Gå til innhold

Reiser om 2 dager! Pass-problemer!


Anbefalte innlegg

Hallo hallo, kjære reiseglade bruker.

 

Nå har det seg sånn at jeg og en kompis fant ut at vi flytter til Manchester, England. Vi bestilte flybilletter i går, og drar på søndag (6. desember) for å jobbe litt og sjekke leiligheter osv. Skal være der til 18. desember foreløbig. Så kommer problemet. Jeg har ikke pass. Ikke finner jeg det, og det har garantert gått ut. Hva gjør jeg? Bor i Oslo og har generelt dårlig tid til å både få ordnet med regninger, telefon osv. Hvor mye koster nødpass? Får jeg kjøpt på Gardermoen osv? Kommer sikkert masse spørsmål her fremover, så fint om noen kan hjelpe! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Nødpass gjelder bare 1 reise og koster like mye som en vanlig pass, tror satsen ligger på 500 kroner.

 

Politiet på flyplassen skal i utgangspunktet greie å gi ut nødpass dersom de har kapasitet til det, men det er ingen garanti. Vil anbefale deg å stikke bort til din lokale politistasjon for å skaffe nødpass. Da er du iallefall sikret at du får reist.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Nødpass gjelder bare 1 reise og koster like mye som en vanlig pass, tror satsen ligger på 500 kroner.

 

Politiet på flyplassen skal i utgangspunktet greie å gi ut nødpass dersom de har kapasitet til det, men det er ingen garanti. Vil anbefale deg å stikke bort til din lokale politistasjon for å skaffe nødpass. Da er du iallefall sikret at du får reist.

 

Trodde man måtte ha biometrisk pass for å reise til GB jeg?

Lenke til kommentar

Kjære dere:

 

- Nye norske pass er biometriske. Dog inneholder de foreløpig ikke fingeravtrykk. De inneholder der imot noen beregninger ang. avstander i ansiktet.

 

- Nødpass er hverken biometriske eller maskinlesbare - men håndskrevne.

 

- UK krever ikke hverken biometrisk eller maskinlesbart pass. Et nødpass er dermed helt OK for innreise til UK for en nordmann.

 

UK krever derimot at passinformasjon (APIS) sendes immigrasjonsmyndighetene i det flyet tar av fra Oslo eller hvor du måtte dra fra. Dette innebærer at et maskinlesbart pass speeder up innsjekkingsprosessen, da et håndskrevet pass innebærer at all passinformasjon må tastes for hånd av check-inagenten.

 

PF

 

EDIT:

 

USA er meg bekjent i dag eneste landet som krever maskinlesbare pass, og biometriske pass etter en bestemt dato. Alle norske pass etter denne datoen er biometriske.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...