Gå til innhold

i5 750 TB - Hvordan aktivere turbo boost?

eSuba

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har nettopp kjøpt meg en ny pc , da med i5 750 CPU og HK Asus P755D Pro , jeg ser det er sånn turbo boost man kan aktivere og da kommer cpuen opp til 3.2 ghz . Noen som vet hvordan man gjør det?

Har du installert driver- og softwarepakken som kom med hovedkortet?

For det første må turbo boost være aktivert i bios (aktivert som default), og for det andre må programmet være installert.

I programmet Turbo EVO, kan du aktivere turbo boost med en macro av ditt eget valg.

Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger ekstra software for å dra nytte av turbo funksjonen, men trenger ihvertfall ikke det med min i7 920.

Når det er sagt så er det faktisk noen spill man må disable turbo for å kunne spille det skikkelig, jeg vet blandt annet at rFactor og GTR2 ikke fungerer skikkelig online med turbo (massive lag og synkroniserings problemer), men dette gjelder heldigvis kun i ett fåtall spill

Lenke til kommentar

Intel® Core™ i5 Processor I5-750:

Maximum Intel® Turbo Boost Technology frequency per core - 4 core: 2.80 GHz, 3 core: 2.80 GHz, 2 core: 3.20 GHz; 1 core: 3.20 GHz

Som du ser, så stiger den bare til 2.8GHz når du har 3-4 kjerner aktivert.

Det har vært noen på forumet, som måtte deaktivere turbo boost, for at pc'en skulle bli stabil!

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg fram litt i TurboV EVO , kom fram til 3.3ghz på "easy mode" og tok alt tilbake til normalt , til og med BIOS men jeg begynner å lagge litt når jeg spiller cod4,det er nesten umulig å spille , jeg har installert alle driverne.

Lenke til kommentar

Ok, så det er ikke aktivering av turbo boost som er problemet lengere, men ustabil pc?

Det er jo kommet mange bios fix til det hovedkortet, etter hvert:

Improve system stability

1. Disable EIST and CIE functions if BCLK is higher than 150MHz

2. Support IXTU utility

1. Improve memory compatibility

2. Improve compatibility with some USB device

3. Improve Auto Tuning performance 1. Fix PCI-E X16 may downgrade to X1 mode

2. Improve system stability

Så kanskje du skulle prøve en bios oppdatering med EZ-Flash 2(les manual til hk, det er en enkel og trygg måte, til å oppdatere bios)

Last ned "P7P55D Pro 1102 BIOS", pakk den ut, og kopier "P7P55D-PRO-ASUS-1102.ROM" over på en usb stick som har FAT 32/16 filsystem, og start opp EZ-Flash 2, finn ROM-fil, og oppdater. Hvis du har forandret på bios instillinger, så sett dem til default, før du oppdaterer bios.

Jeg vil også si at, bruk av ASUS TurboV EVO software, kan være skummelt, hvis du ikke vet hva du gjør. Det er jo overklokking av pc'en, hvor du kan justere spenning og frekvenser, og er du uforsiktig, kan du svi av cpu osv. Og som mad_arab sa, så har turbo boost ingen ting med ASUS TurboV EVO å gjøre, men turbo boost vil ikke justere cpu høyere enn 2.8GHz, når du har 4 kjerner aktivert på cpu, som jeg sa i min forrige post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...