Br?stopp Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hei fokens! Jeg har en Fujitsu Siemns Amilo 1526 som det sitter en splitter ny Samsung SATA disk i. Jeg har installert Windows 7 beta på denne. Nå vil jeg fjerne Win7, og installerere min lovlige XP pro. Setter BIOS i first priority på CD IDE, og den maler igjennom hele prosedyren, helt til jeg forvent at det kommer opp et bilde som spør om jeg vil slette , installerer, reparere osv. Etter 5 ganger nå så gir jeg snart opp. Maskinen melder om at det ikke finnes noen hardisk i maskinen(!). Jeg har original recoverydisk, men den ignorer den, og starter win7 helt ut problemer (og Win7 funker uten problemer), og etter hva den selv mener, uten harddisk I maskinen sitter det 2 harddisker en som heter Lokal © og en som heter (D). Hvor denne "D" disken befinner seg vet jeg ikk. Så ikke noe til, den når jeg monterte den nye disken. I enhetsbehandlingen heter den WDC WD12 SCSI. Tilbake tilproblemet: Hvorfor får jeg ikke formatert disken, når Win7 spiller som ei kule? Takker for svar Endret 2. desember 2009 av BråStopp Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Dette finnes mange tilsvarende innlegg her på forumet. Problemet er at diskkontroller på nyere laptop står i AHCI mode, og da er det ingen driver på XP CD'en. Den enkleste løsningen er å slå av AHCI i BIOS. Det du kaller '2 harddisker' er antagelig bare 2 partisjoner på samme disk. Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Hei fokens!Jeg har en Fujitsu Siemns Amilo 1526 som det sitter en splitter ny Samsung SATA disk i. Jeg har installert Windows 7 beta på denne. Nå vil jeg fjerne Win7, og installerere min lovlige XP pro. Setter BIOS i first priority på CD IDE, og den maler igjennom hele prosedyren, helt til jeg forvent at det kommer opp et bilde som spør om jeg vil slette , installerer, reparere osv. Etter 5 ganger nå så gir jeg snart opp. Maskinen melder om at det ikke finnes noen hardisk i maskinen(!). Jeg har original recoverydisk, men den ignorer den, og starter win7 helt ut problemer (og Win7 funker uten problemer), og etter hva den selv mener, uten harddisk I maskinen sitter det 2 harddisker en som heter Lokal © og en som heter (D). Hvor denne "D" disken befinner seg vet jeg ikk. Så ikke noe til, den når jeg monterte den nye disken. I enhetsbehandlingen heter den WDC WD12 SCSI. Tilbake tilproblemet: Hvorfor får jeg ikke formatert disken, når Win7 spiller som ei kule? Takker for svar Hei Hårek! Den kom kjapt. Skal prøve dette hvis denne AHCI mode finnes i Biosen. Den andre disken er som du ser en WD, og innholdt masse filmer og annet. De burde overhodet ikke vært der etter diskbytte. det er fysisk umulig. Jeg forsøker oppskriften din og gir deg tilbakemelding om ort tid. Hilsen Paal Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Dette finnes mange tilsvarende innlegg her på forumet. Problemet er at diskkontroller på nyere laptop står i AHCI mode, og da er det ingen driver på XP CD'en.Den enkleste løsningen er å slå av AHCI i BIOS. Det du kaller '2 harddisker' er antagelig bare 2 partisjoner på samme disk. I BIOS fant jeg ikke noe som heter AHCI, hvis ikke dette er forkortelse du bruker. Prøver nå å kjøre recoverydisken, fra Fujitsu, men den maser om gjenoppretting av XP, som aldri har vært installert på den nye diske, Kun Win7. Spøker det,eller har jeg tørna? Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Eneste medisinen som hjalp var å kjøre origianl Recovery CD`n. Det er riktignok en home versjon. Sitter med en original XP Pro, er det bare å installere denne oppå Home versjonen når denne omsider er ferdig? Skjønner det at jeg har vært borte fra installasjoner en god stund. Fint om noen kan svare meg på dette med XP pro i forhold til Home. Takker Hårek så langt. Lenke til kommentar
SantaClaws Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Eneste medisinen som hjalp var å kjøre origianl Recovery CD`n. Det er riktignok en home versjon. Sitter med en original XP Pro, er det bare å installere denne oppå Home versjonen når denne omsider er ferdig? Skjønner det at jeg har vært borte fra installasjoner en god stund. Fint om noen kan svare meg på dette med XP pro i forhold til Home. Takker Hårek så langt. Hvilken laptop har du ? Hva slags erfaring har du ? Du kan slipstreame driver til disk kontroller\chipset direkte på en brent XP plate.. På en pc der windows kjører gjør følgende: Last ned : http://www.nliteos.com/download.html Kopier innholdet på XP cd plata di over til f.eks C:\winxpcd Følg instruksene til nLite, til du kommer til "locating the windows installation", velg c:\winxpcd Klikk på "tabben" det står drivers, og der det står bootable cd, klikk så neste. Her skal du legge til driver til hdd kontroller, og/eller chipset, driveren må være en "INF installation", dvs "floppy" driver. kan ikke være en driver med en .exe fil. Hvis det finnes en .zip verson av drivern, må du laste ned den. Oftest finner du ikke slike drivere på hjemmesiden til laptop produsenten, men du må laste ned "universal" driver fra produsenten av chipset\hdd kontroller. Hvis du ikke finner en slik driver, eller er usikker hvilken driver du skal ha, bare si meg navn\modellnr på laptopen, så skal jeg finne rett driver\drivere til deg. Etter å ha valgt driver, velg "multiple driver folder" - og bla deg fram til der du har pakka ut driveren til hdd kontrolleren. Klikk på katalogen du netopp valgte i lista som nå dukker opp. Velg nå "regular pnp driver" Legg nå eventuellt til chipset driveren. Klikk neste, og så start the process. Klikk neste. Putt inn en tom cd\dvd, vent til programmet har funnet den. Velg "Direct burn" øverst til venstre.. Klikk ruta "Verify", klikk så på burn, og vent til data verification er ferdig. Putt plata i laptoppen, og XP skal installeres uten problemer. Ikke nøl med å spørre hvis du lurer på noe. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Mine laptoper er også Amilo-maskiner, og begge har AHCI under Advanced > Internal Device Config Recovery-cd har denne driveren, så du kunne kanskje forsøkt å swappe skive etter boot? Aldri prøvd det sjøl da min recovery er Business-versjon... Lenke til kommentar
SantaClaws Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Glem det. feil post Endret 2. desember 2009 av SantaClaws Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Mulig AHCI ikke er nevnt direkte: You can turn on the SATA compatibility mode in SATA settings in BIOS Setup. http://si1520.blogspot.com/2007/08/how-to-...p-on-amilo.html Lenke til kommentar
SantaClaws Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_nf4_...6_11.09_uk.html Her er rett driver.. Når den er lasta ned, høyreklikk på fila, og velg pakk ut\extract. Eventuelly last ned å installer z-zip.. Høyreklikk på fila og velg extract here. Åpne n-lite, når du skal velge driver katalog, bla deg fram til \8.26_11.09_nforce_winxp_international\MCP51\IDE\WinXP\sata_ide Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Maskinen er en Amilo IX1526 hvis jeg ikke husker helt feil. Jeg kom meg ikke inn på nettet engang, og måtte vi en annen maskin aste ned en drøss med drivere. Jeg installerte XP pro update, med serienummer og det hele. Maskinen jobbet i 15-20 minutter og reootet, men windows Home var der likevel. Dette har kanskje noe med at jeg ikke har fått tilgang på nettet. Prøver om noe timer, og gir tilbakelyd om resultatet. Takk alle som har bidratt så langt. Ha en fin dag. Paal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå