Gå til innhold

Hjelp til å gjenopprette en Acer TravelMate 3282WXMi med sperre

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp!

Jeg har en Acer TravelMate 3282WXMi som jeg kjøpte av skolen i fjor. Den har en administratorsperre som de ikke slettet før sommerferien, og som de hevder at de ikke kan hjelpe meg da jeg ikke lenger er elev ved skolen(!). Den er altså min i og med at jeg har betalt for den, men jeg kan ikke gjøre noen verdens ting på den. Jeg har ikke spesielt god peilig på datamaskiner, så dermed lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg? Enten med å bli kvitt administratorsperren, eventuelt hjelpe meg med å finne et alternativ (nei, jeg har ikke råd til ny pc).

Håper noen vet hvordan jeg kan løse dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det i Windows det er administrator sperre slik at du ikke får gjort alt det du vil eller hur?

For å fjerne administrator passord i Windows finnes det mange programmer som gjør dette.

På en annen side, ble du ikke klar over dette før etter at du hadde kjøpt PCen, og skolen unnlot å opplyse deg om dette, tror jeg at Kjøpslovens § 19 kommer inn i bildet da de har solgt deg en "vare" som ikke er slik som du ble opplyst om.

For eksempel:

"Solgt som den er"

"Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning."

Det skulle også være mulig å kjøre en full Recovery på den laptopen som vil tilbakestille den til slik den var fra fabrikken. Men da vil du miste alle data som er på den, så en backup alle dine viktige filer er noe du må gjøre først.

En full Recovery avhenger av at skolen ikke har fjernet eRecovery partisjonen før de ga den til deg da du var elev på den skolen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er det i Windows det er administrator sperre slik at du ikke får gjort alt det du vil eller hur?

For å fjerne administrator passord i Windows finnes det mange programmer som gjør dette.

På en annen side, ble du ikke klar over dette før etter at du hadde kjøpt PCen, og skolen unnlot å opplyse deg om dette, tror jeg at Kjøpslovens § 19 kommer inn i bildet da de har solgt deg en "vare" som ikke er slik som du ble opplyst om.

For eksempel:

"Solgt som den er"

"Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning."

Det skulle også være mulig å kjøre en full Recovery på den laptopen som vil tilbakestille den til slik den var fra fabrikken. Men da vil du miste alle data som er på den, så en backup alle dine viktige filer er noe du må gjøre først.

En full Recovery avhenger av at skolen ikke har fjernet eRecovery partisjonen før de ga den til deg da du var elev på den skolen.

Aller først vil jeg si tusen takk for at du svarer, Chavalito!

Ja, jeg regner med at jeg har noen rettigheter i henhold til kjøpsloven, men jeg ønsker ikke å lage noe bråk dersom jeg kan unngå det. Derfor hadde det vært flott om du kunne hjulpet meg! Ja, det stemmer at det er i Windows. Hvordan kjører man en full Recovery? Det er forresten slik at jeg ikke kan kjøre systemgjennoppretning, fordi jeg behøver admin-passord. Jeg kan heller ikke laste ned noe annet enn små programmer som vlc osv. som følge av administrator-sperren. Kunne du gitt meg linker, eventuelt navnet, på noen av programmene du mener kan fungere?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...