Gå til innhold

Mastergraden kan bli utvannet.

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge de nyeste statistikkene jeg fant på nav.no(feb 09), har selv de med bare bachelor kun halvparten så høy ledighet som de med bare videregående utdanning. De med master og mer har selvsakt enda lavere.

Industriarbeidsplassene vil forsvinne mer og mer, så høyre kompetanse jevnt over vil bli nødvendig. Hva er problemet igrunn? Hvilket poeng prøver du å fremme?

Dette er da gode nyheter for de fleste, inkludert nasjonalister?

Lenke til kommentar
Ifølge de nyeste statistikkene jeg fant på nav.no(feb 09), har selv de med bare bachelor kun halvparten så høy ledighet som de med bare videregående utdanning. De med master og mer har selvsakt enda lavere.

Industriarbeidsplassene vil forsvinne mer og mer, så høyre kompetanse jevnt over vil bli nødvendig. Hva er problemet igrunn? Hvilket poeng prøver du å fremme?

Dette er da gode nyheter for de fleste, inkludert nasjonalister?

Det stemmer at jeg er nasjonalist, ja.

Men akkurat her tenker mer på om det er rett kompetanse alle disse innehar? Er det innen realfag og er det på et nivå som gjør at vi kan konkurrerere med Kina, USA, Japan og India?

Lenke til kommentar

Jeg stiller heller spørsmål om hva arbeidslivet i Norge egentlig er ute etter.

På den ene siden står det i avisa at man "må" ha mastergrad for å få jobb. Men på den andre siden leser man om folk med diplomer fra mye bedre skoler i utlandet ikke får jobb i Norge. Tror heller at det er noe alvorlig galt med arbeidsgiverne. Man ville gjerne trodd at det var stas å ansette en som har gått på Yale University, men da hører man at man er "overkvalifisert" eller man blir oversett fordi man ikke har et norsk navn. Men har man gått på en norsk skole, så "må" man ha en mastergrad for å få jobb (ifølge linken). :fun::dremel:

Lenke til kommentar

Cirka en av fire i Norge har høyere utdannelse (mot en av tre i USA), mens kun en av tjue har mastergrad eller høyere.

Problemet ligger i at bachelorgraden i stor grad bare har blitt en faglig fordypning, mens du må inn på mastergrad for å få uavhengig arbeid. Det er uheldig, når man vet at arbeidsmarkedet liker mennesker som kan arbeide selvstendig.

Flere bachelorgrader bør ha en integrert bacheloroppgave. Bachelorgraden i seg selv bør bli mindre "utdanningskvern" og tilby mer selvstendig arbeid.

Lenke til kommentar
Cirka en av fire i Norge har høyere utdannelse (mot en av tre i USA), mens kun en av tjue har mastergrad eller høyere.

Problemet ligger i at bachelorgraden i stor grad bare har blitt en faglig fordypning, mens du må inn på mastergrad for å få uavhengig arbeid. Det er uheldig, når man vet at arbeidsmarkedet liker mennesker som kan arbeide selvstendig.

Flere bachelorgrader bør ha en integrert bacheloroppgave. Bachelorgraden i seg selv bør bli mindre "utdanningskvern" og tilby mer selvstendig arbeid.

Du sier noe. Jeg har ikke erfaring med høyere utdanning selv, ettersom jeg er alt for ung, men det er noe jeg følger med på. Jeg har fått et inntrykk av at studiene er for teoretiske, da spesielt bachelorgraden. Er det tilfellet?

Lenke til kommentar
Du sier noe. Jeg har ikke erfaring med høyere utdanning selv, ettersom jeg er alt for ung, men det er noe jeg følger med på. Jeg har fått et inntrykk av at studiene er for teoretiske, da spesielt bachelorgraden. Er det tilfellet?

Høyere utdanning er teoretisk av natur, men jeg mener ikke at den er for teoretisk. Vi ligger i en fase der flere vil ta høyere utdanning -- og flere faller da gjennom fordi de ikke er forberedt på eller "bygd for" teoretiske studier. Det betyr ikke at man skal endre studiene til å bli mer praktisk rettet. Det tar allerede mange år å få det teoretiske grunnlaget for det man studerer. Skal man så fjerne deler av teorien, eller forlenge studiene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...