Gå til innhold

Alle sier at dette er det beste bandet akkurat nå

aarolilja

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Nå handler ikke dette om hverken "punks" eller miljøet rundt dette.Det handler om musikksjangeren punk, og definisjonen på denne.

Wikipedia skriver dette:

Punk rock bands often emulate the bare musical structures and arrangements of 1960s garage rock.[15] Typical punk rock instrumentation includes one or two electric guitars, an electric bass, and a drum kit, along with vocals. Punk rock songs tend to be shorter than those of other popular genres—on the Ramones' debut album, for instance, half of the fourteen tracks are under two minutes long. Most early punk rock songs retained a traditional rock 'n' roll verse-chorus form and 4/4 time signature. However, punk rock bands in the movement's second wave and afterward have often broken from this format.

Punk rock bands often emulate the bare musical structures and arrangements of 1960s garage rock.[15] Typical punk rock instrumentation includes one or two electric guitars, an electric bass, and a drum kit, along with vocals. Punk rock songs tend to be shorter than those of other popular genres—on the Ramones' debut album, for instance, half of the fourteen tracks are under two minutes long. Most early punk rock songs retained a traditional rock 'n' roll verse-chorus form and 4/4 time signature. However, punk rock bands in the movement's second wave and afterward have often broken from this format. In critic Steven Blush's description, "The Sex Pistols were still rock'n'roll...like the craziest version of Chuck Berry. Hardcore was a radical departure from that. It wasn't verse-chorus rock. It dispelled any notion of what songwriting is supposed to be. It's its own form."[16]

Punk rock vocals sometimes sound nasal,[17] and lyrics are often shouted instead of sung in a conventional sense, particularly in hardcore styles.[18] The vocal approach is characterized by a lack of variety; shifts in pitch, volume, or intonational style are relatively infrequent—the Sex Pistols' Johnny Rotten constituting a significant exception.[19] Complicated guitar solos are considered self-indulgent and unnecessary, although basic guitar breaks are common.[20] Guitar parts tend to include highly distorted power chords or barre chords, creating a characteristic sound described by Christgau as a "buzzsaw drone".

Dette er hva som defineres som Punk rock, holdninger eller etikk i miljøet som hører på denne musikken har ingenting med selve definisjonen av sjangeren å gjøre.

Videoen i første post minner egentlig ikke om punk i det hele tatt, heller dårlig fremført post metal/rock med ekstremt irriterende vokal. Studioinnspillingene låter i hvert fall ikke som punk.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Vi diskuterer da ikke miljøet, gjør vi vel?

Ja, post metal/rock, siden jeg ikke kommer på noe bedre definisjon på det jeg mener.

Lenke til kommentar

jo, gjør faktisk det. punk er en bevegelse, ikke bare et lydbilde. bandet i denne debatten går nok ikke under lydbildet punk rock. til gjengjeld går de perfekt under lydbildet emo, som er en form for punk.

du vet forresten at post betyr "etter"? og siden verken rock eller metal er død, så blir det litt merkelig for min del å snakke om post noen-av-delene. uansett er dette bandet så renspikket 90talls emo som du får det, omtrent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jo, vi har det. Jeg reagerte på at du kaller Empire! Empire! punk, siden det ikke samsvarer med definisjonen av sjangeren punk eller punk rock om du vil.

Du må gjerne forklare mer hvorfor emo blir ansett som punk, har musikken noen fellestrekk med punk rocken? Eller er det fordi "punk miljøet" sier at der er slik?

OT:

Jeg vet utmerket godt hva "post" står for, det er likefullt sjangere, sjekk de ut du, før du uttaler deg. De har veldig lite med Rock og annen metall generelt å gjøre, men det gidder jeg ikke holde preken om.

Lenke til kommentar

de er emo. emo er en form for punk. dermed er de et punkeband. logikken er ikke slående umulig å gripe.

hvorfor emo blir ansett som punk? fordi det *er* punk. emo stammer fra hardcore og har klare musikalske trekk fra både hardcore og punk rock. videre er det punk fordi det er laget av punks. er ikke verre. om du ikke hører at Empire! Empire! stammer fra hardcore og punk rock, så burde du iallfall klare å kjenne igjen trekkene på tidligere emoband, om du da i det hele tatt har hørt på 70-talls punk rock.

Lenke til kommentar
dette bandet spiller klassisk 90-talls emo. at du synes det høres ut som "streit popmusikk" er et mysterium for meg. jeg ser ingen likheter med Lady Gaga iallfall. men uansett - popen er ikke et diy-nettverk av punks, og har lite til felles med punkens etikk forøvrig.

Så punk er hva som helst, så lenge det lages av personer som definerer seg selv som "punks", mens pop er Lady GaGa. Greit :p

Lenke til kommentar
Så punk er hva som helst, så lenge det lages av personer som definerer seg selv som "punks", mens pop er Lady GaGa. Greit :p

punkemusikk er musikk som går under de stilistiske trekkene til punkegenrene. de spydige og forøvrig svært dårlige forsøkene du og alle andre her inne gjør på ironi kan dere spare dere for, da det bare oser av et totalfravær av kunnskap om det dere insisterer på å uttale dere om, på tross av at dere har seriøst ingen anelse om noe som helst av det dere på død og live skal snakke om.

Lenke til kommentar

@vel... de fleste.

gawd. at dere ikke forstår hvor søkt det dere påstår er, er helt utrolig for meg. det er som om jeg skulle gå inn i metal-debatten å påstå at Anaal Nathrakh er "streit pop" og at black metal er bare sutremusikk mens ekte metal er hardbarska satanistisk anti-menneske musikk, og så ramse opp Dimmu Borgir og Slipknot som eksempel på ekte metal.

det er nøyaktig det dere gjør her, bare med punken. utrolig. ufattelig, faktisk. jeg har ikke ord for hvor fjollete det hele er. om dere ikke har hørt såpass som tja... i det aller minste Rites of Spring og Antioch Arrow, så hvorfor snakker dere om emo da? når dere åpenbart har ikke hørt noe som helst av det. geez.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
Du evner ikke å ta til deg det som skrives i tråden. Det gjør ikke en stein heller. Dermed er du en stein.

Heldigvis (for alle som bor et sted der det finnes stein i naturen), putter ikke steiner fingrene i ørene og sier "nanananna, jeg har rett, emo er punk, NANANANANANANANA jeg har rett og emo er punk, NANANANANANANANA! Jeg gidder ikke lese det du siterer, men insisterer på å komme med min definisjon om og om igjen NANANANANA! helt uten å kunne finne noe som helst som støtter mitt syn NANANANAN! emo er punk! NANANANA!" Det hadde jo virkelig blitt slitsomt.

Sutrete wannabe-suicidals er så fantastisk lite punk som du kan få det. At emo som musikksjanger har sitt utspring blant annet i hardcore punk, betyr faktisk ikke at emo=punk. Det er en egen sjanger - ikke en subsjanger. Mye av det man kanskje vil plassere under emo-sjangeren har langt mer til felles med indie(rock) en punk. Eksempelvis studio-låten du postet på første side.

Lenke til kommentar
Nei, å sette noe på spissen er jo helt ukjent, selvfølgelig.

Jeg vet i hvert fall at låten du postet på førstesiden i denne tråden ikke er punk. (:

du har enda til gode å vise at du vet noe som helst om emo, så jeg gidder ikke ta noe du skriver seriøst. du unngår å nevne tre emoband, som jeg hinta til at du ikke ville klare. du unngår også å nevne noe som helst om emo, annet enn at det "ikke er punk" osv. du har rett og slett ingen cred. foreslår at du leser litt om emo, og ikke minst at du hører på litt emo før du uttaler deg om det.

Lenke til kommentar

åisann, i denne tråden har det skjedd masse rart. jeg er ikke enig i at empire! empire! er det beste bandet akkurat nu, men de er definitivt et veldig bra band. og blant venner og kjente som er interessert i samme type musikk som meg (blant annet punk, hardcore og emo), har jeg hørt uttalelser om at e! e! er det beste bandet for øyeblikket. at folk her på forumet ikke forelsket seg i dette bandet, er for meg ikke en overraskelse. jeg tror ikke det er på dette forumet man finner flest folk som er interessert i punk/hardcore/emo.

og når jeg skriver emo, så skriver jeg om den (brede) sjangeren som oppstod i punkemiljøet i DC på 80-tallet. før dere uttaler dere om noe som helst, burde dere i det minste vite hva Revolution Summer er. emo er ikke sutremusikk, og for all del ikke tro at når det i denne tråden snakkes om emo og Rites of Spring, snakkes det om det som en del folk tror er emo i dag, for eksempel band som My Chemical Romance, The Used og Dashboard Confessional.

emo og hardcore er punk. empire! empire! er emo.

Lenke til kommentar
du har enda til gode å vise at du vet noe som helst om emo, så jeg gidder ikke ta noe du skriver seriøst. du unngår å nevne tre emoband, som jeg hinta til at du ikke ville klare. du unngår også å nevne noe som helst om emo, annet enn at det "ikke er punk" osv. du har rett og slett ingen cred. foreslår at du leser litt om emo, og ikke minst at du hører på litt emo før du uttaler deg om det.
Ja, for det beviser jo at jeg har tilgang til internett - det er mye vits i. Jeg har heller aldri hevdet å ha kunnskap om emo-sjangeren. Jeg har påpekt at låten du postet ikke er punk - og det er den heller ikke. Du kan godt få klassifisere den som emo for min del, men den er langt mer indie (av den myke sorten) enn punk.

At du mener du kjenner bedre til emo-sjangeren enn meg gir deg faktisk ingen enerett til å definere hva som er punk.

red: forøvrig er jeg veldig klar over at emo absolutt ikke=sutremusikk, men den låten postet her var mer crybaby en punk.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

du viser heller ingen spesielle kunnskaper om punk generelt i dine poster. emo er en form for punk, noe du nekter for, og kaller det suicidal sutremusikk. det er dermed åpenbart at du ikke vet noe som helst om punk overhodet, og følgelig ganske uinteressant å ta deg seriøst før du viser noen tegn til at du vet hva du snakker om.

hør her, jeg skjønner dette. det er sent på lørdagskvelden. du har ikke så mye å gjøre. du sitter på Internett. du er uenig med noen. selvfølgelig *må* du ha rett. jeg skjønner dilemmaet. men du må jo fatte å begripe at du tar deg vann over hodet når du skal krangle på noe du åpenbart ikke vet noe som helst om! dette blir bare for dumt, hehe.

hør heller på litt emo du.

edit:

forøvrig ser jeg at du har redigert posten din for å nevne at du vet at emo ikke er sutremusikk, men det er jo det du sier flere ganger over her.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
forøvrig ser jeg at du har redigert posten din for å nevne at du vet at emo ikke er sutremusikk, men det er jo det du sier flere ganger over her.
Ja, for den låten du postet på førstesiden var mer "sutremusikk" enn punk. Så lenge du bruker "emo" om noe som helst, må du regne med at folk bruker "sutre" eller "whine" i mer eller mindre grad". Ikke skyt meg, skyt wannabeesene som er

At noe emo også er innenfor sjanger"grensene" til punk, betyr ikke at emo er punk. Jeg har kanskje vørt litt kras, og litt vel påståelig, men er det en av oss som har hatt størst tendenser til å putte fingrene i ørene dine og gjenta deg selv, så er det deg (en heeeelt objektiv vurdering, selvfølgelig).

Som du kanskje har lagt merke til, har flertallet i denne tråden vært enig i at dette ikke er punk. I et landskap der det er umulig å sette helt eksakte grenser, bør det i seg selv være et tegn på at du burde være langt mindre selvsikker.

Siden du hevder god kjennskap til emo-sjangeren, og dermed sikkert har hørt på/hører på flere tidligere emo-band som hadde sitt utspring direkte fra hardcore (og muligens også en del hardcore), må du vel kunne være enig i at den studiolåten du postet på forsiden er langt mer lik indie enn den er hardcore? At sangen fortsatt kan være emo, fordi emo har både hardcore og indie i miksen, gjør den ikke noe mer punk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...