Gå til innhold

[Løst]PC 6k, bra?


Anbefalte innlegg

Bestilt fra NetShop. Håpte på å få noen meninger om den er bra/dårlig etc. Så jeg har noe å glede meg til. Får ikke bygget den opp før jul. Så håpte noen kunne komme med tips om hva jeg burde gjøre ved bygging, oppdateringer etc. Aldri bygd en pc før.

 

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayP

 

Samsung DVD brenner SH-S222A Svart, IDE, bulk SH-S222A/BEBE

 

Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MBHD103UJ Spinpoint F1

 

ASUS M4A77TD PRO, Socket-AM3AMD 770FX+SB710, DDR3, ATX, GbLAN

 

Lancool PC-K56, Miditower, Sort

 

OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i52x2GB 1333MHz. (9-9-9-20)

 

AMD Phenom II X4 955 Black EditionSocket AM3 3,2Ghz 8MB cache, 125W, Boxed

 

Chieftec Super Series 650W, CFT-650-14CS, modulær

 

Totalt: 5 967,71

Endret av knutsen92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om at en må vente minst 24 timer før man bumper sin egen tråd.

 

Har du erfaring med overklokking? Har du behov for å overklokke?

Stock kjøleren kan bråke litt, men det kommer helt an på. Jeg kjører en overklokk på 20% på stock kjøler med en PHII prosessor. Jeg hører susen, men det går greit.

Prøv først med så mye du har tenkt å klokke, og se hvor lenge stock-kjøler holder følge.

Lenke til kommentar

Vel, alle har vel behov for en raskere pc. Så ja, jeg har behov for overclocking. Kjører den på en 40" tv, så må jo holde godt følge der. Har også planer om å kjøre spill veldig smooth også, men er ikke hardcore gamer. MÅ ikke absolutt kjøre alt på max. Derfor jeg valgte 5770. Det er bra, men ikke best.

Lenke til kommentar

Det virker som et merkelig valg å overklokke en ny CPU - og ikke være hardcore og ha et HD5770... altså det er helt ulogisk? Hva er vitsen med å overklokke en helt ny CPU bare fordi du har hørt om det? Vel her faller jeg helt av lasset. jeg må si at du er ikke den eneste som skal overklokke - akkurat som om det er Nirvana - og i dette tilfellet er det vel skjermkortet som du skal overklokke dersom du trenger mere gamingpower....

 

Overklokking:

 

1. Ved behov

2. Fordi det er hobby

 

Forøvrig ikke.

 

Utover det så gjør folk akkurat som de vil med sitt eget utstyr. Jeg la til denne kommentaren fordi det virker som om du ikke helt er med på notene. Tar jeg feil så kan du bare ignorere dette godt mente innlegget.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Det virker som et merkelig valg å overklokke en ny CPU - og ikke være hardcore og ha et HD5770... altså det er helt ulogisk? Hva er vitsen med å overklokke en helt ny CPU bare fordi du har hørt om det? Vel her faller jeg helt av lasset. jeg må si at du er ikke den eneste som skal overklokke - akkurat som om det er Nirvana - og i dette tilfellet er det vel skjermkortet som du skal overklokke dersom du trenger mere gamingpower....

 

Overklokking:

 

1. Ved behov

2. Fordi det er hobby

 

Forøvrig ikke.

 

Utover det så gjør folk akkurat som de vil med sitt eget utstyr. Jeg la til denne kommentaren fordi det virker som om du ikke helt er med på notene. Tar jeg feil så kan du bare ignorere dette godt mente innlegget.

Selvfølgelig skal skjermkortet også overclockes. Skal ikke ha noe psyko overclocking av prosessor da. Rundt 3.5-3.6GHz. Jeg har ikke så alt for mye erfaring, er derfor jeg spørr her. Flott at du tar initiativ.

Lenke til kommentar

Det de egentlig forteller deg her er at du greier ikke å få flere frames ut av 1 stk 5770 enten du klokker cpu'en til stock eller til 4 ghz. Dette rett og slett fordi 5770 blir flaskehals, derimot når du engang setter inn et til 5770 for crossfire, så vil du ha god nytte av å klokke cpu også, dette vil si i spill der du får under 60 fps.

 

Riggen din ser forresten helt grei ut, god allroundrigg med godt utbygginspotensial.

 

Rimelig , still og ganske god cpu kjøler for denne er f.eks arctic cooling freezer, ellers så har hardware en rekke tester av forskjellige kjølere.

Lenke til kommentar
Det de egentlig forteller deg her er at du greier ikke å få flere frames ut av 1 stk 5770 enten du klokker cpu'en til stock eller til 4 ghz. Dette rett og slett fordi 5770 blir flaskehals, derimot når du engang setter inn et til 5770 for crossfire, så vil du ha god nytte av å klokke cpu også, dette vil si i spill der du får under 60 fps.

 

Riggen din ser forresten helt grei ut, god allroundrigg med godt utbygginspotensial.

 

Rimelig , still og ganske god cpu kjøler for denne er f.eks arctic cooling freezer, ellers så har hardware en rekke tester av forskjellige kjølere.

Så øking av CPU vil ikke øke hastigheten på brenning av filmer etc? Ikke noen økning i det hele tatt? Det kan jeg ikke forstå. Kan du si hvorfor det er sånn?

Lenke til kommentar
Det de egentlig forteller deg her er at du greier ikke å få flere frames ut av 1 stk 5770 enten du klokker cpu'en til stock eller til 4 ghz. Dette rett og slett fordi 5770 blir flaskehals, derimot når du engang setter inn et til 5770 for crossfire, så vil du ha god nytte av å klokke cpu også, dette vil si i spill der du får under 60 fps.

 

Riggen din ser forresten helt grei ut, god allroundrigg med godt utbygginspotensial.

 

Rimelig , still og ganske god cpu kjøler for denne er f.eks arctic cooling freezer, ellers så har hardware en rekke tester av forskjellige kjølere.

Så øking av CPU vil ikke øke hastigheten på brenning av filmer etc? Ikke noen økning i det hele tatt? Det kan jeg ikke forstå. Kan du si hvorfor det er sånn?

 

Selve brenningen av en plate går vel bare på selve brenneren?

Lenke til kommentar

Du må se på hva som er flaskehalsen i systemet. Tidligere var det prosessoren. Jo raskere den var, jo raskere gikk oppgaver. Nå er prosessorene blitt såpass raske at andre komponenter stopper opp før.

Feks vil harddisken bremse opp ting før prosessoren din i de fleste dagligdagse oppgaver. I spill vil skjermkortet ditt stoppe opp før prosessoren (i ditt tilfelle). I brenning av filmer vil brenneren din være den begrensede faktoren. I de aller, aller fleste oppgaver som du kommer til å gjøre vil prosessoren din bare vente på at de andre komponentene har jobbet ferdig, fordi den er såpass rask i utgangspunktet.

 

Derfor er det slik at å klokke prosessoren ikke vil ha en direkte innvirkning på hvor "rask" PC'en din er, siden den allerede er raskere enn de fleste andre komponentene. Det er den tregeste komponenten, altså flaskehalsen, i den oppgaven som må bli raskere, ellers hjelper det ikke.

Dersom du skal gjøre veldig CPU-intensive oppgaver og heavy multitasking så kan det å klokke prosessoren ha noe for seg. Men da bør du først prøve med kjøleren som følger med. Spesielt siden du ikke har erfaring med overklokking fra før av.

Lenke til kommentar

en i5 platformen er bedreytelses messig.

 

og du burde sterkt vurdere et 5850

grunnen til at jeg sier det er for at den er opptil 43%bedre og den er til og med bedre enn 2x5770 så for 800 kroner ekstra ( billigst vs billigst) så får du jevli mye mer kort.

 

ytelses økningen fra 5850 til 5870 for eksempel er rundt 15-20%

for meg o mdu skal ha en spill pc er 5850 budsjett kortet idag dag. Du får utrolig mye for penga.

Lenke til kommentar
en i5 platformen er bedreytelses messig.

 

og du burde sterkt vurdere et 5850

grunnen til at jeg sier det er for at den er opptil 43%bedre og den er til og med bedre enn 2x5770 så for 800 kroner ekstra ( billigst vs billigst) så får du jevli mye mer kort.

 

ytelses økningen fra 5850 til 5870 for eksempel er rundt 15-20%

for meg o mdu skal ha en spill pc er 5850 budsjett kortet idag dag. Du får utrolig mye for penga.

Jeg skal ha en allround pc. I første omgang skulle jeg egentlig ha en media pc men en enkel duel core proessor og et gammelt 4670. Billigst mulig. Men så tenkte jeg at samma faen, jeg legger noe penger i det så jeg har mulighet til å legge penger i den senere uten å måtte kjøpe helt ny pc. Så derfor ble denne. Som du sikkert ser, så har jeg en ganske god pris uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...