Gå til innhold

Mastercard regning spm

Zerocool1984

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en mastercard regning på ca.9000kr. Jeg har nå begynt å nedbetale gjelda med å sette inn 1600kr hver mnd.

Har det noe å si om jeg velger å bruker et mindre beløp, slik at jeg kan bruke någe av pengene til klær etc?

Jeg er student, og har hatt kortet i 3 år, og jeg har alltid betalt i tida. Denne gangen er første gang jeg valgte å nedbetale over flere mnd.

Har dette noe å si for banken, kan de tolke det som jeg er en dprlig betaler?

Takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har en mastercard regning på ca.9000kr. Jeg har nå begynt å nedbetale gjelda med å sette inn 1600kr hver mnd.

Har det noe å si om jeg velger å bruker et mindre beløp, slik at jeg kan bruke någe av pengene til klær etc?

Jeg er student, og har hatt kortet i 3 år, og jeg har alltid betalt i tida. Denne gangen er første gang jeg valgte å nedbetale over flere mnd.

Har dette noe å si for banken, kan de tolke det som jeg er en dprlig betaler?

Takker

Banken tjener ikke penger på at du betaler ned alt på en gang, de tjener penger på at du deler beløpet opp over flere måneder siden du da betaler renter på beløpet. Så lenge du betaler over minstebeløpet hver måned er de fornøyd og vil se på deg som en god betaler.

Lenke til kommentar
På regningen står det et minimumsbeløp, rentene.

Betaler du kun dette er gjelden den samme, men utsatt en mnd.

Står det 1600kr på giroen? Vanligvis kommer kun minimumsbeløpet på giro, så kan man betale mer om man vil.

Jeg visste ikke at minimumsbeløpet er bare rentene? Så hvis jeg betaler det, som er vanligvis 3%, så går ikke gjelda ned? Blir bare utsatt hver mnd?

Nei det står ikke 1600kr, står bare 3%, ca 250 kr på giroen.

Endret av Zerocool1984
Lenke til kommentar
Jeg visste ikke at minimumsbeløpet er bare rentene? Så hvis jeg betaler det, som er vanligvis 3%, så går ikke gjelda ned? Blir bare utsatt hver mnd?

Minimumsbeløpet som ofte er på 2,5-3% pr måned,(tilsvarer 30-36% årlig) minimum 250-300kr hos de fleste kredittkortselskap utgjør nok litt mer enn bare rentene (som gjerne er omtrent 15-25% årlig), men ikke voldsomt mye mer. Så gjelda vil også minke litt, men bare litt.

Det er slike som kun betaler minimumsbeløpet hver måned og skylder pengene (og beregner renter av) i evigheter de tjener penger på, så så lenge du faktisk betaler minimumsbeløpet (eller mer) hver måned gjør det ikke noe med kundeforholdet.

Lenke til kommentar

Ja, det har noe å si – dette blir svindyre klær! Renten er veldig høy, så med mindre du står uten både sokker og sko er det galskap å gjøre noe annet enn å betale ned dette fortest mulig.

Men forholdet til banken ville jeg ikke bekymret meg for mye for om jeg var deg.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Ja, det har noe å si – dette blir svindyre klær! Renten er veldig høy, så med mindre du står uten både sokker og sko er det galskap å gjøre noe annet enn å betale ned dette fortest mulig.

Men forholdet til banken ville jeg ikke bekymret meg for mye for om jeg var deg.

Hehe.. men da får jeg nedbetale med en gang jeg. Får håpe julenissen er snill dette året:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...