Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

husleie - oppsigelse av leilighet pga helse

petterg

Anbefalte innlegg

Jeg har leid en kjellerleilighet siden juli 2007. Leieavtalen som ble signert da var på 3 år. Det er altså ca 7 måneder igjen av denne. Leiligheten har vært fuktig og det har vært flere tegn til sopp på vegger helt siden innflytting. Huseier nekter for dette og vil ha det til at fukten (over hele leiligheten på 100m2) må komme av at jeg har hatt klær hengende på et tørkestativ.

For 6 uker siden ble jeg veldig syk. På det værste var jeg minutter unna døden da de fikk koblet meg opp til pustemaskin. Jeg har måttet lære å puste på nytt, lære å kontrolere hvilke muskler som må brukes for å få luft ut og inn av lungene, lære å gå på nytt, lære å skrive navnet mitt, osv. Nå er jeg utskrevet fra sykehuset.

Legene brukte flere uker på å finne ut hva som egentlig feilte meg, og fant tilslutt en bakterie som ofte har en sammenheng med fuktig bomiljø. Det er derfor uaktuellt for meg å bo i den leiligheten igjen. Jeg har legeattest som fraråder å bo i fuktige omgivelser. Jeg har hatt venner til å tømme og vaske leiligheten og nøkkel er levert. Huseier nekter, som ventet, å gi slipp på depositumet.

Så til spørsmålene:

1: Hvilke rettigheter har jeg til å avslutte leieforholdet når leiligheten (i allefall for meg) er ubeboelig?

2: Hva kan jeg gjøre for å hindre at en ny naiv leietager flytter inn og blir like dårlig som jeg ble?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man hører en del skrekkhistorier om kjipe leiligheter, men jeg har aldri hørt om tilfeller hvor leiligheten nesten har tatt livet av leietageren. Jøye meg.

Jeg antar at du ikke er spesielt utsatt for problemer med fukt (dvs. at leiligheten er farlig for enhver som bor der). Jeg antar også at du kan dokumentere at fukten var årsak til sykdommen din. Det du da kan gjøre, er dette:

1) Send skriftlig melding om at du hever leieavtalen; henvis til at fuktproblemene er en vesentlig mangel;

2) Krev erstatning for de utgifter du måtte ha hatt ved sykehusoppholdet;

3) Krev prisavslag for den tiden da fuktproblemene var til stede. Tanken er at du har betalt for mye hensett til at leiligheten var mangelfull.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt å ruinere huseier da. Ønsker bare å bli ferdig med saken fortest mulig og helst få igjen depositumet. Tolker jeg riktig at du mener at jeg ikke har sjans til å få depositumet, men heller kan ta det igjen med å kreve reduksjon i leie for tiden før jeg ble syk?

Jeg har vel tapt 20-30.000 på å være syk (siden jeg jobber i eget firma og må betale sykepenger til meg selv de den første tiden, og firmaet mister all inntekt når jeg ikke jobber).

Lenke til kommentar

Jeg har selv bodd i en leilighet med fuktproblemer og fått astma så det er all grunn til å flytte. Det startet med kraftig hoste som ikke ville gi seg og pusteproblemer. Ble anbefalt å kontakte kommunelegen og at han kunne gå videre dersom leiligheten var direkte helseskadelig. Når du har hatt såpass store helseproblemer, ville jeg i tillegg vurdert å søke advokathjelp.

Her jeg bor nå har jeg testet ut denne fuktslukeren. I utgangspunktet hadde jeg liten tro på at det virket, men etter å ha tømt den et par ganger den siste måneden kommer jeg nok til å kjøpe flere.

Forbrukerrådet har noen gode råd når det gjelder muggsopp.

Lenke til kommentar

Takk for tipset om fuktslukeren.

Flyttelasset mitt ble kjørt til ny bolig på søndag. Da jeg kom dit i dag var alle vinduer neddugget som følge av at pappesker med gjenstander fra den fuktige leiligheten har stått på gulvet her i noen dager!

Jeg skriver til forbrukerrådet nå og hører hva de har å si....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...