Gå til innhold

Hjelp til styrketrening

benfa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke basisøvelser burde jeg kjøre? Benkpress og knebøy? Også lurer jeg på hvordan jeg burde trene for å få markerte muskler. Er ikke noe gunstig for meg å øke vekt så mye akkuratt nå. Driver jo som sagt med taekwondo, deltar i vektklasser under stevner, så ønsker ikke å få store muskler som øker vekten, men ønsker mindre markerte muskler som er kraftige.

Lenke til kommentar

I linken står øvelsene, inkl baseøvelsene.

Markerte muskler betyr lav fettprosent.

Da trener du det samme, men spiser 500kcal mindre en du bruker pr dag.

Det vil opprettholde massen samt redusere fettprosenten = mer markert.

Det er ca ett måltid mindre en nå.

For å ikke miste mengde mat kan det lønne seg å endre på råvarene.

Lenke til kommentar

Reps sier seg selv, dermed ingen fasit.

Vektene er lettere i begynnensen da blir det flere rep eller sett, VS slutten.

5x5 er for masse, høyere vekt og færre rep er primært for styrke.

Hvorfor tenke så mye på det? Det er ikke sånn at du ikke vokse rpå trening pga du løftet feil rep.

I ryp er det slik

Uke 1 -15rep

Uke 2 -10rep

Uke 3 -10rep

Uke 4 -5rep

Uke 5 -5rep

Uke 6 -5rep

Så kan man øke settene så det blir like mange totale rep.

5x5 sier seg selv 5 rep 5 sett på alt.

Man kan ikke si at 8 rep er best, for man må øke vektene og da kan man ikke ta 8 rep.

Myoreps forklarer hva som skjer.

Pausen mellom settene vil også telle.

8 rep 1min pause 8 rep

8 rep 5sek pause 8 rep

To helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor tenke så mye på det? Det er ikke sånn at du ikke vokse rpå trening pga du løftet feil rep.

har jo ikke noe lyst til å vokse, vil bli sterkere uten å vokse

(quoten ble fucked ...)

Endret av benfa
Lenke til kommentar
har jo ikke noe lyst til å vokse, vil bli sterkere uten å vokse

(quoten ble fucked ...)

Det blir litt vanskelig. Fr å bli sterkere må du ligge i kalori overskudd (correct me if im wrong), og for å vokse (legge på deg) må du være i kalori overskudd.

Lenke til kommentar

Ja er helt klar over at dette høres moldbo ut, men ja jeg har ikke tenkt å vokse å bli tung. Og ja jeg er litt spinkel i forhold til høyde, men jeg lever for taekwondo, å det er nå jeg har muligheten til å bli en god utøver. Denne wannabe styrketreningen jeg skal drive med, er ikke no som er langvarig, skal bare trene meg opp til den maskimale vekta jeg kan ha i forhold til tkd. Se for deg at siden du er litt tynnere enn de andre som du konkurerer mot, så blir du derimot høyere, de er ca 10 cm lavere enn deg selv. Da er det ikke no problem å sparke denne (disse) personen (e) i hodet, hvor hodespark er de sparkene som gir mest poeng.

det er greia. Noen som i det hele tatt kan gi meg noen tips ut i fra dette? :p

Endret av benfa
Lenke til kommentar

Du må ikke tro at du blir like stor som en bodybuilder på 1 år. Så lenge du holder på med wannabe styrketrening som du selv sier gjør vel det ingenting om du går opp noen par kg. Du kan jo alltids gå ned igjen hvis du føler for det.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Selv om du vil prioritere styrke og ikke masse så henger de to sammen.

Du kan trene i 90-100% 1RM området på forskjellige styrkeprogram men du vil øke muskelmassen også. Bare ikke i samme grad.

Dette kan være 3kg isteden for 4kg på år osv, det er ikke store forskjeller.

Som skrevet over så må du ha et kcalpverskudd for å bli sterkere, det samme som du må for å bli større.

Bygge masse tar lang tid, det er ingen grunn til å være redd for å legge på seg formye kjøtt.

Som også skrevet over og som jeg sa tidligere, du er under din idealvekt så for deg er det bare å trene og forsøke å gå opp i vekt med muskelmasse til du veier min 10kg til uansett målsettning.

Da vil du være i en bra vekt og du vil være sterkere.

Vinn vinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...