Buzz76 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Vurderer å anskaffe meg en SSD, men er litt i tvil om dette vil fungere greit på mitt gamle Asus A8N32-SLI hovedkort. Finner heller ingen egen innstilling i BIOS som lar meg sette SATA kontrolleren i ACHI modus. Noen som har prøvd med tilsvarende hardware og er fornøyde? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Du trenger ikke AHCI for å bruke SSD. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Nei, men må du ikke det for å utnytte f.eks ncq? Vil det eventuelt bety kraftig redusert ytelse å kjøre SSD på nForce4? Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 Ingen som har erfaring på dette området? Lenke til kommentar
bertie Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Virker som få har gode råd å gi på dette punktet. Min erfaring er at systemet er mye mer responsivt med SSD-disken. Jeg har ikke AHCI på mitt hovedkort (Asus P5K), og jeg er fornøyd med forbedringen. Har litt småutfordringer, men er absolutt stor forbedring ved start og konfigurering av innstillinger i OS'et. Har desverre ikke mye råd å gi ennå, da jeg er i utprøvingsfasen selv Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Takker iallefall Har ikke fulgt så godt med de siste årene, så jeg var usikker på om ACHI var en gammel funksjon. Men hvis du ikke har det på ditt, er jo dette noe som nylig er kommet. Får vel kjøpe en selv og prøve. Funker det ikke må jeg jo dessverre ha flere leker asap :-p Endret 7. desember 2009 av Buzz76 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 AHCI gir en mye høyere samlet ytelse for en SSD, spesielt Intel sine i X25-M serien som er flinke å bruke køing (NCQ). Her er en benchmark av en X25-M 80 GB Gen 2 i IDE mode: Og her samme disken i AHCI: I denne tråden så finnes det veldig mye kunnskap ang SSD. Vil absolutt anbefale deg å stikke innom denne. Når det gjelder NCQ og ditt hovedkort så sier en FAQ jeg fant på nettet at det skal ditt brikkesett støtte men i manualen til hovedkortet så er det ikke nevn med et ord. Lenke til kommentar
bertie Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Jeg kan nevne at mitt hovedkort støttet dette i gammel bios, men pga. noe rettighets-opplegg så ble det fjernet. Den gamle bios'en støttet ikke min CPU, så uansett hadde det gått dårlig. Ser uansett ut til å fungere greit her, og pc'en er merkbart mer responsiv. Kjører XP enn så lenge. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Takk begge to Nå har jeg fått oppgraderingsdilla iallefall... men det blir vel en SSD først. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Det finnes jo så mye moro til en rimelig penge for tiden så i år har det blitt mange nye deler hjemme. Du kan uansett ikke trå feil med en Intel X25-M 80 eller 160 GB og når du får et nytt hovedkort i hus så vil disken virkelig skinne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå