Gå til innhold

Oppstart av PC i minusgrader.

Anbefalte innlegg

Har en PC stående i campingvogna (les:gutterom). Lurer litt på åssen det er med oppstart av denne i kald tilsstand. Hadde nemlig stående en annen PC der inne til rep, og når den ble tatt med hjem til min kompis så "smalt" PSUen (til tross for at denne pcen hadde stått i romtemp i et døgn før den ble påslått.)

Når jeg skal bruke vogna så setter jeg på varme i sånn cirka 2 timer før jeg går dit, tenkte litt på å sette en vifteovn på blås inn i det åpne kabinnettet, det vil vel fjerne kondens og ulumskheter?

Noen med erfaringer eller tips??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du tok PCen fra det kalde rommet til et varmere rom kom det kondens på komponentene. På samme måte som du kan få kondens på en bil i en tunnel fordi bilen er kaldere enn luften i tunnelen.

Varm luft inneholder som kjent mer fuktighet enn kald luft ved samme % luftfuktighet. Har ikke noe tall i hodet, men for å forklare later vi som om tallene mine er reelle. 1 kubikkmeter (m3) med luft á 10 grader inneholder 50% luftfuktighet. Vekten av vannet i denne luften er 10 gram. Du varmer så opp kassen på 1m3 til 50 grader. Vekten av vannet i kassen er fortsatt 10 gram, men luftfuktigheten er nå nede i 5 %.

Så tilbake til din problemstilling.

Så lenge luften i rommet har lik temp til komponentene dine, vil du nok kunne starte den uten problemer, selv om komponentene har 0 grader. Vil du være sikker, kan du selvsagt varme komponenter på forhånd med vifteovn/føner. Det du ikke må gjøre er å flytte komponentene inn i et annet rom med høyere temperatur rett før du skal starte PCen.

Edit:

Kan legge til at jeg ikke jobber med slike ting, og ikke har hatt fysikk på 6-7 år...

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Når det gjelder pcen som du opplevde havari på: Gamle/skrøpelige pcer smeller gjerne i forbindelse med at de blir flyttet på. Denne hadde nok knelt uansett pga konkrete feil. Kondens kan du avskrive som noen årsak.

Forøvrig skal det ikke være noe problem å starte en pc selv om elektronikken er kald. Andre har vært inne på hvordan kondens oppstår og det vil jo ikke være et problem her. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...