Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen som vet hva en oppvaskmaskinreparatør tar i timen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er den 8 år hadde jeg nok heller kjøpt en ny.

Er dette vi lurer på også. Men samtidig er det litt skuffende å måtte bytte en maskin som har gått såpass lite når produsent skryter av lang holdbarhet osv. Dumt en blir så avhengig av disse maskinene.

Lenke til kommentar

Det koster nok fort opp mot 1000kr timen. Sikkert noe bare for å komme tildøra og. Så kommer deler. Og så ryker det garantert noe annet like etterpå.

Man får jo oppvask fra 3000kr og oppover og da har du 5 års reklamasjon igjen.

Kan man fikse selv kan det nok være lønsomt.

Hvordan utarter feilen seg?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis bare slitasje som gjør at maskiner slutter å fungere. Åtte år er lang tid(tross alt) og materialer forringes over tid uavhengig av om de blir brukt eller ikke. Typiske ting som belter og slanger kan "morkne", tørke ut, bli stive og evnt slå sprekker bare pga tiden som går.

Å få en til å se på dette koster nok rundt 500-800 kr timen og i tillegg starter de som regel faktureringen fra de kjører fra kontoret. Hvor lang tid selve jobben tar er vanskelig å si, men du må hvertfall regne med to timer + deler(om du er heldig).

Så dette blir en risikovurdering i forhold til kostnaden det innebærer. Personlig ville eg aldri kastet bort penger på en maskin som er over 3-5 år(hvertfall ikke over 5 år) med mindre det var klinkende klart hva som var galt og hva det ville koste(og kostnaden var såpass lav at det lønner seg). Om det viser seg at det blir dyrt å fikse så kommer utgiften til reparatør i tillegg til prisen for ny, som ligger på ca 2500 og oppover.

Lenke til kommentar
Det koster nok fort opp mot 1000kr timen. Sikkert noe bare for å komme tildøra og. Så kommer deler. Og så ryker det garantert noe annet like etterpå.

Man får jo oppvask fra 3000kr og oppover og da har du 5 års reklamasjon igjen.

Kan man fikse selv kan det nok være lønsomt.

Hvordan utarter feilen seg?

Feilen er at den stopper midt i programmene og den indikerer feil med tømming. Men tømmingen fungerer utmerket etter forvasken. Se er vel denna "hjernen" som må byttes. Så blir nok en tur på elkjøp etterpå å høre om de har noen anbefalinger på ny maskin. En billig og bra.......ser ingen grunn til å betale det dobbelte for en maskin som har en masse fjasete funksjoner en ikke trenger.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Siemens oppvaskmaskin for en stund tilbake. Ikke samme modell som den du har sett deg ut, men i samme prisklasse. Jeg var godt fornøyd med den; den var svært stillegående og vaskeresultatet var upåklagelig :)

Kvalitetsmessig kan jeg ikke uttale meg noe særlig, men den virket perfekt i de to årene jeg hadde den i alle fall :)

Personlig ville jeg aldri kjøpt Miele eller et annet overdrevent dyrt merke. Det kan godt hende at de holder lengere enn en "vanlig" oppvaskmaskin, men uansett har vi jo fem års reklamasjonsrett i Norge. Og etter fem år har man uansett lyst på noe nytt dersom maskina ryker.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...