Gå til innhold

Hva slags harddisk bør jeg kjøpe?

guom

Anbefalte innlegg

Har en 80 GB harddisk som viser seg til å være for lite til mitt behov. Så jeg har tenkt å kjøpe en ny harddisk på 100GB.

Det som er saken er at det finnes så veldig mange å velge mellom, og det er ganske stor prisforskjell på dem.

Noen som har forslag eller erfaring på hva som er bra harddisk og hva som er mindre bra? Og hvor får jeg kjøpt de?

Takker for alle svar. :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du prioriterer støy, så er Seagate Barracuda V meget bra, jeg har en slik selv. Det er ingen andre som kommer i nærheten. Hvordan Seagate 7200.7 er, det vet jeg ikke - fra spec. kan det se ut som de støyer marginalt mer.

Du kan jo lese en test av diverse 120GB disker her på hardware.no.

Lenke til kommentar

hold deg unna IBM/HITACHI Deskstar og Maxtor, IBM diskene tåler vist nok ikke å stå på 24 timer / døgnet. Maxtor var det mye feil på tidligere. Liker ikke de nye diskene heller, de lager masse rare lyder.

Lenke til kommentar
takker for mange svar,    men jeg spurte etter  S-ata disker ikke ata100 disker,  men har bestemt meg  skal kjøpe  sata 160g baracuda disk'n

MR_T

Det står da ingenting i din første post om sata...

Lenke til kommentar
takker for mange svar,   men jeg spurte etter  S-ata disker ikke ata100 disker,  men har bestemt meg  skal kjøpe  sata 160g baracuda disk'n

MR_T

Hvor stod det sa du sa du?

hold deg unna IBM/HITACHI Deskstar og Maxtor, IBM diskene tåler vist nok ikke å stå på 24 timer / døgnet. Maxtor var det mye feil på tidligere. Liker ikke de nye diskene heller, de lager masse rare lyder.

Jeg kjøper IBM fordi om jeg. Synes det er utmerkede HD`er med grei ytelse. Bråker ikke så steingalt heller..

Lenke til kommentar

IBM gikk selv ut med at diskene ikke tålte å stå på 24 t / døgnet.. Bare vent til diskene dine blir gamle (1-2 år) da er de ikke så støysvake lenger... min bråker som bare det, gjorde ikke det da den var ny.. Seagate og Western Digital holder seg på samme støynivået mye lenger. :yes:

Lenke til kommentar
takker for mange svar,    men jeg spurte etter  S-ata disker ikke ata100 disker,  men har bestemt meg  skal kjøpe  sata 160g baracuda disk'n

MR_T

Hæ? Er dette en spøk?

Så vidt jeg kan se er dette første posten din i denne tråden og du har ikke stilt et eneste spørsmål om noe som helst.

Ellers er "rykter" om mye feil på Maxtor bare tull. Det stemmer dårlig med både mine og andres erfaringer. At IBM hadde mye kødd med GXP75 og GXP60-seriene er velkjent. Nå har vel det også bedret seg kraftig på dagens serier. Derfor er vel moralen den at du må se på forholdet støy-ytelse-pris. Som psilocybe nevner her oppe et sted, så har komplett et brillefint tilbud på en Maxtor 120 GB-disk. Flott disk med hverken for mye støy eller for dårlig ytelse og prisen er jo glimrende.

Lenke til kommentar
IBM gikk selv ut med at diskene ikke tålte å stå på 24 t / døgnet.. Bare vent til diskene dine blir gamle (1-2 år) da er de ikke så støysvake lenger... min bråker som bare det, gjorde ikke det da den var ny.. Seagate og Western Digital holder seg på samme støynivået mye lenger.  :yes:

Ja du sitter vel med 75GXP serien du?

Og jeg vet IBM gikk ut med den meldingen der. Men vet du hvilken serie det var snakk om da?

Jeg har fremdeles en 120GXP 120 GB IBM om jeg kjøpte med en gang den ble sluppet (kosta skjorta). Den durer og går som den skulle vært ny, 24/7! OG den er stille. Blir lett overdøvd av en annen WD 800BB jeg har.

Nei jeg tar sånne rykter med en klype salt jeg. Harddisker flyr til Blokksberg av og til. Men det er ikke alltid like smart å skylde på HD produsent. Untatt den 75GXP serien da... Den var de uheldige med! :)

Lenke til kommentar
Det er nok ikke bare rykter.. Jeg vet om 2 Maxtor disker som har tatt kvelden etter ca 5 års bruk. Har hatt en Quantum Fireball (Heter Maxtor Fireball nå) selv som tok kvelden etter 2 år.  :shrug:

:roll:

Jeg vet om WD, Seagate, Fujitsu osv. som har åndet ut etter mindre enn 5 år, men det betyr vel intet for den generelle kvaliteten for diskene? Da har isåfall absolutt ALLE disker et dårlig rykte. Det er tross alt mekaniske dingser vi snakker om. Som kjent kan sånt ryke...

Gode, gamle Quantum var dessuten kongedisker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...