Geir M Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hadde vært artig om denne tråden utviklet seg såpass at vi kunne ha en månedlig bok, så kan de som vil lese den og diskutere underveis, om det er interresse for det..? [edit] I'm out. Endret 17. januar 2010 av Geir M Lenke til kommentar
Wittgensteinfanboy87 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Ikke la denne tråden dø! Jeg er også med på bokklubbideen. Vil også legge til Moby Dick, Prosessen og Hundre Års Ensomhet på lista med forslag, i tillegg til Faust, såklart. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Så bra det ble aktivitet her plutselig. Hadde ikke regnet med så hard medfart rundt Rand. Skal oppdatere listen med bøkene dere har nevnt. Hvis folk kan bestemme seg så kan vi starte med diskusjonen. Hva hvis vi gir folk 1 uke til å komme igang for å så diskutere aktuelle temaer...? Endret 10. januar 2010 av jayplay Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Vi begynner å få til ei lita liste med bøker ja! Syns folk at vi skal ha det såpass strengt at vi har ei bok for måneden, så deler hver uke inn i fjerdedeler av boka og holder diskusjonen der så man ikke spoiler ting og diskuterer samme greiene, eller at vi bare begynner å lese samme bok og diskuterer så langt som vi har komt? De som leser her og er litt avventende med å melde seg på må ikke glemme at en får lånt bøker tilnærmet gratis hos alle bibliotek Stemmer for at vi får Knut Hamsuns Sult inn på lista, Dostojevskij - Brødrene Karamazov likeså(denne tror jeg kan bli artig å lese, google it ) og The old man and the sea og From whom the bell tolls av Hemmingway må vi vel ha med? Mine forslag til bøker: Sult av Knut Hamsun Syns vi skal ha med litt norsk litteratur også The Old Man and the Sea og From whom the bell tolls av Ernest Hemmingway To klassikere man ikke kommer utenom.. Moby Dick av Herman Menlville Nylig oversatt til norsk. Greit nok at en ideelt sett bør lese de på det originalet språket, men i enkelte tilfeller er kanskje selve historien viktigere enn språket, så jeg vet jeg kommer til å lese enkelte på norsk. Seven Gotic Tales av Karen Blixen Boken består av syv fortellinger som skal være fullspekket med allegorier etc og krever en del tolkning og diskutering for å komme til bunns i - kan passe for oss Brothers Karamazov av Fjodor Dostoyevsky Ser ut som en meget spennende bok som handler om tre brødre: den fromme, den intellektuelle og livsnyteren A tale of two cities av Charles Dickens Settingen er i London og Paris og omkranser den franske revolusjon Nå må vi vel bare bli enige om en bok vi skal starte med? Endret 11. januar 2010 av slux Lenke til kommentar
Wittgensteinfanboy87 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) *snip*Nå må vi vel bare bli enige om en bok vi skal starte med? Det virker som de fleste av oss kan samle oss rundt Fjodor og Brødrene Karamasov, en bok jeg har hatt stående i bokhylla en stund nå, så jeg stemmer for den. Endret 11. januar 2010 av Wittgensteinfanboy87 Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Stemmer for Fjodor. Har den stående selv. Skal visst nok være enda mer givende enn Forbrytelse og straff. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Når det gjelder Ayn Rand skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke er belest eller lærd nok til å komme med en virkelig kritikk og sammenligning med andre tenkere - her må jeg støtte meg til andre. Tror ikke du kan gjøre det mer anti-Ayn Rand enn det der. Lenke til kommentar
Fjonisen Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Stemmer for Fjodor. Har den stående selv. Skal visst nok være enda mer givende enn Forbrytelse og straff. Godt forslag! Veldig bra bøker, anbefales sterkt. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Noen av dere som har noen forslag? Du glemte Franz Kafka "Prosessen" og "Kilden"-triologien av Gabriel Scott. Om ikke Gabriel Scott faller i smak, så kan uansett Franz Kafka anbefales dersom dere er ute etter litt intellektuell lesing. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Oppdaterer OP førstepost? Kan godt lage til å sende på PM om du ikke gidder selv. Da ser det ut som første bok blir Fjodor og brødrene Karamasov! Noen som tar på seg å lage progresjonsplan for lesinga, om det ønskes? Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Har oppdatert førstepost med de nye tittlene. Skal sette opp plan og problemstillinger iløpet av de neste dagene. Bare send på pm hvis det er noe du ønsker at jeg skal sette opp. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Noen av dere som har noen forslag? Du glemte Franz Kafka "Prosessen" og "Kilden"-triologien av Gabriel Scott. Om ikke Gabriel Scott faller i smak, så kan uansett Franz Kafka anbefales dersom dere er ute etter litt intellektuell lesing. Bare for å pirke: Det heter trilogi. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Takk for at du gadd å rette på min tabbe, nå tror jeg jaggu du reddet Verden fra en undergang. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har hørt/lest ordet "triologi" så mange ganger at jeg nesten begynte å tro på det selv. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 12. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2010 Ditto her. Men da starter vi lesingen mandag 18. Da får alle noen dager til å anskaffe boken. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Takk for at du gadd å rette på min tabbe, nå tror jeg jaggu du reddet Verden fra en undergang. Nåvel. Jeg fant det rimelig uproblematisk å korrigere dette (ser at du tok det litt tyngre enn jeg hadde regnet med) all den tid vi befinner oss i en del av forumet som tar for seg skriverier i ulike formater og former. Når det er sagt lurer jeg på hvorfor du finner det nødvendig å skrive ordet "verden" med stor bokstav. Jeg ser ikke bort fra at det er en mening med det, men den eventuelle meningen er ikke veldig tydelig. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Da har jeg fått skaffet månedens bok! Hva med å oppdatere første tråd med månedens bok, deltagerliste og aktuelle bøker for andre måneder? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Fant ikke noen andre tråder der jeg kunne spørre om dette.. Har dere noen anbefalinger bøker som handler om livet, håp, drømmer, visdom, i en dypere mening..Som er lærerike?? Edit: Har lest de fleste Paulo Coelho bøkene.. Endret 18. januar 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Skjekk ut listen vår. Jeg er hvertfall i gang med boken as we speak. Tenker jeg er ferdig med første del rimelig snart. Noen andre som har startet? PS: Har oppdatert første posten. Endret 19. januar 2010 av jayplay Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hvorfor trekker du deg Geir M? Begynner nå i kveld, litt intensivt med studier her også - men er greit å få litt variasjon i lesingen Noen som har komt et stykke på vei/sett over og har forslag til progresjon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå