Gå til innhold

Når kommer det DSLR med autofokus i videoopptak?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke langt ifra å kjøpe mitt første DSLR kamera og siden videoopptak har vært viktig i mine forrige kameraer, har jeg også lyst å ha en brukbar videofunksjon på mitt neste kamera. Jeg har blitt anbefalt D5000 og 500D til mitt bruk, men etter og testet videofunksjonen til D90 (samme som i D5000?) ble jeg skuffet over hvor lett det var å få dårlige resultater pga den manuelle fokusen. Derfor lurer jeg på om noen vet når det kommer et DSLR som bruker autofokus under filming? Siden jeg aldri har hatt et DSLR før så er det rundt 6000kr jeg ser for meg maks beløpet jeg vil bruke, altså det samme som D5000 og 500D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Panasonic GH1 er ikke speilrefleks.

Det er ingen av de andre heller når man filmer, men på GH1 kan du filme med søkeren om du ønsker det.

Autofokus under filming er en enkel sak, og som dere sier kommer det sikkert snart på de vanlige kameraene. Men, det er nødvendigvis ikke der utfordringen ligger. Panasonics 14-140 har lydløs og kontinuerlig variabel blendermekanisme. Det tar nok lenger tid før man får noe tilsvarende på andre kamerasystemer, med mindre noen bestemmer seg for å virkelig satse på dette.

Endret av Cax
Lenke til kommentar
Panasonic GH1 er ikke speilrefleks.

Det er ingen av de andre heller når man filmer, men på GH1 kan du filme med søkeren om du ønsker det.

Autofokus under filming er en enkel sak, og som dere sier kommer det sikkert snart på de vanlige kameraene. Men, det er nødvendigvis ikke der utfordringen ligger. Panasonics 14-140 har lydløs og kontinuerlig variabel blendermekanisme. Det tar nok lenger tid før man får noe tilsvarende på andre kamerasystemer, med mindre noen bestemmer seg for å virkelig satse på dette.

?? Jo,samtlige speilreflekskameraer som kan filme "gjør dette som speilrefleks"!

500D og 7D f.eks. setter speilet opp permanent når man er i filmmodus.

Då går lyset nøyaktig samme vei som når man tar bilder.

Man kan ikke bruke søkeren når speilet står oppe, men det gjelder vel

for alle speilrefleks, skulle jeg tro.

Tror ikke noen andre kameraer "endrer seg" når man filmer heller.

Eneste fordel jeg kan se ved å bruke søkeren, og ikke skjermen er at

man kan spare batteri.

På den andre siden er det mye lettere/bedre å se på kvalitet osv. når

man bruker skjermen/LiveView. Man får da også ett bedre overblikk rundt

det man filmer, så man kan "planlegge" bedre også iforhold til panorering,

zooming osv.

Autofokusen på 7D er laangt bedre enn på 500D, men det hender fortsatt at man må

justere litt manuelt, så forbedring på dette tas i mot med takk! :-)

(Man må trykke på fokusknapp hver gang man vil at kameraet skal sette autofokus

på nytt på disse.)

Kontinuerlig autofokus(følgefokus) har ikke jeg hørt om at noen speilreflekser

har, og når dette kommer i kombinasjon med kontinuerlig variabel blender, da

tror jeg de må skru ned prisen ganske kraftig på dedikerte kameraer med utskiftbar

optikk. :-)

Mvh SmileySince1993

Lenke til kommentar
Ingen speilreflekser med unntak av Panasonix Lumix GH1 har god AF under videoopptak. Jeg tillater meg å sitere fra testen av Canon EOS 7D i nyeste Fotografi: "Her er fremdeles ingen brukbar AF under videoinnspilling slik som hos Panasonic Lumix GH1".

Case closed. Vent til neste generasjon dersom video-AF er viktig.

Dagens speilrefleks med filmmulighet er vel å betrakte som nisjekameraer.

De har sine fordeler og ulemper/begrensninger.

AF og trinnløs automatisk blender er vel de store "ankepunktene" når man

sammenligner med dedikerte filmkameraer.

Enkelt og greit : Er det film man skal lage, så må man ha ett filmkamera,

skal man fotografere først og fremst, og syns det er ok med litt film

innimellom, så kjøper man fotoapparat med filmmulighet.

Til tross for dette syns jeg funksjonen i 500D/7D er både nyttig og bra,

og jeg bruker den titt og ofte, og tviler på om jeg gidder å kjøpe meg

filmkamera nå som jeg har 7D. (Har lånt 500D i ca. 2 mnd. tidligere i høst,

og fikk testet dette ganske grundig også. Har testet min mors Panasonic DMC-FS7

med filming også, og det fungerer også akseptabelt som nisjemakera, syns

jeg, men ikke like bra som 500D/7D.)

Andre fotoapparat skal jeg ikke uttale meg om når det gjelder dette.

Optikk og bildekvalitet på 500D og 7D er bedre enn normale filmkameraer synes jeg,

men jeg har ikke sjekket med "alt" heller da. :-)

Mvh SmileySince1993

Lenke til kommentar

For å bare si kort hva jeg pleier å filme når jeg filmer med kompaktkameraet mitt (TZ5). Pleier å filme panoramautsikter hvis jeg er på fjelltur, filme morsomme situasjoner som oppstår, filme en kul bil feks, så med andre ord er det små snutter jeg filmer, situasjoner som jeg føler blir bedre på film enn bare på et bilde. Jeg trenger ikke et dedikert filmkameraet i tillegg til et kamera siden jeg tar mer bilder enn filmer og såklart den ekstra plassen spiller en rolle hvis man er på tur og den lille(?) forskjellen på kvalitet er ikke så viktig siden jeg ikke skal lage noe spillefilm.

Etter og lest hva dere har skrevet så blir vel konklusjonen at ingen har rykter å komme med eller har hørt om noe nytt som kommer, så derfor må jeg bare gjøre det jeg har gjort de siste månedene, vente til det kommer noe nytt :)

Lenke til kommentar
?? Jo,samtlige speilreflekskameraer som kan filme "gjør dette som speilrefleks"!

500D og 7D f.eks. setter speilet opp permanent når man er i filmmodus.

Då går lyset nøyaktig samme vei som når man tar bilder.

Man kan ikke bruke søkeren når speilet står oppe, men det gjelder vel

for alle speilrefleks, skulle jeg tro.

Altså, poenget var at når du filmer, så er det ett fett om det er et speilreflekskamera eller ikke, siden speilet uansett ikke tjener noen funksjon da. Tvert imot er det slik at du ikke kan se i søkeren på et speilreflekskamera som filmer, mens du kan gjøre det med GH1 og E-P2, fordi de har elektroniske søkere.

Men når man ikke filmer, da er det jo ikke ett fett om det er speilrefleks eller ikke da.

Lenke til kommentar
Etter og lest hva dere har skrevet så blir vel konklusjonen at ingen har rykter å komme med eller har hørt om noe nytt som kommer, så derfor må jeg bare gjøre det jeg har gjort de siste månedene, vente til det kommer noe nytt :)

Hvis du vil ha et kombinert foto- og videokamera av høy kvalitet, så er det i dag bare ett valg: GH1 med 14-140.

http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamer.../gh1/index.html

Det er ikke veldig billig, men det kan kjøpes i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...