Gå til innhold

Billigste dual-skjerm løsning ?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC som IKKE skal brukes til spilling, men som skal brukes til kontor-arbeid etc. Til det vil jeg bruke to skjermer for å få god arbeidsflate.

Hvilke skjermkort er de billigste som støtter to skjermer? Og hvilket av de billige bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-26 21:35, Simen1 skrev:

Jeg skal bygge en PC som IKKE skal brukes til spilling, men som skal brukes til kontor-arbeid etc. Til det vil jeg bruke to skjermer for å få god arbeidsflate.

Hvilke skjermkort er de billigste som støtter to skjermer? Og hvilket av de billige bør jeg velge?

Matrox AGP Millenium G450 16MB, dual.

eller

Matrox AGP Millenium G550 32MB Dual Head.

Det er også mulig å benytte 1 AGP og 1 eller flere eldre PCI kort.

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal bruke maskinen til kontor arbeid, vil vel du ha det kortet som har desidert best 2D bildekvalitet.. :smile:

Da faller valget naturlig på et Matrox G550.

Dette kortet har også en 3.generasjon Dual Head. Det vil si den er meget god på to skjermer...

For mer informasjon se:

http://www.matrox.com/mga/products/mill_g5...50/features.cfm

For kjøp se:

http://www.psdata.no --> skjermkort--> AGP

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg lette litt etter priser og fant dette:

Matrox G450 LE dual med 16MB SDram fra ca 900kr

Matrox G450 dual med 32MB DDRram og TV-ut fra ca 1000kr

Asus Geforce 2MX dual med 32MB fra ca 1000kr

Men jeg ser ikke hvor ATI-kortene er. Hva heter de modellene med utgang for to skjermer? Radeon? 7000?, 7500? 8500? Hva står LE og VE for?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 21:53, Simen1 skrev:

Jeg lette litt etter priser og fant dette:

Matrox G450 LE dual med 16MB SDram fra ca 900kr

Matrox G450 dual med 32MB DDRram og TV-ut fra ca 1000kr

Asus Geforce 2MX dual med 32MB fra ca 1000kr

Men jeg ser ikke hvor ATI-kortene er. Hva heter de modellene med utgang for to skjermer? Radeon? 7000?, 7500? 8500? Hva står LE og VE for?

Ikke bry deg om ATI. Du skal ikke spille, og Matrox knuser alle kort på 2D. Og dette kommer fra en som ikke selv har et slikt, men er overbevist etter å ha sett på en annens maskin!!

Ikke misforstå, ATI er sikkert gode de også, men jeg har mest tro på Matrox!

Lenke til kommentar

OK, det høres ut som om dere er enige om at G550 er best. Jeg ser at psdata har det til 1145kr, og det er jo overkommelig. (1275 for retailversjonen)

Hva er forskjell på bulk og retail-versjonen?

Følger det med en sånn DVI-til-VGA dings?

Det er nemlig to vanlige analoge 17" skjermer som skal kobles til.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-26 22:14, Simen1 skrev:

Hva er forskjell på bulk og retail-versjonen?

Følger det med en sånn DVI-til-VGA dings?

Bulk vs retail:

Bulk og retail er samme produkt, men retail betyr at du får kortet i original pakke med drivere og utstyr, CD'er osv. Tror jeg ville gått for dette.

VGA DVI:

På det Matrox- kortet jeg har sett, fulgte det med en vga- kobling som gikk fra skjermkort utgang til SVHS utgang.

Tror du får det du trenger hvis du kjøper retail versjonen...

Lenke til kommentar

Både Toms Hardware og Anandtech har hatt grundige sammenligninger av dual display-kortene, se

http://www6.tomshardware.com/graphic/01q1/...0316/index.html

og

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1423.

Vi har brukt ATIs billigste dual display kort, Raedon VE, i et halvt år til diverse kontor- og musikkapplikasjoner og er godt fornøyd. (Funker også rimelig bra for de ikke aller mest krevende spillene.)

Viktig for oss har vært at man med VE fritt kan blande skjersmtørrelser og oppløsning, mens de andre kortene i stor grad krever like skjermer.

Og vil du ha det feteste, feteste av dual display kort så er jo Raedon 8500 det beste du kan få tak i, hvis du finner en butikk hvor det ikke er revet ut av hyllene, ... men, da er vi jo mer over mot spillverdenen og mange flere penger.

VE synes for meg å være det som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Takk for linkene :grin:

Det var litt gamle artikler, (mangler Radeon 7500 og 8500) men veldig informative og bra.

Radeon VE virket jo veldig billig, og det er jo meget positivt. Det eneste er at det står under "utgåtte produkter" hos ATI og jeg finner det ikke i de web-shoppene jeg har sett i. Så det virker som om Radeon 7500 er storebroren med en god flere funksjoner og mye større 3D-ytelse (om jeg skulle få bruk for det) Men 7500'en er jo relativt dyr i forhold til resten da.

Jeg tror valget da vil stå mellom:

ATI Radeon VE 32MB DDR til ca 800kr (om jeg finner det)

Matrox Millennium G550 32MB DDR til ca 1200kr

ATI Radeon 7500 32MB DDR til ca 1500kr

Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 stk sorte LCD skjermer som Topline selger for ca. 3900-4500 (prisen går opp og ned hos dem hver dag ser det ut som). Valgte dette i stedet for en 21" Hitachi i siste liten før kjøp av skjerm.

Jeg bruker dem med en Asus 7700 Deluxe Geforce2 GTS 32MB og en Matrox Millenium 4MB.

Jeg tror dette er en bra løsning for meg siden jeg kjører Q2 / Midtown Madness 2 noen ganger, men hvis du bare skal bruke 2d så vil jeg klart anbefale G450 kortet. Skjønner ikke fordelen med G550 og det gjør heller ikke mange av de som har testet kortet. Det er mye dyrere men gir ikke noe ekstra nesten.

Lenke til kommentar

Det finnes en rimeligere versjon av Radeon 7500, 7500 LE, som er en nokså direkte videreføring av VE-kortet med nogo attåt.

LE versjonen har vel primært vært et OEM kort, så det er ikke det letteste å finne tak i, men det har vært mulig å få det i noen web-shopper også.

Om det skulle være vanselig fortsatt å finne VE-kortet hos webshopene, mener jeg å ha sett det nokså nylig i non-web shoper. Hør med Spaceworld f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...