Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ubetalt husleie

Alex74

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i en lei situasjon som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med.

En bekjent og jeg har leid et kontor sammen. Han har disponert dette daglig, mens jeg har brukt det som lager. Det er snakk om framleie via et firma. I begynnelsen sendte de regelmessige fakturaer til meg på mail, men det siste året har de kun blitt lagt på dørmatten på dette kontoret, og det er min bekjent som har fortalt meg når det har kommet regninger, slik at jeg har betalt ham penger før han så har betalt regningene.

Nå viser det seg at han har brukt opp den siste overførselen jeg betalte ham til andre ting, og unnlatt å betale husleien. Det har også kommet en faktura tidligere som jeg ikke har fått vite om. Han sier vagt at han mener å ha betalt denne, men utleier har ikke fått pengene sine.

Så går det et halvt år og jeg får plutselig et krav om å betale masse utestående husleie. Utleier mener å ha sendt ut en rekke påminnelser, men de har ikke kontaktet meg verken på mail eller telefon slik som før. Regningene har kun blitt lagt på dørstokken, hvor de så sannsynligvis har endt opp i søplekassen til min bekjente, uten at jeg har fått vite om det. Grunnen til at jeg ikke har stusset over sjeldne regninger er at selskapet tidligere kun har sendt ut to store regninger i året hver på seks måneder.

Så fikk jeg da dette kravet. Min bekjente innrømmer overfor meg at han har brukt opp mitt avdrag. Han sier han skal betale dette tilbake, og at resten vil ordne seg. Jeg har imidlertid ikke fått pengene innen datoen han lovet meg.

Jeg begynte imildertid å mislike situasjonen sterkt, og ville komme meg ut av kontor og avtale. Det viser seg så at kontrakten vi hadde tegnet hadde gått ut allerede for halvannet år siden. Formuleringen i kontrakten er noe slikt som at den vil avsluttes umiddelbart etter 12 mnd uten videre beskjed. Dette har imidlertid verken utleier eller jeg fått med meg.

Jeg flyttet ut av kontoret umiddelbart da forholdet kom frem (ved et månedskifte), samt betalte nøyaktig halvparten av alle regninger utleier mente å ha utestående. Jeg redegjorde skriftlig for hva jeg betalte, hvorfor jeg gjorde dette, samt la ved kvittering. Jeg har også kvittering for å ha overført en månedsbetaling til min bekjente.

Spørsmål 1 er da: Har kontrakten gått over til å bli en tidsubestemt kontrakt all den tid vi fortsatt har disponert lokalet, og utleier er inneforstått med dette? Vil utleier kunne kreve betaling ut en oppsigelsestid, eller kan han i realiteten ikke kreve noe all den tid det handler om fremleie, og kontrakten har gått ut for et år siden?

Spørsmål 2:

Hvordan står jeg juridisk etter dette, når det nå viser seg at min bekjente er fullstendig blakk, og ikke ser ut til å ha til hensikt å verken betale meg tilbake de pengene han urettmessig har brukt opp, ei heller betale de regningene som står ubetalt? Kan det i siste instans være jeg som må betale også hans del, selv om jeg har betalt min halvdel, og kontrakten vi undertegnet gikk ut ifjor?

Takk for alle svar.

Endret av Alex74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

1. Ved leie av lokale, er husleieloven i hovedsak fravikelig. Er det ikke avtalt annet, reguleres dette av §9-2 siste ledd: "Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt."

Oppsigelsesfristen blir regulert av §9-6: "Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned." I denne perioden må dere betale leie.

2. Dersom ikke annet er avtalt, må det antas at du og din bekjente hefter solidarisk overfor svenskene. Du vil i alminnelighet ha et regresskrav mot din bekjente for den delen av leien som skulle falle på han etter rettsforholdet mellom dere.

Edit: Endret "utleier" til "svenskene".

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke så mye peiling på, men jeg kan jo synse litt...

1. Jeg vil tro avtalen er blitt tidsubestemt. (Husleieloven § 9-2.) I så fall har du tre måneders oppsigelse. Men det kommer an på nøyaktig hva som står i kontrakten.

2. Dette kommer også an på kontrakten. Jeg er redd dere antakelig begge er ansvarlige for at husleien blir betalt. Det er jo ikke lett for utleier [editedit: i ditt tilfelle hovedleier] å skulle måtte kaste ut bare en av dere, og så prøve å få inn en helt fremmed leietaker i hans sted.

Det at din bekjente har beholdt penger du har gitt ham til leie høres ut som en sak for politiet. (Straffeloven § 275, eller liknende.) Du kan jo nevne det for ham...

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Glemte å nevne det selvsagt: Du har krav på å få tilbake pengene din bekjente urettmessig beholdt til eget forbruk.

Det kan, av hensyn til foreldelsesreglene, være gunstig å få din bekjente til å underskrive et gjeldsbrev. Men jeg forstår førsteposten dithen at det kan bli vanskelig å få til.

Edit:

Det er vel fremleier som hefter for utleier. Altså fremleieren som må finne en ny leietaker dersom han ikke klarer å betale utleier det han skylder i leie.

Du mener vel at hovedleier hefter for fremleier overfor utleier? Antok at trådstarter her kalte det svenske firmaet "utleier", dvs. at hovedleier (svenskene, "utleier" i førstepost) krever fremleier (trådstarter).

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Men er det sikkert at det er husleieloven som gjelder når det er snakk om fremleie av et kontor, og ikke en boenhet/leilighet?

Ytterligere info:

Huseier/utleier er ikke en part i saken. Han har så vidt jeg kjenner til fått sine faste betalinger fra fremleier, som jeg og min bekjente har leid av.

Omtrent slik står formuleringen i kontrakten: Leieforholdet starter....xxxx og vil gjelde i 12 måneder fra denne dato hvorpå det så blir avsluttet uten videre beskjed".

Jeg ser også av kontrakten at jeg og min bekjente begge har skrevet under som to juridiske pedsoner med personnummer, ikke som et firma.

Endret av Alex74
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Takk for alle svar!

Men er det sikkert at det er husleieloven som gjelder når det er snakk om fremleie av et kontor, og ikke en boenhet/leilighet?

Husleieloven gjelder "avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag", jf. lovens §1-1. Loven skiller mellom bolig og lokale, men begge deler reguleres av loven. Kontorleie er leie av lokale. Dette faller altså innenfor husleieloven, imidlertid kan store deler av den fravikes ved avtale, jf. §1-2. Ved leie av bolig, kan derimot husleieloven ikke fravikes til skade for leietaker.

Det er noe terminologisk rot her. Normalt kalles trådstarter her fremleier (fremleietaker), svenskene er hovedleier, huseier er utleier. Det spiller for så vidt liten rolle, men det er greit å forstå hverandre.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Ja.

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=129

"Lovens virkeområde er angitt i bestemmelsen i § 1-1. Av denne følger det at loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag. Med husrom forstås i denne sammenheng både bolig og lokaler."

"Utgangspunktet i lovens § 1-2 er at den er ufravikelig ved leie av bolig og fravikelig ved leie av lokale. "

Om ikke dere har avtalt noe spesielt gjelder loven.

Huseier/utleier er ikke en part i saken. Han har så vidt jeg kjenner til fått sine faste betalinger fra fremleier, som jeg og min bekjente har leid av.
Hovedleier: Den som leier fra utleier ("svenskene"). Framleier: Den som leier fra hovedleier (deg).

Jeg har muligens skapt litt rot i tråden når jeg brukte feil ord tidligere (nå redigert)... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...