Gå til innhold

Ødelagt partition table. Hvordan få den tilbake?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle prøve Mandriva 2010 her om dagen. Installasjonen gikk fint, men fant i ettertid ut at noe gikk galt under partisjoneringen. Eneste jeg gjorde var å formatere en allerede eksisterende ext4-partisjon som jeg skulle legge Mandriva på, men dette var tydeligvis nok. Nå gir alle partisjonsprogrammer jeg har prøvd feilmelding.

 

I Mandriva sitt partisjonsprogram fikk jeg opp melding om at noe var galt og at programmet må formatere hele disken min. I OpenSUSE 11.2 får jeg opp: "The partitioning on disk /Dev/sda is not readable by the partitioning tool parted, which is used to change the partition table." Får ikke lov til å gjøre noe annet enn formatere og endre mount points der, men får i hvert fall se partisjonene mine. Gparted viser ikke noen partisjoner.

 

sudo fdisk -l
Unable to seek on /dev/sda

 

Alt fungerer ellers. Jeg har etter hva jeg vet tilgang til alle partisjonene mine uten problemer. Hvordan kan jeg fikse dette? Vil absolutt ikke miste innholdet på disken.

 

 

Edit:

Her er et bilde av hvordan ting ser ut i partisjonsprogrammet til OpenSUSE. Hvorfor sda2 eksisterer vet jeg ikke! :p

post-17693-1259773440_thumb.jpg

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men problemet ble nettopp løst! :)

 

Brukte et program som heter testdisk til jobben. Ante egentlig ikke helt hva jeg gjorde, men programmet gjorde alt for meg, så ting ble greit. Tror jeg... Ser ut til at jeg har mistet en av partisjonene, men den var heldigvis ikke viktig. Tror alt det andre er på plass!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...