Gå til innhold

Oppsett av CMS

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage et enkelt cms for meg selv. Den er bygget opp av kategorier. Hver kategori har flere sider. og hver side har fra 0 til mange avsnitt. Et avsnitt kan være et innlegg i en gjestebok, et nyhetsartikkel på nyhetssiden, eller hva som helst av lister. Systemet er generalisert så godt jeg kan, og admin kan legge til/redigere/slette både kategorier, sider og avsnitt. So far so good...

Men enkelte sider har spesielle krav som ikke passer inn i det standardiserte malet for side-tabellen. Feks. om en side skal fungere som medlemsliste, er nå måten å gjøre det på å la hvert medlem være hvert sitt avsnitt. Det er jo greit, men i tillegg har medlemslisten også andre spesielle felt som f.dato, email, tlf, adr, osv. Jeg kunne ha skrevet hver av disse tilleggsfeltene manuelt i avsnittet for hvert medlem, men det blir ikke like elegant.

Hva om jeg skal bruke cms'et til platearkiv, og hver side står for et album? Et album har sine spesialfelt, som år, selskap, lineup, tracklist, osv.

Skal jeg legge inn en haug med nye felt i side-tabellen for hver av de spesialfeltene, så tabellen passer for alle (mange) typer sider, også legge en masse ekstra options på admin-grensesnittet? Eller lager du egen tabell og egne php-filer (for admin) for hver side med spesielle behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lov å lage ting som ikke er helt 100% generiske ... bare så det er sagt.

Jeg ville definert begrepet sidetype, hvor du kan operere med f.eks. ARTIKKELSIDE, MEDLEMSLISTE, osv. som typer. Så ville jeg definert begrepet property som et (key, verdi)-tuppel. Så kan du bestemme at en side med typen MEDLEMSLISTE skal ha en property key "navn" (og verdi "Per") osv. Mange måter å gjøre dette på, dersom du f.eks. lager en PAGETYPE-tabell i basen og knytter til en annen tabell PROPERTY_NAMES (N:N), så kan du vel igrunnen utvide med ulike typer og properties uten å måtte endre så mye av koden din når du ønsker å ta i bruk nye sidetyper.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for sidetype, og oppretter en generell og begrenset Medlemsside av sidetype.

Det er ikke helt ypperlig det heller, for en idrettsklubb og en fabrikk feks. ønsker gjerne lagre forskjellig info om sine medlemmer/ansatte.

Property-idéen høres bra ut med det samme, men kan fort bli enormt mye koding. Skal jeg gi admin mulighet til å ikke bare legge ut egne tekstfelt, men også radioer, checker og lister, så blir det snart ikke stor forskjell på å gi en legge ut en link til phpmyadmin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...