osmano Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hei PC'n min gikk i svart. Etter konferering med HP via mail, konkluderte vi med at skjermkortet var gått og at jeg desverre måtte bytte hovedkort. Er det riktig at hovedkortet må byttes når skjermkortet har gått.....? Hvis det er riktig, kan jeg gjøre det selv eller risikerer jeg å ødelegge maskina? Er ikke så veldig erfaren med å skifte komponenter i bærbar for å si det mildt. Grunnen til at jeg spør er at jeg har sjekka hva det vil koste meg å få det gjort av Infocare. De skal ha 1000,- pr time + frakt og deler. Dette synes jeg blir veldig dyrt. Hovedkortet i seg selv koster jo 1200 +.... Altså det jeg trenger å få tips/råd om. - Hvilket hovedkort trenger jeg? Jeg har googla men ikke fått noen klar oppfatning av hva HP Pav. TX2010eo kan bruke. - kan jeg gjøre dette selv? Takk på forhånd for alle gode tips og svar. Lenke til kommentar
SuperWay Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) OK, slettet det jeg skrev her etter omtanke på saken. Er det integrert skjermkort du har så ja, da må du bytte hovedkortet. Er det ikke integrert så nei, da trenger du bare nytt skjermkort. Lurer også på hvordan dere kom frem til den konklusjon at det er hovedkortet som er gått? Er det bærbar det er snakk om? Da vil jeg egentlig foreslå å sende inn til reparasjon. Bytte hovedkort i bærbar er ingen lek. Ganske slitsomt men ikke umulig. Massevis av skruer og upraktiske løsninger. Endret 2. desember 2009 av SuperWay Lenke til kommentar
007CD Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Nå må du ikke lese deg blindt på bytte HK guider osv for desktop, for på bærbare er det helt andre boller. GPUene (Skjermkort) her er en separat brikke ja i motsettning til stasjonære... MEN! Disse er LODDET fast i hovedkortet under produksjon så her må hele HKet byttes, og det å vurdere å lodde på en ny er ikke å anbefale, vi snakker her over 1000 pinner og ren umulighet å få kjøpt en løs GPU. Så da må hele HKet byttes, og det kan jeg med en gang si er en helvetes jobb på en bærbar, hele skiten må demonteres, kablene er ørsmå og ett dusin med skruer, i tillegg er det ingen standard på HVORDAN en maskin skal bygges opp slik som for stasjonære (Les ATX standarden, wikipedia den om du vil vite mer) Etter hva jeg ser så lønner det seg heller å kjøpe en ny maskin, spesielt siden du har en hundgammel GeForce 6 GPU, men du kan forsøke å finne nytt HK via Ebay for eksempel, er noen som selger slike sære deler der også for de som vil eksperimentere. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvis du ikke har byttet hovedkort i bærbar før så er det endel arbeid. Viktigste å passe på er at du ikke brekker noen ledere i flatkabler som skal kobles fra, at alle kjøleelementer strammes på plass med passe trykk og i riktig rekkefølge på skruene, og at hovedkortet sitter riktig plassert. OG passe på statisk elektrisitet. Hvilket kort du skal ha finner du ut ved å ta ut ram brikkene og lese på klisterlappen på hovedkortet under rammen riktig produkt id. Står et langt tall - 001 vanligvis ( slutter med bindestrek og 001). F.eks. 430180-001 for Pavilion DV8324EA. Skal finnes en guide på HP sin hjemmeside for demontering av hovedkort men har glemt linken. søk på dette på f.eks, www.eet.no eller ebay.com. ( Må lage deg konto på eet først, men der får du orginal kort ). På ebay er det mest "refurbished" kina kort ( Selv om det står US saler). Disse kina kortene kan av og til være vriene å få liv i selv om de er ok. Beste er å sjekke hva prisen på orginal kort er og så vurdere det opp mot hva en ny PC koster. Du får jo en ok PC med 250 gb harddisk, 3 Gb Ram og W7 HP fra 3900 i dag. Har selv rundetid på 15 min på et slikt kort, men så har det blitt noen stk gjennom årene + har verktøy for det. Kunne vært intressant og hørt hva som virker og ikke virker på PC'en ? Slik at det ikke er så dumt som en gåen kabel/bryter eller strømadapter. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Takk for raske svar. Det ser ut som om jeg må revurdere min "ville" plan om å gjøre dette selv. Vel, vel...et skudd i blinde Kunne vært intressant og hørt hva som virker og ikke virker på PC'en ? Slik at det ikke er så dumt som en gåen kabel/bryter eller strømadapter. Den slår seg på som vanlig. Alle lys kommer på. Skjermen responderer ikke i det hele tatt. har prøvd å koble til ekstern skjerm uten resultat. Jeg fikk denne sjekklisten fra HP: For og utelukke at evt. maskinvaren har hengt seg opp, kan du gjøre en tilbakestilling av maskinvaren: Skru av pc, koble fra laderen, ta ut batteriet, hold inne på-knappen i 30 sekunder (uten noen form for strøm tilkoblet), slipp knappen, koble til laderen, prøv å starte maskinen som normalt. Noen forandringer? For og finne ut om dette er skjermkort eller lcd skjerm som er problemet, kan jeg anbefale deg å teste og koble til en ekstern skjerm. Når du har koblet til den eksterne skjermen, kan du restarte maskinen, og deretter trykke tastekombinasjonen Fn+F4, for og bytte bilde fra den ene skjermen til den andre. Får du ikke noe, eller et ikke normalt bilde her, er det skjermkortet som er problemet. Dersom du får bilde på den eksterne skjermen, er det selve lcd skjermen som er defekt. Er det skjermkortet som er problemet, må nok desverre hovedkortet skiftes ut. Jeg prøvde dette uten resultat. Hvis du har noen andre forslag tar jeg mot de med takk men, ser vel for meg at jeg må kjøpe meg ny bærbar......tja...hvorfor ikke.... Takk igjen for god respons. Jeg har jo erfart at det finnes ekstremt mye spisskompetanse på disse sidene. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 På de fleste HP hovedkort er det noen kortsluttningspunkter nær Bios batteriet. Går an å prøve å kortslutte disse med et flatskrujern. Da resettes bios ordentlig. Den dere "holde strømknappen inne" Prosedyren virker ikke alltid så godt. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 På de fleste HP hovedkort er det noen kortsluttningspunkter nær Bios batteriet. Går an å prøve å kortslutte disse med et flatskrujern. Da resettes bios ordentlig. Den dere "holde strømknappen inne" Prosedyren virker ikke alltid så godt. Hvordan ser det ut der jeg skal kortslutte? Kan du beskrive litt nærmere hva jeg skal se etter? Ikke så mye å tape på å prøve..... Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dette finnes ikke på bærbare, er dog bare til å ta ut batteri og strømadapter, for så å ta ut det interne batteriet. Kan dog gi deg en god pris på bytte av hovedkortet om ønskelig. Just give me a PM... Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 På de fleste HP hovedkort er det noen kortsluttningspunkter nær Bios batteriet. Går an å prøve å kortslutte disse med et flatskrujern. Da resettes bios ordentlig. Den dere "holde strømknappen inne" Prosedyren virker ikke alltid så godt. Hvordan ser det ut der jeg skal kortslutte? Kan du beskrive litt nærmere hva jeg skal se etter? Ikke så mye å tape på å prøve..... Batteriet er limt på en flate som det er tegnet en "omkrets" rundt. I den ene enden av denne flaten er det 3 loddepunkt. De tre som skal kortsluttes. Vet ikke i farta om det er på ditt kort. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Mener å huske at på TX-serien, som med mange andre HP-hovedkort, er batteriet festet med 2-pins kabel (+ og - fra batteriet og ned på hovedkortet). Selve batteriet ligger i et blått gummiomslag, enten undet tastatur eller et av dekslene under. Endret 4. desember 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Hvor gammel er maskinen ? Lenke til kommentar
osmano Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Hvor gammel er maskinen ? Jeg kjøpte den februar 2008. Da hadde denne modellen nettopp kommet på markedet i Norge. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvor gammel er maskinen ? Jeg kjøpte den februar 2008. Da hadde denne modellen nettopp kommet på markedet i Norge. Reklamer den. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Enig med siste post, forutsatt at dette var et privat/forbruker kjøp, som dekkes av forbrukerkjøpsloven, så kan du reklamere til selger. Og denne maskinen er så ny at det kanskje også vil være garanti-tid igjen på den (2 år?) Uansett, så burde du ha en klar mulighet til å få ordnet dette uten utgifter for deg. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 HP Pavilion har garantitid på 1 år, med mindre man kjøper utvidet CarePack. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Takk for tips! Det er bare 1 års garanti på den. Jeg har sendt reklamasjon i henhold til kjøpsloven. Så får vi se. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Håper du refererte til Forbrukerkjøpsloven og ikke Kjøpsloven... Lenke til kommentar
osmano Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Håper du refererte til Forbrukerkjøpsloven og ikke Kjøpsloven... Ja, en liten glipp der Jeg brukte brev-malen fra forbrukerportalen. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 8. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2010 Har nå fått tilbake PC'n fra PCExpress. Det var et godt råd å sende den inn til reklamasjon. PcExpress skal ha ros for god service og oppfølging. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå