Gå til innhold

[Løst]Problemer med å installere Windows Home Server

Anbefalte innlegg

Alle,

Jeg har en "ekstra" pc Asus A8N-SLI Premium som har fungert utmerket med både XP og Vista i flere år. Nå ønsker jeg å bruke denne som en Windows Home Server. Jeg har kjøpt en lisens og skal installere.

Dette går dårlig.

Jeg booter fra DVD og prosessen starter. Den blir ferdig med å formatere harddisken og kopiere filer, for så å "rebooting the OS". Maskinen starter på nytt og den henger på å boot fra HDD. Jeg har forsøkt og feilet på samme sted 3 ganger.

Så lager jeg en boot USB versjon og prøver igjen. Samme feil.

Så installerer jeg Vista på samme måte for å sjekke om dette er et generelt problem. Neida. Det fungerer utmerket. OS`et installerer normalt.

Så prøver jeg å installere prøverversjonen jeg har på WHS for å se om det kan være feil med installasjonsmediet. Neida. Det fungerer heller ikke. Samme problem.

Noen ideer på hvorfor WHS feiler?

kjell Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar jeg feil når jeg antar at du forsøker å installere på en SATA-disk?

Det kan hende WHS mangler SATA-kontrollerdrivere når den forsøker å starte opp.

Både XP og WHS krever annet BIOS-oppsett enn f.eks. Vista i slike tilfeller, eventuelt så må man få integrert SATA-kontrollerdrivere i installasjonsprogrammet på en eller annen måte. Med XP kunne man legge disse inn ved å taste F6 og sette inn en floppy; jeg husker ikke hvordan det var med WHS.(Kunne man bruke USB-stick?)

Se etter i BIOS om du ikke har noen "Storage Configuration"-parametre du kan endre på.

Velg [iDE] fremfor [RAID] og/eller [AHCI], dersom du har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Tar jeg feil når jeg antar at du forsøker å installere på en SATA-disk?

Det kan hende WHS mangler SATA-kontrollerdrivere når den forsøker å starte opp.

Både XP og WHS krever annet BIOS-oppsett enn f.eks. Vista i slike tilfeller, eventuelt så må man få integrert SATA-kontrollerdrivere i installasjonsprogrammet på en eller annen måte. Med XP kunne man legge disse inn ved å taste F6 og sette inn en floppy; jeg husker ikke hvordan det var med WHS.(Kunne man bruke USB-stick?)

Se etter i BIOS om du ikke har noen "Storage Configuration"-parametre du kan endre på.

Velg [iDE] fremfor [RAID] og/eller [AHCI], dersom du har muligheten til det.

hmm. Du kan være inne på noe. Jeg forsøkte å installere XP også, men det gikk heller ikke. Jeg skal leke med BIOS i kveld.

Litt rart er det uansett siden den maskina kjørte XP i flere år... Kan ikke huske at jeg måtte legge inn SATA-drivere når jeg installerte XP da...

Kommer tilbake.

K.

Oppdatering:

Har endret alt som kan endres i BIOS, men den klarer uansett ikke å boot opp HDD etter å ha kopiert filene. Bios detekterer disken og finner fram info, men vil ikke starte. Selve installasjonsprogrammet fra USB eller DVD klarer å fomratere disken og kopiere filer til disken.... Merkelig. Spesielt siden jeg vet at jeg har installert XP på den tidligere og maskinen har aldri hatt floppy. Med andre ord ingen F6 og installasjon av egne SATA-drivere da heller.

Endret av gullfaks1
Lenke til kommentar

Oppdatering 2:

Merkeligere og merkeligere. Disken jeg har forsøkt å installere på er en 1TB disk. Når jeg forsøker på en 250GB disk (også SATA) fungerer det. 1TB`en fungerer godt mot andre maskiner. Hva kan det være? Den store disken er synlig i BIOS, men vil ikke boot når alle filene er kopiert over. Når jeg fra en annen maskin sjekker om det ligger noe på den så er det opprettet en C:\SYS\ med mye data. Men maskina vil ikke boot fra denne disken og fortsette innstallasjonsprosessen.

Kan det ha med størrelsen på disken?

K.

Lenke til kommentar

Det kan jo nesten virke slik, med å finne en teknisk forklaring på hvorfor, se det ...

Hva med en liten "omvei"?

1) Fullfør installasjonen av WHS på 250-gig'ern.

2) Klon systempartisjonen (på 20GB?) og legg en kopi på starten av 1TB-disken

3) (Jeg vet ikke om du trenger å gjøre noe med resten av 1TB-disken, om den kan stå som unallocated space eller om du kan lage et NTFS-partisjon ..)

4) Monter 1TB-disken som WHS systemdisk og reboot ...

Lenke til kommentar
Det kan jo nesten virke slik, med å finne en teknisk forklaring på hvorfor, se det ...

Hva med en liten "omvei"?

1) Fullfør installasjonen av WHS på 250-gig'ern.

2) Klon systempartisjonen (på 20GB?) og legg en kopi på starten av 1TB-disken

3) (Jeg vet ikke om du trenger å gjøre noe med resten av 1TB-disken, om den kan stå som unallocated space eller om du kan lage et NTFS-partisjon ..)

4) Monter 1TB-disken som WHS systemdisk og reboot ...

Godt innspill.

Jeg klarte akkuratt å finne en løsning og Home Server er nå innstallert ;o)

Problemet var ikke akkuratt "oppe i dagen", men ganske banalt:

- Da installasjonen feilet første gangen hadde disken blitt formatert og partisjonert som WHS pleier. En \sys\ partisjon og en \data\ partisjon. Stasjon c og stasjon d.

- Når den installasjonen feilet så ble de liggende igjen som 2 partisjoner og senere formateringer gjaldt pussing nok bare den ene partisjonen. Så når filene var kopiert og WHS skulle boot fra disken hang den

- Etter mange ulike forsøæk to jeg ut disken og fjernet begge partisjone og lot hele disken ligge uformatert.

- Så installerte jeg WHS fra CDROM og alt gikk som det skulle.

Har ingen ide om dette er vanlig. Uansett så er jeg på "nett".

Takk for hjelpen Nebrewfoz!

K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...