Tabris Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Hun er 12 år gammel, det er mange år siden hun sluttet å spise av kattenes skål når vi er er der. Lenke til kommentar
probin Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Fordi kattenes matskåler står fremme hele tiden. Hun får bare mat en gang i døgnet. Og? Kan jo hende at hunden din faktisk er sulten. en mulighet man kan gjøre er: hver gang hunden spiser av katteskålen, så tar dere frem hundens egen skål med dens mat og gir den til hunden og roser hunden når den spiser av sin egen skål. Men selvfølgelig, alle skal få gjøre som dem vil. =) ooOO.. den var smart!!! takk! den skal jeg ta med meg videre! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 en mulighet man kan gjøre er: hver gang hunden spiser av katteskålen, så tar dere frem hundens egen skål med dens mat og gir den til hunden og roser hunden når den spiser av sin egen skål. Når jeg tenker meg litt om, så høres denne metoden ut som om man gir en belønning til hunden for at den spiser av katteskålen. Det hunden jo lærer her er at det å spise av katteskålen fører til at den får god mat. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 8. januar 2010 Del Skrevet 8. januar 2010 Når jeg tenker meg litt om, så høres denne metoden ut som om man gir en belønning til hunden for at den spiser av katteskålen. Det hunden jo lærer her er at det å spise av katteskålen fører til at den får god mat. En hund lever nok i nået og forbinder belønning og straff direkte, slik at den skjønner at når den spiser av sin skål så blir den belønnet med ros. ergo så vil den forbinde dette med den skålen, ikke at den får sin egen mat når den går til kattematen. Men jeg ser tankegangen =) og det er derfor jeg skrev at det er en mulighet av flere løsninger =). Blir vel litt det samme som å kurere tyggemani. En annen løsning er jo å gjøre katteskålen utilgjengelig for hunden, katter er jo flinkere til å komme seg steder enn hundene er, så f.eks å flytte skålen et høyt sted hvor hunden ikke når er jo en enkel løsning også, f.eks oppå kjøleskapet? Selv om det kanskje ser litt middelaldersk ut =) Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2010 Jo, men som sagt - det er mange år siden jeg lærte hunden å ikke røre kattematen, så det er ikke lenger et problem. Og jeg må innrømme at jeg for min del ikke ser det problematisk å lære inn slike ting ved hjelp av et "Nei!". Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (Beklager, men jeg måtte dra opp denne gamle tråden...). -Hunder kan lære seg det meste! (les: blindehunder og søkehunder.) Jeg har hatt "blindehund" (som heter førerhund - det er ikke hunden som er blind) i 11 år, og de kan ikke så mye. Hunden svinger til venstre når jeg sier venstre fordi den da vet at den får ros og en godbit. Den vet at den skal stoppe for kanter fordi den får ros og godbit. Når man skal lære hunden å se på glede med førerhundselen, tar trenerne ofte med seg hundene i skogen, med sele på, og deretter slipper de fri uten sele. På denne måten blir det positivt å ha sele på, for da skjer det noe gøy. Noen hunder reagerer litt på selen. Den er stiv og har et håndtak på ryggen. Hunden lærer å stikke hodet inn i selen fordi den vet at den får ros og godbit når selen er på. Jeg leste i en litt eldre hundebok, at hunder var nødt til å se forskjell på rødt og grønt siden "blindehunder" kunne bedømme når den kunne krysse gaten. Noe så vanvittig vrøvl. Hunden kan ikke menneskers trafikkregler og den ser ikke på bilen som en farlig gjenstand. Det er jeg som bruker som må vite når jeg kan krysse veien. Om det ikke er lyd i lyskrysset, må jeg lytte til paralelltrafikken. Når trafikken ved siden av meg kjører, kan jeg gå. Når trafikken ved siden av meg kjører, kan jeg gå. Det er alltid jeg som sier til hunden når den kan krysse gaten. Mer komplisert er det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå