spindle Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Senest idag leste jeg en artikkel på en av nettavisene om økende fokus på kontroll av biler for å avsløre ulovlig chiptrimming. Risiko for bot pga hk-avgift som burde vært betalt var som vanlig det som ble omtalt, at bilen også faktisk må godkjennes var ikke nevnt. Såvidt jeg har forstått er godkjenning av trimmet bil en relativt vanskelig affære, med mindre du finner riktig person på riktig trafikstasjon. For de som har biler som er over 10 år gamle, bortfaller hk-avgift pga bruksfradrag. Men dette hjelper lite om man ikke får godkjent uansett. Det jeg lurer på er, hvilken konsekvens får det dersom man skulle bli tatt for ulovlig trimming (risikoen er neppe høy) ? Slipper man med bot, og tilbakeføring til original stand? Blir bilen avskiltet? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Svarer ikke på akkurat det du spør om, men jeg har skjønt det slik at det er noe som heter TUV-godkjenning, som er en slags godkjenning på at bilen tåler det den er trimmet til. Dersom du har disse papirene tror jeg de bedrer sjangsene dine for å få bilen godkjent. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Ved vanlig chip trimming er det gitte stadier på hvor mye ekstra du får (fra produsent av chip) Så tror ikke det skal være vanskelig å få godkjent. Hvis du der i mot skal turbokonvertere en bil (f.eks), så må du en tur til tyskland og betale en GOD slant penger for å få bilen opp på måler og sjekke hva bilen er god for (lest i en annen tråd..) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Ved vanlig chip trimming er det gitte stadier på hvor mye ekstra du får (fra produsent av chip) Så tror ikke det skal være vanskelig å få godkjent. Hvis du der i mot skal turbokonvertere en bil (f.eks), så må du en tur til tyskland og betale en GOD slant penger for å få bilen opp på måler og sjekke hva bilen er god for (lest i en annen tråd..) Til Tyskland for å måle effekt? Hva er vitsen med det? Du får målt effekt mange steder i Norge. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Til Tyskland for å måle effekt? Hva er vitsen med det? Du får målt effekt mange steder i Norge. Det var det jeg leste i en annen tråd her, det var en quote fra brev mottatt fra biltilsynet ang turbokonvertering.. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Tviler sterkt på at Vegvesenet ber deg dra til Tyskland for å måle effekt. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) De ber deg nok ikke dra til Tyskland, men de ber deg dra til et "uavhengig, kompetent labratorium". Det betyr i praksis Dekra eller TÜV. Førstnevnte har kontorer i Sverige, mens sistnevnte finnes kun i Tyskland. For å godkjenne chiptrimming, må du ha godkjenningspapirer. Flere importører distribuerer chiper som er godkjent, og da kan du betale avgift - og dermed få den nye effekten inn i vognkortet. Dersom du blir tatt med en ikke-godkjent chip, vil bilen mest sannsynlig bli avskiltet. Du må ikke betale noen ekstra avgift før bilen eventuelt er godkjent med det nye antallet hester. Angående bruksfradrag, kan toll- og avgiftsdirektoratet fravike dette dersom du blir tatt for ulovlig trimming. De kan også illegge en tillegsavgift på opp til 50 prosent. De har selv opplyst at sjansene for at de gjør dette er relativt små, men det kan skje. Du må som sagt ikke betale dette dersom bilen ikke blir godkjent med den nye effekten. Så du kan altså tilbakestille bilen til original stand, og godkjenne den på nytt. Da slipper du unna ekstra avgifter. Endret 3. desember 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 jeg regner med det er snakk om mer en bare måling av effekt og det er mest sannsynlig snakk om å sende bilen til TÜV labben som vel ligger i tyskland. om det er et reelt krav tviler jeg på, vel iallfall på generelt grunnlag. bIskOp, kan du linke til tråden du nevner? når det kommer til eventuell straff så får du vel bot for ulovlig trim og så kan du få straffetoll på noen prosent vis du blir tatt for trimming, men når bilen er over 10 år(dvs over 10 år siden første gang registrert i Norge) så er jeg rett og slett ikke sikker på hvordan det vil fungere, og du kan bli avskiltet da bilen du kjører ikke er godkjent for bruk på norsk vei med mer hestkrefter en den har originalt. det skal i teorien være enklere å få godkjent en effektøkning på bilen som er innenfor modellsgmentets originale grenser en vis du trimmer vilt og uhemmet. f.eks. du har en MB 190E de hadde noen modeller med ca 234HK(AMG 3.2L 24V rekke 6) mens din bil av samme modell bare har 120HK(2.0L 8V rekke firer), vis du da oppgraderer alt på bilen din til samme standard som modellen med 234HK og så trimmer bilen til ca 200-220HK så skal det i teorien ikke være så vanskelig. dog så kommer dette ann på saksbehandleren på trafikkstasjonen, noen gang er kan det holde med at du åpner en dialog før du begynner å skru og forklarer grundig hva du har tenkt å gjøre. andre ganger så krever de godkjenningspapirer fra importør(noe du vanligvis ikke får). Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 bIskOp, kan du linke til tråden du nevner? Har leita, finner den ikke Se om de dukker opp i løpet av dagen. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Man får ikke bot for ulovlig trim.. Om bilen din er nyere enn 10 år må man betale HK avgift - bruksfradrag. Eneste "boten" man kan risikere er gebyret for å få skiltene tilbake om man mot all formodning skulle miste skiltene i teknisk kontroll pga trimmet bil. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Man får ikke bot for ulovlig trim.. Om bilen din er nyere enn 10 år må man betale HK avgift - bruksfradrag. Eneste "boten" man kan risikere er gebyret for å få skiltene tilbake om man mot all formodning skulle miste skiltene i teknisk kontroll pga trimmet bil. du vil kunne få straffetoll på trimming av bilen din vis det blir oppdaget på en kontroll og har gått under 10 år i Norge. og så vil du nok og få forelegg for endring av bilens karakteristikk ut over det som står i vognkortet uten å ha meldt i fra til staten. uansett. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Du får, som jeg skrev tidligere, ikke krav om avgift med mindre bilen blir godkjent med den nye effekten. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 For å godkjenne chiptrimming, må du ha godkjenningspapirer. Flere importører distribuerer chiper som er godkjent, og da kan du betale avgift - og dermed få den nye effekten inn i vognkortet. Importører av chip? Importører av bil? Greit nok at flere chip har godkjenningspapirer for det som skjer med motoren - men man står fortsatt igjen med resten av bilen. For godkjennelse av økt ytelse, må det ikke også dokumenteres at bremser og understell er i stand til å takle påkjenningene? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Mente selvsagt bilimportører. Vet at blant annet Bertel O. Steen har distribuert godkjente chiptrimmingssett til Mercedes. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 og så vil du nok og få forelegg for endring av bilens karakteristikk ut over det som står i vognkortet uten å ha meldt i fra til staten. uansett. Nei, det får man ikke. Om man blir stoppet og de mistenker noe, så får man innkalling til visning på biltilsynet, eller de avskilter deg på stedet. Da må man betale for å få tilbake skiltene.. Og noe mer forelegg enn det får man enkelt og greit ikke. Så kan man snakke om HK avgifter osv på nyere biler, men det blir noe annet. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Her er et spørsmål som er litt på utsiden av hovedemnet, men kan motorer ta skade av å bli chippet? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Ja, hvis du velger billige jallachipper fra ebay til en hundrings, så kan det faktisk gjøre mer skade enn nytte over tid på motoren. Har du derimot en godt mappet chip vil den kun optimalisere blandingen mer enn orginalt. Ofte flytter disse chippene turtallsperra slik at du får dra nytta av litt ekstra turtallsregister. Dette er også veldig omdiskutert ang slitasje på ventiler, og det sier seg selv at høyere turtall vil slite ekstra. Har du hydrauliske ventilløftere ville jeg vært mer forsiktig enn om du har solide løftere som tåler mer turtall. Når det gjelder godkjenning av turbokonvertering, så må du til et uavhengig laboratorium. Her vil du måle avgass på hele turtallsregisteret, fra tomgang til sperra. På vanlig EU så sjekker de kun ved et gitt turtall, men dette er ikke godt nok for biltilsynet som vil ha over hele registeret. Hvorfor de krever dette er for meg merkelig. Jeg tenker slik at en måling på effekttoppen vil være tilstrekkelig da den viser worst case utslipp, men det er de tydeligvis ikke enig i. I tillegg må du skaffe papirer fra produsent om hva de forskjellige deler tåler av effektbelastning. Disse papirene er ofte enklere sagt enn gjort å få tak i, men er du heldig så kan du få disse skaffet til en fornuftig pris. Har du BMW er det bare å glemme det, da bmw norge har sluttet å utgi disse papirene for en del år siden, så det vil i praksis si at det er så godt som umulig å få godkjent turbo på bmw per dags dato på hvite skilter. I tillegg til dette så må du også passe på at evt aksellast ikke overskrider orginalt, før kunne du skrive av en sitteplass i bilen, men dette er ikke lenger godtatt. Hvis du chiptrimmer vil du derimot slippe unna dette med vekt da du ikke tilfører noe ekstra på bilen. Har bilen vært registrert i 10år eller mer, vil den bli avskiltet med forelegg om visning. Du har da to valg, enten gjøre den orginal igjen og godkjenne den på nytt som orginal, eller prøve å få godkjent trimmen på noe vis. Har bilen vært registrert i mindre enn 10år og du blir tatt for ulovlig chiptrimming, vil du få en bot på 1000kr per hestekraft over orginal effekt, og deretter en bot i tillegg til dette samt avskilting. Endret 5. desember 2009 av Brian Lenke til kommentar
GSM Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Har bilen vært registrert i mindre enn 10år og du blir tatt for ulovlig chiptrimming, vil du få en bot på 1000kr per hestekraft over orginal effekt, og deretter en bot i tillegg til dette samt avskilting. Nei nei og atter nei, man får ikke bot for å trimme en bil!!! På mopeder ol er det fastsatt en øvre lovlig effekt, og dette er noe som går på førerkort klassen, og DA får man bot for ulovlig trim, men IKKE på bil. Punktum. Når det gjelder biler nyere enn 10 år må det beregnes og betales ny engangsavgift om man blir tatt, og om man er riktig uheldig, så får man ikke bruksfradraget. Noe forenklet forelegg får man ikke. Om man blir avskiltet er det jo dette gebyret for å få skiltene utlevert igjen. På eldre biler kan de ta skiltene dine, men bot i betydningen forenklet forelegg fra politiet får du ikke. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Man får ikke bot for ulovlig trim.. Om bilen din er nyere enn 10 år må man betale HK avgift - bruksfradrag. Eneste "boten" man kan risikere er gebyret for å få skiltene tilbake om man mot all formodning skulle miste skiltene i teknisk kontroll pga trimmet bil. Noe bot i vanlig forstand får man ikke, men man kan få straffegebyr siden man har unnlatt å betale avgift i første omgang. Dette gebyret er en prosentsats av avgiftsbeløpet og defineres basert på hvor grov saken er. Du får, som jeg skrev tidligere, ikke krav om avgift med mindre bilen blir godkjent med den nye effekten. Rimelig sikker på at man får det, jo. Ellers er det jo helt trygt å trimme biler til 4-500 hester, sannsynligheten for at man får det godkjent er bortimot null (om utgangspunktet er en "vanlig" bil). Om Biltilsynet måler effekten til å være over det som er betalt avgift for, faktureres det for det - de bryr seg døyten om at bilprodusenten ikke vil gi godkjenningspapirer på det. Dette finnes det vel også eksempler på. og så vil du nok og få forelegg for endring av bilens karakteristikk ut over det som står i vognkortet uten å ha meldt i fra til staten. uansett. Nei, det får man ikke. Om man blir stoppet og de mistenker noe, så får man innkalling til visning på biltilsynet, eller de avskilter deg på stedet. Da må man betale for å få tilbake skiltene.. Og noe mer forelegg enn det får man enkelt og greit ikke. Så kan man snakke om HK avgifter osv på nyere biler, men det blir noe annet. Påskiltningsgebyr får man KUN dersom bilen har begjæring om avregistrering. Dersom de tar skiltene i kontroll er det altså gratis å få dem igjen når feilen er rettet. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Rimelig sikker på at man får det, jo. Ellers er det jo helt trygt å trimme biler til 4-500 hester, sannsynligheten for at man får det godkjent er bortimot null (om utgangspunktet er en "vanlig" bil). Om Biltilsynet måler effekten til å være over det som er betalt avgift for, faktureres det for det - de bryr seg døyten om at bilprodusenten ikke vil gi godkjenningspapirer på det. Dette finnes det vel også eksempler på. Det er Toll- og avgiftsdirektoratet som krever inn avgift, ikke Statens Vegvesen. Dette har jeg direkte fra de, ettersom jeg skrev en sak om trimming i sommer. Dette var i forbindelse med at de hadde fått rullende landevei på trafikkstasjonen i Trondheim. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå