Gå til innhold

Forslag til nytt kabinett for eksisterende vannkjøling.

Anbefalte innlegg

Jeg er lei av hele zalman kabinettet mitt, ideen med det kabinettet er god men utførelsen er helt på tryne. Jeg vil ha et kabinett som har rom til en 3x120mm radiator i toppen, aldtså slik at varm luft stiger naturlig ut av pcen og mye lufting i bånn slik at kald luft langs gulvet blir dratt inn i kabinettet. Jeg vil prøve å kjøre dette helt uten vifter, evt. ha noen ekstremt saktegående på radiatoren.

Annet jeg trenger er ei stillegående turtallsregulert pumpe, evt et slags system for temperaturovervåkning og justering av vifter og pumper. Også trengs flowmåler og en tank.

Jeg vil også ha en mulighet til å lese av temperaturen på vannet før og evt. etter radiator.

Strømforsyningen bør være plassert ved gulvet slik at den ikke kommer i konflikt med radiatoren.

Fokuset med denne pcen er at den skal være totalt lydløs, men bittelitt viftestøy kan tolereres under spilling. Etter at spillingen er avsluttet ønsker jeg at viftene skal slå seg av igjen når tempen blir lav nok.

Tips til kabinett og tilbehør? pris har lite å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel siden ingen har noe å si, eller noen forslag å komme med så har jeg funnet en mulig løsning. har bestilt et Lian Li PC-B25FB

2x 140mm radiator i toppen er perfekt. kabinettet er ikke for stort, laget av aluminium så ikke for tungt.

Desverre er det fullt av slike skrueløse løsninger som jeg ikke liker og som gjør hele produktet mindre fleksibelt. Men det har jo omtrent alle nye kabinetter nå tildags.

Har også bestilt masse goodies fra ek-waterblocks... Skulle helst hatt vindu i sidedøra på det kabinettet.

Lenke til kommentar

Det var ett fint kabinett, ikke noe å si på det.

Jeg har akkurat skaffet meg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882 og det er ikke like smidigt å ta med seg på lan...

Venter og på "masse goodies" fra: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...e1dbb434af34a17 bland annet EK waterblocks.

Har kjøpt allt til vannkjøling fra dem og just nå er pakken mellom usa og norge.

Men tipper tullen skall "leke" lit med pakken innen jeg får den =((

Ser frem til å begynne å "jobbe" i kabinettet når allt har kommit.

Iexo.

Lenke til kommentar

Ja jeg er spent på hva som sjer med tollen jeg og, jeg var for en stund siden på jakt etter et 5870 kort og vannkjøling til, ingen hadde på lager, så ser jeg tilfeldigvis at komplett.no har listeført powercolor 5870 LCS edition. bestilte med en gang. og kom etter en uke. kortet er fabrikksutstyrt med ek-waterblock sin vannkjøler. så jeg beholder garantien på kortet... alle tiders... Gleder meg til jeg får delene, men noe sier meg at det kan ta litt tid... Dessuten må jeg garantert handle noe mer småting, som nipler og slanger.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg her at leveringsdatoen hos netshop for dette kabinettet jeg hadde lyst på er blitt utsatt til utpå nyåret... Hvis noen har et tips til et annet kabinett som finnes på lager. fra lian-li. Der jeg kan få plass til 4 disker minimum. Gjerne i en drevramme. helst svart.

Har noen noe erfaring med dette kabinettet? kan jeg få plass til en stor raddis i bunn her?

Lian Li PC6070BSCANDV2

Må jo lage hull, men siden det kommer under så synes det ikke om det blir litt stygt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over denne etter litt googling på Lian-Li kabinettet, som jeg også vurderer å bestille. Jeg kjører to maksiner med vannkjøling, og er alltid noe som bråker litt. (Har en samboer som har litt god hørsel på lavere frekvenser).

Jeg har samme fokus som deg hvor det er om å få det så lydløst som mulig, men ikke nødvenig med overklokking og super kjøling. Ble interesert i eventuelle erfaringer du har fått rundt dette. Jeg tar heller ikke det så tungt på pris, bare jeg får det stille. Jeg har også ett krav om at alt skal inn i ett kabinett som ikke er stort, slik at det ser pent ut og er mer funkjsonibelt i form av forflyttning. (PC-25BF er ett stort Midi tower, men det går akkurat for min del)

Jeg har funnet følgende oppsett som har gitt bra resultat, men det gjestår fortsatt å finne ett kabinett som får varmen bort uten å ha mange vifter som bråker. Og eventuelt kanskje en vannpumpe som er litt stillere.

- Mist strøm forsyning (Tør ikke bruke de uten vifte grunnet strømforbruk/stabilitet)

- SSD hard disk som sytem disk.

- Ekstern HotSwap eSATA (OS må installeres med AHCI). Slik at disse kan skrus av og på ved behov, samt at man kan bytte HD etter det man har behov for. (Jeg skal prøve ut Lian-Li's EX-H22B nå når jeg bestiller ny maksin, men skal fjerne hvifta som er på den. Evt kombinere denne med en 2 disk vannblokk som jeg har liggende, men tror ikke det blir nødvendig.)

- Hovedkort med integrert vannkløling på North bridge. Jeg har bestandig vært plaget med at festemekansimen til NorthBridge kjølere (på hovedkort) har løsnet etter 1-2år. Dette har alltid løst seg med reklamasjon eller litt fiksing, men har irritert meg for mye til at jeg orker det igjen. Bruker ett GA-EX58-Extreme som jeg er svært fornøyd med. Skal nå bytte maskin 2, men ikke funnet noen nye som har samme mulighet. (Ser på Asus Maximus III Formula, men tror denne har hvifte eller må byttes til vannblokk.) Om jeg ikke finner noe blir det nok en til av GA's kort.

- Vannkjøling. Her har jeg bruke AC "aquastream XT" med styring, og dual (2x12cm) radiator. XT'n reguleres etter vann temp og styrer også viftene. Men var ikke helt enkel å få til å fungere som jeg ville til å begynne med, og tror jeg ente opp med en fast innstilling på alt.

- Radiatorene har jeg i dag en som står i bunn og suger inn luft og en som står i front og blåser luft ut. Har også prøvd en som står i front og suger luft inn, men med den i front fikk jeg best resultat med å blåse luft ut. Den som står i bunn og suger luft inn er den som har fungert best av begge løsninger, og derfor ser jeg nå også på Lian Li PC-25BF som erstatter. Den i bunn lager mer støv i kabinett og har gjort det svært trangt for hovekortet, samt skjermkort. Kabinett med PS i bunn (slik some PC-25BF) tror jeg løser dette siden hovedkortet blir flyttet lengere opp i kabinettet, men jeg har ikke testet dette.

Planen min med PC-25BF var å ha radiatoren i bunn og suge luft inn. Hviftene i topp er jeg usikker på. I utgangspuktet tror jeg at de blir skrudd av, men det kommer litt ann på hvor mye de bråker. Eventuelt kan man kanksje la en gå på svart lav hastighet.

Har ikke så mye bruk fro HD plassene siden jeg vil bruke HotSwap i 5 1/4 brønn. Denne plassen blir nok brukt til pumpe og vanntank.

Lenke til kommentar

Vel dette er hovedkortet mitt med orginalkjøler.

post-126966-1262163763_thumb.jpg

Og etter montering av spesiallaget kjøler for dette hovedkortet samt cpu kjøler:

post-126966-1262163773_thumb.jpg

Jeg gikk for det eldre lian-li kabinettet, PC6070BSCANDV2.

Har laget et fint hull i bunn som passer 360 rad perfekt, jeg ville helst ha en slags filter foran radiatoren, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke som ikke bremser luftstrømmen, slike filtre som lian-li bruker ville vert perfekt.

Jeg bruker også en SSD disk som hoveddisk. Den kan jo monteres hvor som helst og vibrerer ikke og blir heller ikke varm. Men jeg har 4 vanlige disker som jeg vil kjøre i raid 5. Disse blir montert i en av lian-li's harddiskholdere med vibrasjonsdemping. Det har fungert bra til nå iallefall. Mistenker at pumpa vil lage litt lyd og vibrasjoner, den er lik laing-DDC pumpa, bare fra swiftech. Jeg har kjøpt en custom topp til denne som har innløpet midt på toppen, planen er da at den skal henge etter slangen rett under tanken. Da burde ingen vibrasjoner overføres til kabinettet.

Venter bare på tanken og fillporten nå.

Endret av randknu
Lenke til kommentar

Hmm. Jeg fikk ikke opp de bildene du linket til så fant ikke ut hvilket hovedkort du valgte. Men jeg venter til Lian-Li PC-25BF kommer inn hos Microplex. Jeg likte oppbygningen av den for godt så jeg venter gjerne.

Resten av denne ble litt utenfor ditt emne, men jeg kjører på alikevel. :)

Jeg har valgt Gigabyte GA-X58A-UD7 som hovedkort. Ër en videreutvikling fra EX58-Extreme som jeg er veldig fornøyd med. Integrert vannblok og heatpipe på NB, samt USB3.0 og SATA 3.0 for framtidig bruk. Test kan leses her hos clunk.

Så blir det standard i7-920, samt 6GB Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600.

Grafikkortet skulle egentlig også vært byttet, men siden det er mangelvare hos leverandører på dette så venter jeg til Mars før det blir oppgradert.

Da ble lista som følger:

- Lian Li PC-25BF

- Mist 650W

- Gigabyte GA-X58A-UD7

- Intel Core i7-920

- 6GB (3x2GB) Corsair Dominator DHX+ 1600

- Intel X25M 80GB SSD

- 2xGeForce 8800GT SLI

- Aquastream XT ultra med 240 radiator.

- Lian-Li Ex-H22B (Vifta blir fjernet)

Når alt dette er på plass håper jeg på en stille PC. EX-H22B blir bruk for å slippe å ha HD surrende i systemet. Når jeg trenger en er det bare å sette den inn.

Jeg blir ikke å overklokke så vannpumpa blir nok satt til ett minimum, bare jeg får litt gjennomstømning i kabinettet.

Jeg finner heller ikke noen gode luft filter, så om du kommer over noen så gi gjerne noen tips. Intill videre blir jeg nok å finne noe hjemme som kan fungere intill videre.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er et asus crosshair III formula. Valget falt på dette bare fordi EK waterblocks laget egen kjøler for dette hovedkortet.

Det virket visst ikke å bruke samme link til bildene i to forsjellige tråder, så jeg måtte laste dem opp på ny.

Neste steg er å få laget et sidevindu i kabinettet. Hvordan jeg skal få det til vet jeg ikke helt ennå, så tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Neste steg er å få laget et sidevindu i kabinettet. Hvordan jeg skal få det til vet jeg ikke helt ennå, så tips mottas med takk.

Om du ikke finner noen orginal dører som du vil ha kan du jo kjøpe en slik.

Bruk en Dremmel eller lignende å skjær ut mønster på dørenen du har etter eget ønske, litt lakkering og montering av pleksiglasset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...