Gjest Slettet-IogKviHt Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 2010-utgaven av verdens største konkurranse for dokumentarfotografi, World Press Photo, er åpen for innsending. I årets konkurranse skal bildemanipulering slås ned på. Les mer Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Så lenge justering av hvitbalanse er tillatt og man får lov til å ta enkelte tilltak mot støyreduksjon og lignende så syns jeg det er en god regel Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Kloning er fyfy, men spakene i f.eks. ACR bør være tillatt siden det er behandling av en ubehandlet fil. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Fotomanipulering i denne betydning er vel kanskje de fleste enige i at bør være omstridt/forbudt: http://no.wikipedia.org/wiki/Bildemanipulering Men det er noe helt annet enn fremkalling av av et fotografi for å forbedre den tekniske kvaliteten på bilde, noe som alltid har vært, og alltid bør være, både lovlig og ønskelig. Dette inkluderer også valg av utsnitt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Forbud mot manipulasjon tar jeg for gitt i dokumentarsjangeren. Hvor grensene settes er mer interessant. Jeg håper slike endringer er tillatte: - Eksponering - Støyreduksjon/økning - Hvitbalanse - Utsnitt - Oppskarping/mykgjøring - Legge til ramme - Fargemetning - Rotering - Redusere vignettering - Redusere CA - Redusere fortegning Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Er det forbudt å ta to eksponeringer, et med riktig himmel og et med riktig motiv, også lime dem sammen senere. Ikke HDR, men klippe ut og sette inn samme himmel. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Jeg ser med spenning frem til å se hva som aksepteres og ikke aksepteres. Så lenge bildets motiv ikke endres er jeg som kjent åpen for alle former for redigering, og bruker det også. Kloning er selvfølgelig fyfy, og retusjering av portretter har jeg heller ikke den store sansen for, men det er å endre motivet. Å jobbe med farger, lys, kontraster etc. er noe helt annet. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Simon Aldra Farge endring ala den var blå men jeg lagde den rød for de jeg syns det ble finere Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Var den blå, da? Eller var det helt feil hvitbalanse? Hva om stolen ser brun ut i råfilen, men egentlig er rød? Hva om råfilen er helt på jordet i utgangspunktet? Hva er sant? Hva er feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg