Gå til innhold

Vurderer kontaktlinser - noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bruker i dag briller, og begynner å bli litt lei.. så jeg vurderer kontaktlinser.

 

Det som er minst tiltalende med kontaktlinser for min del er all denne pirkingen i øynene.

Så det jeg lurer på er om det er noen her som har byttet fra briller til linser, og hvordan det har vært.

Er det er ekkelt å sette inn og ta ut, eller venner man seg til det? Er det noen teknikker for å gjøre det lettere osv?

 

Kan jo nevne at jeg tror jeg har litt "skjøre" øyer. Kan ikke se under vann osv. fordi det svir for mye til å holde de åpne.

 

Alle tips tas i mot med takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker verken briller eller linser for korrigering av synet, men jeg har brukt kosmetiske linser en del. Første gang jeg tok dem på var mildt sagt jævlig, men det ble lettere og lettere. Når tar det kun sekunder å ta dem på. "Trikset" mitt er å være så tørr som mulig på fingeren, og å ha litt linsevann "oppi" linsa. Da klistrer den seg lett til øyet =)

 

EDIT: Jeg kan heller ikke ha øynene åpne under vann =P

Endret av Jckf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var redd for akkuratt det samme jeg også. Og for meg var det i hvertfall litt ubehagelig i starten, og slett litt med å få de av og på.

 

Men når du går til optikeren så gir de deg jo opplæring i hvordan du skal sette inn kontaktlinsene, så da kommer det seg fort.

 

Står også masse tips om det på nettet, og fant en side her på billige kontaktlinser som både forklarer og viser med video hvordan du setter inn kontaktlinsene.

 

Angående skjøre øyer, så er dette også ting som optikeren sjekker opp. Skulle du ikke tåle kontaktlinsene du får prøve, så får du prøve noen andre. Fikk i hvertfall det der jeg var.

 

På Interoptik kosta det 900,- kr tror jeg, og da er det inkl. hjelp hele tiden med oppfølging osv til du har funnet kontaktlinsene som passer til deg.

Lenke til kommentar

wow, tusen takk for superraske svar! :)

 

Jckf: godt å høre at det er håp for denne "øyetypen" også :)

 

Exolic:

Ok, det hørtes betryggende ut. Takk for linken til videoen, det så jo forholdvis enkelt ut. Tror forøvrig at jeg aldri hadde taklet at andre skulle sette inn linsene på meg!

 

Hvordan er det å bruke linser i forhold til briller da? Er det noen negative ting med å bruke linser bortsett fra det å ta de ut og inn, og at man "stadig" må kjøpe nye? Det jeg ikke liker med briller er at de blir fort fulle av fingermerker (merkelig nok, har ennå ikke skjønt når jeg tar så mye på glassene), de er i veien og blir fulle av regn, dugg osv når været er slik.

Lenke til kommentar

Jeg syntes linser fungerer veldig greit i forhold til briller egentlig.

 

Det finnes jo masse forskjellige kontaktlinser også. Jeg har linser jeg bruker i en måned og som jeg kan sove med. Så tar de altså på, og lar de være på i en hel måned, før jeg setter inn nye. Veldig lite stress med det :)

 

Men er ikke alle som kan bruke linser som det, spesielt hvis du har litt sensitive øyne.

 

Når du først har lært deg og ta de ut og inn, går det så kjapt at det har ingenting å si. Bakdelen med kontaktlinser, syntes jeg, er vel at det kan fort bli noe dyrere enn briller. Briller kjøper du bare en gang også holder de forhåpentligvis i noen år fremover. Men enkelte har jo ekstrem dyre briller og da :p

Lenke til kommentar

Jeg har brukt linser siden jeg var rundt 13, og har ikke sett meg tilbake siden. Litt knoting må du regne med i begynnelsen, fordi du må lære deg å komme forbi blunkerefleksen (øyet vil helst ikke ha fremmedlegemet dyttet direkte på seg). Den perioden var imidlertid bare noen uker, høyst et par måneder, så er hele greien second nature og du bruker toppen et minutt på ta dem av eller på.

 

Hvis du har sensitive øyne så ville jeg foreslått å bruke slike pustende linser man i teorien kan gå med en måned i strekk uten å ta av om natten - men at du likevel tar dem av om natten. Det er sannsynligvis den mildeste behandlingen du kan gi øynene dine så lenge du bruker linser, og optikeren din kommer sikkert til å foreslå det. Kan også være lurt å bytte til briller om kvelden, hvis du har sittet lenge og lest eller foran ymse skjermer den dagen.

 

Når du skal på ferier og liknende, kan det være lurt å investere i en pakke dagslinser for anledningen, siden det ikke er så krise om du mister et par av dem.

Lenke til kommentar

Zealuu kommer med kloke ord her.

Jeg gikk, som du vurderer, over fra briller til linser. Brukte egentlig ikke brillene noe særlig, og var lei av å se dårlig, så jeg startet med linser. Er et bittelite mareritt i starten, er ekkelt å ta på øyet og noen ganger får du de ikke ordentlig av, eller de vil ikke sette seg ordentlig på, men dette går fort over.

Første kvelden jeg skulle ta de av var jeg hjemme alene, og min søster, som brukte linser på den tidne, var vekk. Brukte halvannen time på badet.

Neste dag var det nede til 30 minutter. Så 10-15 minutter, og et par dager etterpå var alt gjort på et minutt eller to, inkludert å ta de ut, legge de i boksen og fylle på linsevæske.

 

Kjøpte nylig briller for å kunne variere, deilig å bruke briller f.eks. på en treg søndagsmorgen når du ikke orker å styre på badet, men bruker for det meste linser.

Kjøpte mine på Interoptik, fikk god hjelp og fikk med et par forskjellige linsetyper hjem for å prøve de første gangene. Nå kommer de i posten hver måned. Veldig fornøyd.

Har ikke noen formening om prisen, men tror det var et par hundrelapper i måneden. Tror det er rundt 300 i måneden for mine linser samt linsevæske, men kan ikke love. Linsevæsken koster vel en hundrelapp hos optikeren, så det er vel 200 kroner til vanlig for bare linser, tenker jeg.

Linser i to år er vel cirka lik prisen av et par briller fra f.eks. YSL, Gucci, Prada etc.

Lenke til kommentar

Bruker endagslinser, og det funker fint for meg. Bruker et minutt på å få dem på, bare kaster dem om kvelden. Enkelt og greit. Man slipper allt styret med å legge dem på plass hver dag og fylle på linseveske. Bare å kontakte en optikker, så lærer de deg tekkniken med å få av og på.

Lenke til kommentar

Anbefaler svært linser! Fikk opplæring, måtte bruke rundt fire timer på og sette dem inn. Det gikk svært bra etter mange forsøk, samtidig som det var behagelig å ha dem på!

 

Anbefaler det, ingen ser jo ikke at du har linser heller. Men i starten er det helt for jævlig, men det er bare en terskel....

 

Bruk linser :)

Lenke til kommentar

Jeg brukte en del tid i begynnelsen på å lære meg å ta linsene av og på, men det gikk utrolig raskt etterhvert. Jeg prøvde i over en time hos optikeren, og trodde aldri jeg skulle få det til, men etter et par timer øvelse hjemme gikk det som smurt! Nå tar jeg de av og på med èn hånd og det tar kun ett par sekunder. :)

 

Jeg har sensitive øyne (kan ikke se under vann o.l), men det funker veldig fint med linser. Varierer litt hva jeg bruker (noen ganger med farge og noen ganger uten), men stort sett bruker jeg den typen man kan sove med, i èn mnd. Øynene kan virke litt irriterte innimellom, og de kan bli litt tørre i løpet av dagen, men jeg er blitt vant til det, så legger ikke merke til det lengre.

Lenke til kommentar

Go for it! Glemmer aldri følelsen da jeg gikk ut døren hos optikeren og så helt klart uten en svart kant rundt synsfeltet! Har utelukkende positive erfaringer med linsene mine...

Det tar som mange har nevnt litt tid å venne seg til å ta dem på, men det kommer du glatt over etter en stund :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Innser at jeg svarer litt sent, men kanskje det er til nytte for noen likevel. Samboeren min brukte denne videoen når han begynte med kontaktlinser i fjor. På samme nettsted var det en del bra artikler om ulike problemscenarier etc.

 

Jeg sliter med tørre øyne og ble anbefalt Soft Lens av optikeren. Kunne bare bruke dem i 4-5 timer før jeg ble for tørr. Skiftet så til Focus Dailies som jeg stort sett kan bruke hele dagen uten å bli for tørr. Dailies er halve prisen av Soft Lens! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...