Gå til innhold

Athlon XP2600+ (Thoroughbred) Hva slags kjøling

applet

Anbefalte innlegg

Heisann, holder på og designer ny maskin, har ikke egentlig planer om å overklokke, vil bare ha en rask maskin som er mer stille enn det monsteret jeg har nå. Så jeg planlegger å kjøpe den nevnte prosessoren og trenger råd med henhold til hva jeg burde kjøpe av kjøler og vifter. Budsjettet er litt stramt, så om det ikke koster all verden så gjør ikke det noe heller.. Har fått anbefalt en swiftech kjøler med en pabst vifte, vil for eksempel Swiftech MCX370CR2 med en Pabst 8412N2GML være nok for en XP2600+ ?

applet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Swiftech MCX462+

* Thermalright SLK 900

* Alpha PAL 8045

* Thermalright SLK 800

* Swiftech MCX370CR2

Disse ribbene er store, og av svært god kvalitet. Hvilken som helst av disse er adekvat for samtlige prosessorer i XP-serien nå.

Det du må tenke på er forholdet mellom ribbe og vifte og dermed støy.

Stor, kraftig ribbe av høy kvalitet + saktegående vifte = god kjøling, lav støy.

Liten, spinkel ribbe av middels kvalitet + jettfly à la delta = god kjøling, ekstrem støy.

Du må bare finne den "gyldne middelvei", der du er fornøyd, både med hvor mye penger du har brukt og nivået på støyen.

Tar du artic silver III eller Shin-etsu kjølepasta og en av de ribbene over kan du helt sikkert klare deg med en 19dB 80mm papst.

Jeg har en Swiftech 462+ m/papst 80mm (8412ngh) som er strupet av et potensiometer (40,- clas ohlson). Har ingen problemer med varme selv om prosessoren er klokket til 2300mhz og potensiometere står på full struping (høy motstand, lav hastighet på vifta)

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...