Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hei! Driver å prøver meg på noe internettgaming, men klarer aldri helt å få til det jeg prøver på. Jeg har nextgentel internett som fungerer ved hjelp av en zyxel p-660-ru t3, 1 dlink switch og en linksys wrt54g. Switchen er overflødig, men på en eller annen måte har det blitt sånn, litt med tanke på leieboere (linksysen er på rommet og sender signaler til hybelen ved siden av. Jeg har lært en god del om nettverkskonfigurering, for å "hoste" en server på warcraft. Jeg har åpnet porter både på linksysen og på zyxelen, opprettet statisk ip adresse og lagd untak på brannmuren for warcraft. Allikavel kan ingen andre komme inn på serveren jeg hoster... Kan det være at de to serverne lager trøbbel? Kan det være at jeg må bridge e.l? Eller er det noe annet som feiler? Selv om en evt svarer på spørsmålet ikke kan noe om warcraft, lurer jeg egentlig på om to routere på samme linje kan lage sånne problemer? MVh Jamest Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Bruk linksysen som et accesspunkt, ikke som en router. Det burde hjelpe litt ivertfall. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) På Zyxel'en er det ikke nok å route porten for serveren bare i nat, du må også gå på firewall og lage en regel. Edit ; mens jeg husker det : Internet -> Zyxel Router -> Route port til Linksys sin Ip adresse -> Linksys router -> Route porten til PC'en sin ip adresse . Endret 3. desember 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 mener dere noe sånt noe? Videresende alt fra zyxelen til linksysen? Men jeg skjønner ikke at det kan hjelpe når jeg allerede har sluppet gjennom de riktige portene... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 To løsninger. Enten så setter du zyxelen i bridge mode, og sender alt til linksysen. Eller så slår du av routeren i linksysen og benytter den som et rent accesspunkt og switch. Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Hva anbefaler du, og finnes det noen godt forklarte retningslinjer? Det er mange år siden jeg har holdt på med dette, så jeg er temmelig rusten. Vil det være noe hensikt å gjøre som i linken over?? Det er vel så og si det samme som bridge mode. Endret 3. desember 2009 av Jimstar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Problemet ditt er at du har to rutere, og da må portene forwardes i begge to. Men... i tillegg så må du holde tungen bent i munnen, for det er ikke slik at bekke to skal pekes frem til din PCs IP. ruter1 skal peke til ruter2 og ruter 2 til PCen som skal hoste. Jeg skal gi et konkret eksempel her. Alle IPadressene er bare eksempler. ------------ WAN (ekstern) IP: 80.202.234.4 Din Nextgentel ruter LAN (intern) IP: 10.0.0.1 ------------ er koblet inn mot... ------------ WAN (ekstern) IP: 10.0.0.2 Din trådløse ruter LAN (intern) IP: 192.168.0.1 ------------ er igjen koblet mot... ------------ WAN (ekstern) IP: 192.168.0.2 Din PC som du skal hoste fra ------------ Nextgentel ruteren må da forwarde port XXXXX til 10.0.0.2 Trådløs ruteren må også settes opp til å forwarde port XXXXX til 192.168.0.2 Å peke NExtgentel ruteren direkte til 192.168.0.2 for eksempel vil ikke fungere, for Nextgentel ruteren har ingen formening om hva i alle dager den adressen er siden det er noe som ble gitt ut av trådløs ruteren din. Alternativ kan du sette opp trådløs ruteren din til å kjøre som rent aksesspunkt (ruter minus ruterfonksjonaliteten i praksis). To rutere i samme nettverk er uansett undvendig, så du vil ikke miste noe på å gjøre det. Det krever dog et minimum av erfaring med rutere og evne til å kunne researche fremgangsmten for din spesifikke ruter i manualen eller på nettet. Det er også en mer tungvindt måte å gjøre det på enn å bare NATe begge ruterene riktig, men det kan spare deg litt arbeid i fremtiden siden det er en mer elegant løsning. Om du er usikker på hva du driver med, så hold deg til å NATe i begge ruterene er mitt forslag. Jeg ordner av og til sånne type problemer via fjernstyring mot en symbolsk kompensasjon, i tilfelle du ikke klarer å finne ut av det på egen hånd. Send PM i så tilfelle. (krever nødvendigvis at du har passord tilgang klar for begge ruterene i så fall). -Stigma Endret 3. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) tusen takk stigma Det var veldig veldig hjelpsom og utfyllende informasjon. Håper å klare det på egen hånd, men vil ta kontakt om det er nødvendig! Jeg er sykemeldt om dagen, så jeg syns det er gøy med tekniske utfordringer! - jeg var foressten nettopp isted innom endel sider på jakt etter å finne ip på egen ruter. For å NATe istedet for å bruke som ac.point, så holder det vel å bare skrive inn riktig ip? vet noen hvor jeg gjør det? edit: er standard gateway ip til linksysruter? :o så enkelt? edit2: fant en side som jeg tror funker bra access point here we go Endret 3. desember 2009 av Jimstar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 For i finne ut hva din gateway er (i forhold til din PC, altså den ruteren som ligger rett "over" deg i nettverket) så bruker du kommandoen "ipconfig" fra dos ledetekst og finner gateway adressen. Denne adressen kan du normalt copypase rett til nettleseren for å nå ruterens webgrensesnitt. For noen rutere kan du bruke synonymer slik som Speedtouch i stedet slik osm du nevner. Nextgentel ruteren vil ha 10.0.0.1 som adresse ved mindre du endret på den. Merk at du ikke alltid kan nå ruteren som ligger forbi den ruteren du er koblet direkte til. Altså kan det være at du må koble midlertidig forbi linksys ruteren for å kunne nå frem til Nextgetel ruteren. Det er litt avhengig av hva linksys ruteren støtter. -Stigma Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg klarer å nå frem til nxtgentel ruteren helt fint, men det fungerer ikke å gjøre det første og enkleste, altså å NATe. Jeg vurderer om jeg skal følge guiden jeg linket til over for å gjøre om linksysen til accesspoint. det virker ganske enkelt, men er det noe vits? Hvis jeg ikke får hostet servere etter å ha prøvd å åpne porter som henvist av Stigma. Jeg begynner å lure på om det er noe annet som er galt... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Jeg kan bare si at om det "ikke fungerer" å NATe begge ruterene, så er det ikke fordi at det ikke går ann, men pga. du gjør noe feil. Erfaringmessig så vet jeg at det kan være litt for mye å holde styr på når du skal NATe to rutere etthverandre for folk som ikke har drevet med slikt før. Det er skjeldent den enklere løsningen å sette opp ruter2 som aksesspunkt. Det er flere ting du kan gjøre feil på den måten, men joda, det er også den mer elegante måten gjøre det på ettersom du da i fremtiden vil kunne styre all NATing fra en enkelt ruter. Litt avhengig av hvilke porter det er snakk om og hvilke rutere det er så er det også visse quirks og unntak for hvordan du må gjøre ting, men det er litt for vanskelig diagnosere om er tilfellet uten å kunne jobbe med enhetene direkte. -Stigma Endret 3. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Hvis du kan bruke Linksys som switch vil det være den beste løsningen når det gjelder administrasjon og topologi. 2 rutere vil føre til en ekstra IP lookup som skaper noe mer lantency enn når du bruker Linksys som en switch hvor pakke switching vil foregpå på MAC nivå, men du vil neppe legge merke til denne ekstra forsinkelsen. For å bruke Linksys som switch er det bare å slå av DHCP serveren og unngå å bruke WAN porten. Endret 3. desember 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 ja jeg skjønte det utifra guiden. jeg tror jeg skal prøve det. tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Min erfaring er at det er enklest å sette opp ruter2 som et rent accesspunkt. De routerene jeg har vært borti har det kun vært å fjerne en hake for å slå av router delen, sette ip til f.eks. 10.0.0.2, dersom router1 gir ut adresser på 10.0.0.x subnettet, og koble kabelen fra router1 til en av switshportene på router2. Så er det gjort en gang for alle. Det eneste man må passe på er hvilken ip man gir den. Jeg foretrekker å gi den fast ip slik at jeg vet hvor den er til enhver tid. Router1 og router2 skal ha forskjellig ip. Ip til router2 skal heller ikke ligge i iprangen som router1 benytter til maskiner som logger seg på nettverket. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Min erfaring er at det er enklest å sette opp ruter2 som et rent accesspunkt. De routerene jeg har vært borti har det kun vært å fjerne en hake for å slå av router delen, sette ip til f.eks. 10.0.0.2, dersom router1 gir ut adresser på 10.0.0.x subnettet, og koble kabelen fra router1 til en av switshportene på router2. Så er det gjort en gang for alle. Det eneste man må passe på er hvilken ip man gir den. Jeg foretrekker å gi den fast ip slik at jeg vet hvor den er til enhver tid. Router1 og router2 skal ha forskjellig ip. Ip til router2 skal heller ikke ligge i iprangen som router1 benytter til maskiner som logger seg på nettverket. Man bør også slå av DHCP-serverfunksjonen i router2; la router1 ta seg av den oppgaven. (Muligens også slå av UPnP-funksjonen i router2.) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Er det jeg mener med å slå av router delen. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Viktig at Firewall settes opp i Zyxel'en. Ikke nok å route NAT. I menyen Firewall kan du legge til Routing regler, Du skal lage en regel for Wan to LAN, All ip Route to IP på Linksys ( eller PC hvis linksys står som accesspunkt) , Port Nummer som skal bruks ( mulig du må legge til port som tjeneste) , Apply -> Apply en gang til minst. ( Ble raskt ut fra hukommelse dette). Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 yes, fikk det til! Tusen takk for hjelpen, alle mann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå