Gå til innhold

Kvinnesynet i Kina

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å skrive en oppgave om kvinnesynet i Kina, og lurer på hva andre synes om det. Er jeg den eneste som synes det er utrolig dårlig, selv om de har blitt lært opp til at det skal være sånn? Har dere noen opplysninger om kvinnesynet i Kina jeg bør vite om?

HEHE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hint:

Patriarkisk samfunn gjør at mannen er den som fører slekten videre. Når Kina i tillegg er et slektssamfunn, sier det seg selv at mannens rolle er langt større enn kvinnen.

Tidligere var det gjerne slik at når kvinnen ble gift, hadde hun ingen kontakt med sin "gamle" familie.

Lenke til kommentar

Kvinnesynet i Kina har blitt langt bedre etter at det imperiale systemet falt sammen og folkerepublikken Kina ble opprettet og Mao brøt med det tradisjonelle konfusianske systemet der konfusianisme var statsideologi. Før beveget de seg såvidt ut døren og de skulle alltid høre på den ledende parten i forholdet, nemlig ektemannen. Under den kulturelle revolusjon ble man oppfordret til å velte om systemet (elever som gikk til angrep på lærere) og siden da har kvinner blitt langt mer representert i samfunnet og arbeidsmarkedet. Selv om det fortsatt sitter igjen mye normer og synspunkt fra tidligere.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg holder på å skrive en oppgave om kvinnesynet i Kina, og lurer på hva andre synes om det. Er jeg den eneste som synes det er utrolig dårlig, selv om de har blitt lært opp til at det skal være sånn? Har dere noen opplysninger om kvinnesynet i Kina jeg bør vite om?

HEHE.

Hvorfor synes du det er så dårlig?

Lenke til kommentar

Kvinnesynet i Kina er rimelig modernistisk i den oppvoksende generasjon. Likhet mellom kjønnene er verdsatt, og selv om en viss "arbeidsfordeling" fremdeles er vanlig, regnes kjønnene for likeverdige i dagliglivet. Det er vel dessverre fremdeles eksempler på sosialstrukturelle problemer hvor kvinner ikke kommer til i maktposisjoner, men også dette er på bedringens vei.

Men ikke ta mitt ord for det. Xinran har skrevet en del om akkurat dette. Gjør et søk på navnet hennes.

Lenke til kommentar

Både arbeidsfordelingen og lønnskeivheter er betydelige. Pga. 1-barnspolicyen så er også drap av jentebarn ganske utbredt, selvmordsraten for kvinner er vel blant de høyeste i verden. Ration på gutt/jente-fødsler i byene ligger på rundt 1,50 i favør gutter, noe som er ytterst suspekt (ligger på 1,03 elns i favør gutter utenfor storbyene der det ikke blir gjennomført såpass strengt).

Lenke til kommentar

HEHE.

Kvinnesynet i Kina har skraper i overflaten som alle andre land, men det forbedrer seg raskt. Det at det er en overvekt av gutter på landsbygda styrker jentenes posisjon.

Det er viktig å huske på at Kina er forsatt et fattig land. BNP (PPP) i Kina ligger på 7000. Dette er på samme nivå som Peru og Sør-Afrika. Altså, det er ikke utrolig dårlig. Vil du ha utrolig dårlig, dra til Yemen eller Saudia Arabia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...