny pc, brukte enkel- overføring via Windows/ ekstern HDD og den la alt fra den gamle direkte over på den nye (C:) disken. Kunne ikke velge mål. Der er følgende skjermbilde:

Totalt er det 1TB HDD

post-204349-1259864909_thumb.jpg

100mb reservert for systemet.

(C:) 100GB oppstart, krasjdump, og primærpartisjon.

(D:) 831GB Sidevekslingsfil, primærpartisjon.

(C:) er jo da allerede full, hvordan skal jeg få ryddet opp i dette? Det jeg trenger er "stor HDD".

Mvh

Endret av zoomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høyreklikk på den du vil ta fra, som jeg regner med er D: og da får du masse valg, blant annet valg der du kan velge mellom å utvide, krympe, eller slette volumet. velg den mellomste, jeg har engelsk så det blir "shrink volume". etter det må du høyreklikke på C: og utvide, "extend volume" som jeg har på engelsk.

for den lagringskapasiteten du skal overføre til den andre partisjonen må være frigitt før du kan flytte det.

trenger du en stor harddisk kan du slette hele volum D: og utvide volum C: med tilsvarende/resterende verdi. du burde kanskje kjøre windows enkel overføring en gang til - regner med at siden den fylte opp hele partisjon C: er det mye som ikke er kommet med..?

Endret av K011
Lenke til kommentar

Hei!

Takker for svar, jeg reduserte (D:) og fikk bare en utildelt partisjon?

post-204349-1259866161_thumb.jpg

(c:) kan ikke økes, hva gjør jeg feil? Finner heller ikke at jeg kan slette (D:)?

Er det kanskje slik at (C:) ikke kan utvides da det ligger systemfiler og at jeg er nødt til å installere på nytt, først formatere, så utvide (C:) og så overføre da windows overfører til første ledige stasjonsbokstaven i rekken?

fikk vel heller ikke god- følelsen på overføringen da det manglet 5mb eller noe - ikke mye og fant vel ut hva det var men..

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt å legge den utildelte plassen til C:, da må D: med alt innhold flyttes først. Og det kan ikke Windows gjøre, da må du eventuellt bruke tredjepartsprogram som GParted.

Men 100 GB til C: burde da være mer enn nok. Det er kanskje en god del du kan flytte til D:

Skaff deg oversikt over hva du har (bildet i post #2 er jo ikke noe hjelp). Bruk Treesize Free. http://www.jam-software.com/treesize_free/

Lenke til kommentar

Hei Hårek, takker for svar!

Prøvde Treesize, og den ga en klar oversikt over hva som tok plass!

Stasjon (D:) er helt tom..

Maskinen er jo helt ny. Den var satt opp slik og installert fra Multicom, skjønner ikke hvorfor? Kjøperen av den gamle maskinen sitter å venter på at jeg skal tømme den gamle, men liker å få med alt og sånn ;)

(C:) 100GB oppstart, krasjdump, og primærpartisjon. (full)

(D:) 831GB Sidevekslingsfil, primærpartisjon. (tom)

G parted ser litt komplisert ut.. Noen gode trix på lager for en "nybegynner"? Norton PartitionMagic™ 8. til 70USD frister ikke.. kanskje Kenneth's Mykens "Clean install" på nytt.. frister heller ikke.. mister da det siste på på den nye. Kenneths windows 7 blogg

Får si som han her

Ønsker ein "max lagringsenhet"? som er satt til (C:)

Mvh

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

OK, du ønsker å ta vekk hele D: partisjonen, og den er tom. Da er det relativt enkelt.

Du kan slette partisjonen, og da kan du utvide C: med den utildelte plassen. I Vista / Win7 er dette mulig i Diskbehandling, i XP må du bruke diskpart.

Men du må antagelig flytte sidevekslingsfil først, siden den er på D:

Lenke til kommentar

uups, det var jeg ikke klar over!

Har Win7. Windows setter som standard minimumsstørrelsen for sidevekslingsfilen til mengden RAM (Random Access Memory) som er installert på datamaskinen, pluss 300 megabyte (MB), og den maksimale størrelsen til tre ganger mengden RAM som er installert på datamaskinen.

Vi anbefaler at du ikke deaktiverer eller sletter sidevekslingsfilen.

Heller kanksje mer mot clean- install, får ikke opp alternativet å slette D: under diskbehandling (også kjørt admin) ei innehar heller ikke kunnskap for å finne sidevekslingsfilen. D: er 100% tom ?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar
Maskinen er jo helt ny. Den var satt opp slik og installert fra Multicom, skjønner ikke hvorfor?

Jeg skal ikke ta på meg å svare for Multicom, men en god grunn for å ha 2 partisjoner er at man da relativt enkelt kan skille operativsystemet (på C:) fra dataene (på D:). Må man reinstallere OS'et (på C:), så kan det gjøres uten at man trenger å røre/bekymre seg for D-partisjonen.

Man kan f.eks. også ta en "image-basert backup" av C:-partisjonen og lagre denne på D: et sted (dersom man har plass til det). Istedenfor å reinstallere OS'et kan man da istedet kopiere inn image-filen fra D: og legge den inn på C:, og vips er man oppe og kjører igjen, med installerte programmer og alt. (Man får med seg alt som lå inne den dagen image-filen ble laget.)

Men, folk har ulike vaner og preferanser.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Sant, det! Det er vel jeg som ikke var helt med. Fikk grei hjelp på Support derifra nå! C: med bare oprativsystem og D: til "brukere" med bilder, musikk, dokumenter etc.

Fordelen er ved crash og en stødigere maskin, men for en helvetes jobb og flytte over hver enklet element og sortere i riktig mappe på fra C: til D: fra alle brukere. Når man bruker enkel overføring via windows får man ikke noe alternativ enn å lagre på C:

post-204349-1259926114_thumb.jpg

Finnes det enklere løsninger?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Har flyttet 70GB kun fra min bruker :yes: så man kan trygt si at det var vel jeg som hadde mest videos og minnebruk.

Dette er jo sånn som man brude sitte å kose seg med, fordi neste gang man bytter pc igjen drar man med seg gammelt rusk og rask videre. Pga jobb- projekt sitter jeg med 80% følelsen på begge maskiner. Skal ta en dag eller to og rydde opp i hele sulamitten.

Greit å ha orden i sysakene.

Takker for god hjelp!

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...