Gå til innhold

Hjelp til valg av PSU

Teac

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppgradert pcen og oppsettet mitt ser slik ut:

CPU: Intel i5

Ram: 4gb Corsair 1600mhz

Hovedkort: Asus P55D PRO

Harddisk: 3 stk s-ata

Dvdbrenner: 1 stk

Psu: 430 watt Tagan.

Det jeg lurer på er om strømforsyningen er i det minste laget. Akkurat når har jeg et gammelt Nvidia 7600GT skjermkort, men har tenkt å skifte dette ut med et Radeon HD5770. Spørsmålet mitt er om jeg trenger større strømforsyning og eventuelt hvor stor? Har sett rundt og kommt frem til to alternativer.

- Corsair 650 watt.

- OCZ ModXStream 700 watt

Dene ene har 9 sata, men 650 watt, mens den andre har 6 sata og 700watt. Har dere noen inspill?

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde jo holde på papiret den du har PSUen du har fra før da. La inn systemet ditt i en PSU-kalkulator på nettet og fikk opp TDP rett i underkant av 300W.

Det samme gjorde jeg. Har bestilt dette skjermkortet. I følge denne testen skal kortet ikke bruke mer enn 18 watt under idle og 108 watt ved max load. Tror jeg prøver først med den strømforsyningen jeg har, så ser jeg om den duger. Kan vell ikke ødelegge noe med for lite strøm...

Lenke til kommentar

Nja, du har såpass god margin at du nok ikke kommer til å ødelegge noe, men hvis det viser seg at PSUen er underdimensjonert, så kan du oppleve at maskinen blir ustabil, slår seg av eller nekter å starte. Hvis dette skjer bør du skaffe en ny raskt! Av de to har listet opp er det umiddelbart 650W jeg tenker er best tilpasset ditt bruk, uten at jeg kan si jeg har inngående kunnskaper til modellen fra OCZ. Du klarer deg forøvrig med ganske mye mindre enn 650W. Det er gjerne sånn at effektivitetsgraden til PSUen senkes hvis den kjører på veldig mye under max belastning, samtidig som man skal passe på at PSUen heller ikke kjøres opp mot max for ofte - en mellomting er med andre ord greit. Til ditt bruk vil jeg tippe at noe rundt 5-600W ville vært det beste, men det kommer jo også litt ann på hvilke planer du har for PCen for fremtiden. Dersom du ser for deg et high-end system med fekst to kraftige skjermkort og masse HDDer i fremtiden, så kan det være greit å kjøpe en overdimensjonert PSU i denne omgangen slik at du slipper å bytte neste gang. PSU er jo en av de få tingene som har forholdsvis lang levetid av datautstyr

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Nja, du har såpass god margin at du nok ikke kommer til å ødelegge noe, men hvis det viser seg at PSUen er underdimensjonert, så kan du oppleve at maskinen blir ustabil, slår seg av eller nekter å starte. Hvis dette skjer bør du skaffe en ny raskt! Av de to har listet opp er det umiddelbart 650W jeg tenker er best tilpasset ditt bruk, uten at jeg kan si jeg har inngående kunnskaper til modellen fra OCZ. Du klarer deg forøvrig med ganske mye mindre enn 650W. Det er gjerne sånn at effektivitetsgraden til PSUen senkes hvis den kjører på veldig mye under max belastning, samtidig som man skal passe på at PSUen heller ikke kjøres opp mot max for ofte - en mellomting er med andre ord greit. Til ditt bruk vil jeg tippe at noe rundt 5-600W ville vært det beste, men det kommer jo også litt ann på hvilke planer du har for PCen for fremtiden. Dersom du ser for deg et high-end system med fekst to kraftige skjermkort og masse HDDer i fremtiden, så kan det være greit å kjøpe en overdimensjonert PSU i denne omgangen slik at du slipper å bytte neste gang. PSU er jo en av de få tingene som har forholdsvis lang levetid av datautstyr

Ja, ser den. Tror nok 430 watten er litt i det minste laget. Skal jeg kjøpe ny PSU går jeg nok ikke for noe mindre enn 600watt ettersom det ofte er få sata kontakter i de mindre. Corsairen ser ut som en bra løsning. Vil i tillegg ha muligheten for å kjøpe et til skjermkort dersom jeg ønsker det og så vet jeg at det med tiden vil komme enda flere harddisker.

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar
Om valget står om akkurat de to, så er det vel på plass å si at ModXStreamen hadde problemer i [H]ardOCP sin test, den klarte ikke 700W uten å gå på en smell. Kanskje for å gjøre valget lettere, hehe.

En stor fail der altså. Nei. sånn som det står nå så ser det ikke ut som jeg trenger noe særlig mer enn 600 watt. Da synes jeg støy og antall s-ata kontakter veier tyngre enn antall watt og derfor ser Corsairen ganske greit ut. Den har kommt ut bra i tester og ser at folk snakker generelt varmt om Corsair sine PSUer.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Seasonic skal absoultt være et bra merke det. Har ingen erfaring med dem selv, men med mindre jeg husker feil så er det de som faktisk står bak flere av Corsair sine modeller.

Ja, når er jeg fornøyd. 750 watt til en rimelig pris. Har pløyd meg igjennom diverse tester og det ser ut som at Seasonic er den eller blant de minst støyende psuene på markedet. I tillegg har den 11 stk s-ata. Tror dette blir bra :) Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Er et supert kjøp til halv pris. Har Corsair-strømforsyninger laget av dem (HX650 du så på før er forsåvidt også Seasonic-produsert), og forsyninger fra Seasonic selv som jeg bruker nå, har aldri hatt noe å utsette på dem. :)

M12D er den nest nyeste serien fra dem, og er som sagt veldig stillegående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...