Gå til innhold

Hotswapping av harddisker i Windows 7

EspenTS

Anbefalte innlegg

Heisann, har ett spørsmål jeg håper noen av dere kan svare på :)

Og beklager om dette er feil plass å poste denne tråden.

Vurderer for tiden å kjøpe meg nytt kabinett, og da i form av Corsair Obsidian, som har 4 hotswap skuffer.

Spørsmålet mitt er om dette er en funksjon jeg vil kunne benytte meg av når jeg bruker Windows 7?

Har googla litt på emnet, men ikke funnet ut stort mer enn at hotswap somregel brukes i servere, og fant også en plass hvor det var nevnt at verken Windows XP, Vista eller Server 2003 støtter hotswapping av harddisker, som selvfølgelig gjør meg usikker på om denne funksjonaliteten ligger i Windows 7.

Håper noen av dere kan svare på dette :)

-EspenTS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om OS'et kanskje ikke direkte støtter hotswap, så kan hardwaren og/eller driveren gjøre det.

En server (f.eks HP DL380) vil ofte ha en hardware raid kontroller.

Disse støtter hotswap. OS'et ser ikke selve harddisken, men en logisk disk som kontrolleren presenterer for OS'et. OS'et kommuniserer med andre ord mot kontrolleren, ikke direkte til den enelte harddisken i dette tilfellet.

Så når du hotswapper her, er det kontrolleren som tar seg av dette.

Hjemme har jeg en Win 2003 server kjørende på en Athlon 3800+/Socket 939 maskin. Ikke akkurat proff utstyr, men med nVidia sin driver kan jeg hotswappe harddisker. Har dog ikke prøvd dette med Raid oppsett, men har en harddiskskuff jeg av og til slenger i. Dette er dog ikke noen god løsning, og det har hendt at skiten henger seg ;)

Jeg har også en Adaptec SAS kontroller i samme maskin og denne støtter også hotswapping, men da som HP eksempelet mitt, på "hardware nivå". Så ryker en disk i Raid arrayet mitt (som OS'et ligger på), kan jeg bytte denne uten å ta ned serveren.

Så tilbake til spørsmålet ditt. Ja du skal kunne hotswappe i Win 7, men det kommer nok an på hardwaren/diskkontrolleren og driveren du benytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...