Dan Henning Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hei! Har egentlig bare ett generelt spørsmål vedrørende windowspcer og hvordan forhindre, eventuelt oppklare i hva det er som gjør at de blir tregere etterhvert som de blir brukt. Min case er: Reformaterte min bærbare for 2 uker siden. Med en gang den var reformatert, lastet jeg først ned Mozilla Firefox, for så å laste ned nødvendige drivere gjennom firefox, istedenfor IE7. Lastet også ned Chrome og Opera, fordi jeg liker å ihvertfall ha en grunnerfaring med hvordan disse leserne fungerer. Utenom dette har pcen blitt brukt til å surfe på nettavisene med de forskjellige nettleserne, skype, spotify, spilt World of Warcraft, skrevet mail og lastet ned ved hjelp av utorrent; vanlig filmer og serier. And that's it! Kjørte msconfig etter at alle programmer jeg ønsket med på pcen var installert og luket ut de programmene som jeg ikke ønsker at skal starte opp. 2 uker siden, når jeg gikk inn på spillet med de samme addonsene og full pakke, samt samme system configs som nå, hadde jeg i gjennomsnitt omtrent 26 fps, hvor jeg nå har mellom 8 til 10 fps. Nettleserne er trege, og maskinen reagerer generelt sett veldig tregt. Har lastet ned Ad-aware, spybot og AVG og kjørt fullstendig scan av pcen, og noen fåtalls cookies har blitt funnet som de har reagert på. Utenom det får jeg tilbakemelding på at pcen skal være fullstendig frisk. Så hva er det som forårsaker dette? Kan jeg forhindre dette på en effektiv og enkel måte? Er det prosesser i bakgrunnen som kjører som jeg kan avslutte? Har mange ganger trykket ctrl+alt+del for å finne ut av hvilke prosesser som eventuelt kjører i bakgrunnen, uten å finne ut av hva det er som forhindrer pcen fra å funke skikkelig. Alt av oppdateringer i windows og generelt på maskinen er nedlastet og installert. Kjører også Vista, og har en Acer 5810T. Håper på svar Dan Henning Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Det er så mangt som gjør maskinen treg underveis. - En PC er ikke flink til å rydde etter seg. Når du bruker en PC vil det gradvis bygges opp skrotfiler, dette vil føre til at maskinen jobber litt tregere. Du kan tenke deg du har kontorjobb og får en bunte papirarbeid du skal føre hver dag. Om du ikke rydder vekk gammelt arbeid hver dag, vil papirmøljen bare hope seg opp. Til slutt vil arbeidet bli omtrent umulig å utføre og du vil få problemer med å finne igjen tidligere arbeid. Et svært populært program for å rydde på PCen er Piriform CCleaner. - Fragmentert disk. Som over er heller ikke en PC flink til å plassere ting på rett sted, den finner en ledig plass på harddisken og lagrer filen der. Kan ta samme eksempel som over. Tenk deg du er ferdig med et papirarbeid og bare legger det på første ledig plass på pulten, uansett hvor det så motte være. Etter en stund må du nærmest lete gjennom alt du har gjort tidligere for å finne frem til noe. Piriform har også et program som defragmenterer harddisken din -> Defraggler - Rot i registeret. Igjen er det PCens dårlige ryddevaner. Tenk deg registeret som et arkivskap. Tenk deg så at du kaster ark og notater fra mapper i dette arkivskapet, men du sletter ikke selveste mappen, selv om mappen er helt tom. Etter en stund vil du ha et arkivskap med en rekke tomme mapper, og det vil gjøre arbeidet med å finne frem filer mer jobbigt. Piriform CCleaner har også funksjon som rydder i registeret. - PC infisert av virus, spyware eller annen malware. Dette er ganske enkelt. Når du blir syk så blir det ikke mye arbeid gjort, i det minste er det mer stress og jobben går langsommere. Det samme gjelder for en PC. Her finnes det mer gode programmer enn hva jeg kan liste opp, men for å ta noen: AVG - Avira og Microsoft Security Essentials er tre gode gratis antivirusprogrammer. ESET - Norton og Kaspersky er tre eksempler om du vil betale for antivirusprogram. - Drivere. Det kommer stadig oppdateringer/oppgraderinger på spill og programvare. Det er også da viktig å ha drivere som holder tet med program og spill oppdateringene. En av de største her er skjermkort driveren, særlig om du bruker PCen til spilling. - Windows oppstart. Svært mange programmer du installerer vil starte opp sammen med Windows og kjøre i bakgrunnen, dette selv om du ikke bruker eller for tiden ikke har bruk for programmet. Som du sikkert selv kjønner vil PCen da bruke systemressurser på programmer du ikke bruker, og det vil bli mindre ressurser på programmer som du bruker. Piriform CCleaner har også funksjon som hindrer unødig programmer å starte sammen med Windows. - Varme. Har PCens komponenter det for varmt, vil den jobbe tregere eller ustabil. Tenk deg selv om du skulle utført en hel arbeidsdag inne i en badstu. Du ville ikke trives noe særlig der inne, faktisk kunne du risikert total kolaps. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvor mye minne har du på maskina ? For lite minne er roten til all treghet IMO.. Lenke til kommentar
Dan Henning Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Tusen takk for raskt svar! Holder på med defragmenteringen nå, og har gått gjennom registeret med CCleaneren =) Jeg har 4 GB DDR3 minne, men en solocore CPU på 3,5Ghz. Så hvis maskinen skal jobbe med mer enn èn oppgave så kveler den nesten seg selv. CPU'en presses til 100% ytelse veldig ofte(i følge cpu og ram overvåkningsprogrammet til Google Desktopet). RAM'en er sjelden presset over 60%. Teorien min er at det er programmer i bakgrunnen som opptar CPU'en og forårsaker at pcen går tregere. Ihvertfall ettersom jeg ikke har fler-kjerners cpu, så blir alt tregt når flere oppgaver kjøres samtidig, og det føles som at det er relativt uavhengig av størrelsen på oppgavene. Google Chrome er ett eksempel på ett program som pcen sliter litt med å få kjørt skikkelig. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvis maskina mi ikke engang klarer å kjøre Google Chrome uten å hoste, så hadde jeg vurdert å oppgradere litt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå