Atiks Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei Jeg skal konstruere en trekant, det som jeg får vite er at AB=5,0 cm og både BC og AC er lik 7,0 cm. Hva må de tre vinkelene være? Lenke til kommentar
Emberley Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Tegn den opp i str forhold 1:1, så er det ikke så vrient. Hint: 90 grader, 45 grader, og 45 grader. Trur jeg, har ikke hatt slik matte siden Ungdomsskolen. =P Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Det kjønte jeg ikke noe av. Og det med 45, 45, og 90 funket ikke. Endret 3. desember 2009 av snippern Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dersom oppgaven kun er å konstruere er det vel irrelevant hvor store vinklene er? Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Det er ikke lett å konstruere med den lengde vis jeg ikke vet hva vinkelene er. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) tegn en normal fra midten av grunnlinjen opp, og mål 7 cm til hvert hjørne. Endret 3. desember 2009 av Wuvahef Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei Jeg skal konstruere en trekant, det som jeg får vite er at AB=5,0 cm og både BC og AC er lik 7,0 cm. Hva må de tre vinkelene være? Tegn en rett linje på 5 cm. I hver ende trekker du en bue med radius 7 cm, krysningspunktet mellom buene gir C Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Vinklene blir ikke 45,45 og 90. Men det er vel en likevinklet trekant, der to vinkler er like. Du kan bruke følgende formler : Tan v=motliggende katet/hosliggende katet Cos v= hiosliggende katet/hypotenus Sin= motliggende/hypotenus AB=5 BC=7 CA=7 vinkel cAb=69 vinkel aBc=69 vinkel aCb=42 Eller du kan konstruere og tegne 1:1 med tipsene du har fått over, grunnen til at jeg skrev svarene er for at du skal vite om du har rett eller ikke, du må uansett vise utregningen/tankegangen din til lærer. Jeg tegnet,så svarene kan bomme med +-1 grad Endret 3. desember 2009 av NorvegianDad Lenke til kommentar
Atiks Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Det var jeg som så feil det var 5cm, 5cm, 7cm og ikke 5cm, 7cm, 7cm. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 De formlene jeg skrev lenger oppe funker vel bare på trekanter som inneholder en 90* vinkel. Men du har den utvidedete cosinussetningen: Cosinussetningen brukes til å finne den siste siden i en trekant hvor man kjenner 2 sider og vinkelen mellom dem. http://upload.wikimedia.org/math/5/f/5/5f5...ff8e630d28a.png De er veldlig fine til å regne på trekanter med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå