Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lenovo s10e- full hardisk?

Anbefalte innlegg

Hei

har en Lenovo S10e som nå kan melde om at C: (systemdisken er full). Denne disken er på 4gb og kommer som standard. Jeg har såvidt brukt den, men registrerte at det ikke var allverdens med plass da jeg fikk den. Har i tillegg en disk på 160gb som jeg til nå har lagt inn et par små programmer på. Spørsmålet er da; Hva kan gjøres? Må jeg formatere en pc som såvidt ikke er brukt? Eller kan jeg på noen måte "slanke" windowsen sånn som den står?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 eller 40 Gb?

4 Gb er uansett for lite for operativsystemet. Det som sannsynligvis tar plassen er systemgjennopprettingspunktene. De kan slettes. 

Det du også kan gjøre er å endre størrelsen på partisjonene med GParted eller Easus partition manager free edition.

Lenke til kommentar

4GBen er vel en SSD på denne, så repartisjonering er neppe aktuelt. Andre ting som kan frigjøre plass på systemdisken er å skru av dvalemodus og flytte swap til lagringsdisken. CCleaner er kjekt for å renske bort unødvendige backups etter Windows Update, men tar ikke alt som kan fjernes. Folderen %windir%\SoftwareDistribution\Download er også slettes (inneholder nedlastede installasjonsfiler fra WU). Innholdet i folderene %windir%\ie7updates og/eller %windir%\ie8updates er også unødvendige med mindre du trenger å avinstallere enkelte sikkerhetsoppdateringer.

Det lar seg gjøre å kjøre XP på en 4GB disk, men det forutsetter at man regelmessig rydder litt.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...