Mannen med ljåen Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Er det sant at det finnes et forbud mot å la motoren gå på tomgang i mer enn 2 minutter? Når ble noen sist straffet for dette, og hvilke omstendigheter kan gjøre at slike aktiviteter er lov? Man må jo få lov dersom man skal teste motoren etter en reparasjon, eller nullstille elektronikken i motorstyringen f.eks. Det er bare noe jeg har hørt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg klarer ikke å finne noen kilde som sier at det er ulovelig å la motoren gå på tomgang i en gitt periode. Men jeg klarer å finne en paragraf som sier følgende: 1. § 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. Hva som ligger i dette er jo litt vanskelig å si for meg. Men ut i fra skjønn så vil jeg tro at det ikke er noe galt med å la motoren gå på tomgang i en periode for å nullstille elektronikken etc. Dog er det værre å stå på tomgang i et kvarter midt på natta fordi du venter på en venn. Straffereaksjoner har jeg aldri hørt om. Endret 3. desember 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Dog er det værre å stå på tomgang i et kvarter midt på natta fordi du venter på en venn. DET veit jeg at det er mange som gjør. Og jeg skjønner ikke vitsen? Har du kjørt litt før du kommer frem, så har du jo rukket å varme opp bilen og fått litt varme på fingrene (om det er kaldt) og hvis du må vente i ett kvarter blir det ikke såå mye kaldere iløpet av tiden du venter, og man kan fint høre på musikk/bruke el.- og vifteanlegget eller åpne vinduene om du trenger frisk luft...? Det går fint med min bil hvertfall, har stått veedig lenge og venta på noen/noe og hørt på musikk hele tiden. Null stress. Dessuten sparer du bensin når du skrur av motoren, du bare bruker batteriet når du hører på musikk, men det lades jo fort opp igjen... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 I en moderne bil tar 20-40s tomgang like mye drivstoff som en varmstart, hvorfor skal man sløse drivstoff på tomgangskjøring da? Man skal være bevisst på tomgangskjøringen, og unngå det om det ikke er nødvendig. Går jo fort 1-2l drivstoff per time tomgangskjøring. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Går jo fort 1-2l drivstoff per time tomgangskjøring. En dieselmotor i personbil bruker ca 0,5 liter/time på tomgang. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Er det ikke verre? Hva med en vanlig 2l bensin fra seint 80-tallet? Lenke til kommentar
Biler Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 er ikke norsk og lurer på hva dere mener med tomgang? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Denne scooteren går på tomgang: http://www.youtube.com/watch?v=X39xCixZ6_s Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 En typisk bensinmotor bruker rundt 1l/time på tomgang. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 er ikke norsk og lurer på hva dere mener med tomgang? Engelsk "idle". Motoren går uten at man gir gass, den holder seg selv i gang med akkurat så høyt omdreiningstall at den går jevnt. I personbiler er det typisk 800 rpm for bensin og 1000 rpm for diesel. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 En typisk bensinmotor bruker rundt 1l/time på tomgang. Det er jo ingen ting... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Bilen bruker ikke mye på tomgang. Skal jeg vente i noen minutter lar jeg bilen stå på slik at jeg slipper å bli kald, bilen bruker som sagt minimalt med drivstoff på tomgang. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Nå når temperaturen er rundt 0 grader vil jeg aldri slå av motoren hvis jeg sitter inne i bilen, ganske enkelt. Det blir svært fort kaldt, og det er jo selvsagt ikke noe jeg ønsker. Satt en gang i rundt 3 timer i bilen og ventet på veiarbeid med temperaturen såpass lav at motoren gikk, og forbruket på 1l/time som kjørecomputeren viser fikk jeg bekreftet den gangen. Min bil er såpass ny at den slipper bare ut rent vann og CO2, og ingen av disse er giftige er skadelig for noe i nærheten. Man bør derimot tenke seg litt om dersom man har et gammelt vrak uten noe eksosrensing, eller en dieselmotor (selv de dieselmotorene som gikk av samlebåndet akkurat i det jeg skriver dette innlegget slipper ut store mengder skadelige partikler og avgasser under drift) Endret 8. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Er det sant at det finnes et forbud mot å la motoren gå på tomgang i mer enn 2 minutter?Når ble noen sist straffet for dette, og hvilke omstendigheter kan gjøre at slike aktiviteter er lov? Man må jo få lov dersom man skal teste motoren etter en reparasjon, eller nullstille elektronikken i motorstyringen f.eks. Det er bare noe jeg har hørt. Dette er sikkert noe du har hørt fra folk som har vært i Sverige. I alle tettsteder i Sverige står det skiltet forbud mot tomgangskjøring over to minutter. Lenke til kommentar
holar Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Forbudet mot tomgangskjøring finner du i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m. 1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass. 2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig. Når det gjelder tidsbegrensing på to minutter, så vil jeg tippe at du kan finne det i politivedtekter. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Dieselmotorer kan godt stå på tomgang i lange tider. De blir ikke overopphetet, det er ingen tennplugger som blir sotete og ingen katalysator som blir for kald. Hvis temperaturen er noe særlig under 0 stopper jeg ikke motoren før jeg skal ut av bilen, er det sommer bruker jeg på å stoppe den hvis jeg skal vente et sted mer enn ca. 10 minutter. Det er bedre for motoren å gå enn å bli startet og stoppet mye - det gjelder spesielt om man har turbo. Jeg har aldri fått tilsnakk for tomgangskjøring, men jeg prøver jo også å ta litt hensyn, og lar selvfølgelig ikke bilen stå en halvtime på tomgang utenfor soveromsvinduet til naboen en tidlig morgen selv om det er kaldt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Istedet strør du ut en drøss med usynlige farlige partikler som er skadelig for alle som er i nærheten. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 at dagens diesel-motorer er avhengig av tomgangskjøring er bare tull. På ene jobben min er reglen at skal man ut av lastebilen i mer enn 30 sekunder, uansett hva man skal, så SKAL motoren stoppes. Detta er for å spare diesel, dempe støyen å spara miljø. Og det mest utrolige av alt....bilene holder like lenge... Har også kjørt for et firma hvor bilene "aldri" blei stoppa uansett hvor lenge man skulle værra borte, å er ikke tvil om hvilke sted jeg likte meg best. Og det pussige er: bilene holdt ikke no lenger enn der vi stoppa dem hver gang vi skulle ut. Der jeg kjører buss nå, så sier vi 2 minutter. Om morgenen er det gjerne litt lenger hvis det er kaldt. Er gjerne dem som lar den gå en time før de begynner å kjøre, men der støtter jeg sjefen min fullt ut som sier at det er bortkasta. Det JEG gjør, er at jeg starter opp bussen når jeg kommer for konstantere at det er strøm. Så lar jeg den stå å gå mens jeg fikser bilettmaskin, lader luft-trykk osv, før jeg stopper den igjen. For da VEIT jeg at alt er i orden å at 30 minutter tomgangskjøring ikke betyr noen ting, utenom at det bråker, bruker diesel å lagær dårlig luft. Man kan selvsagt påstå at et argument for å la motoren gå er at den skal bli varm, men lar man den gå uten motstand på 500 omdreidninger, så vil den opparbeide seg til 40 grader de første minuttene, og det vil den fortsatt ha etter 3 timer. Blir ikke "varme" i en dieselmotor før den begynner å jobbe. På bussterminalene er det 2 minutters-reglen som gjelder, å det er jeg glad for. Ingen ting som er så deilig som når alle overholder det. Har man feks 7 minutters korreksjonstid, så er det 7 støy-frie minutter både for meg som sjåfør å alle passasjerene. Å har man først fått behaglig temperatur inni bussen på ca 21 grader, så synker ikke den nevneverdig på de 7 minuttene. kansje en grad eller to. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Jeg har vanskelig for å tro at moderne biler kan få nedsatt levetid på grunn av hyppig stopp- og start. Hva med biler som har stopp-start system? Jeg ser stadig folk som lar bilen gå på tomgang mens de er en «snartur» innom butikken. Det blir fort 10 minutter eller mer, noe som er helt unødvendig. Er det kaldt ute og du kjører alene, så har du vel såpass med klær at du kan holde ut i en kald bil en liten stund til? Og er det passasjerer som venter inne i bilen, hvorfor ikke bli med inn i butikken i stedet? Norge må være et eldorado for biltyver. Her kan man sette seg inn i varm bil og kjøre avsted! Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Ja er enig det du sier bb79! Er mye unødvendig tomgang her i Oslo/Akershus... Et annet spørsmål (en smule off-topic); når det er så kaldt som nå, bør man bruke bilen hver dag?? Jeg lot bilen stå i hele går uten å starte opp motoren/kjøre, og har ikke garasje... Den sto jo da over et døgn ute i ca. 10 minusgrader, og når jeg starta den idag tidlig (som forøvrig gikk smertefritt) virka bilen ganske påvirka av kulda. Det er ikke rart da, var jo nesten 15- idag tidlig... Men da tok det tid før jeg fikk av is - var t.o.m på insiden! Motoren brukte vel noen minutter på å bli varm, og dørene/låsene ble mye vanskeligere å ha med å gjøre Er viktig å tørke av lister m.t.p dørene, men jeg bør vel smøre låsene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå